Voor de 36e keer staat Amsterdam in het teken van het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA), het grootste documentaire festival ter wereld. Een van de documentaires die daar in premiere ging en je beslist niet mag missen? 'Kokomo City', waar trans vrouwen Daniella Carter, Koko Da Doll, Liyah Mitchell en Dominique Silver de rauwe werkelijkheid illustreren van het geld verdienen met sekswerk als zwarte trans vrouw in een grote Amerikaanse stad.

Tijdens Transgender Awareness Week sprak Bazaar de bedenker en maker van het project, voormalig muziekproducer D. Smith, over haar debuut.

Deze films en series zijn een must-see tijdens Transgender Awareness Week >

'Het is tijd voor het grotere plaatje'

Tijdens het voorspel ontdekte Liyah Mitchell een wapen bij haar klant en dacht ze dat haar laatste uur had geslagen. Ze twijfelde niet, viel hem aan en raakte met hem in gevecht. Lang verhaal kort, hij bleek het wapen puur ter zelfverdediging te dragen, ze hadden alsnog seks en de transactie was rond.

Het is de openingsanekdote van de documentaire Kokomo City, waardoor je als kijker meteen hun wereld in wordt gezogen. De wereld van trans vrouwen. Een doorgaans harde, gesloten en mysterieuze wereld, die D. Smith, zelf trans vrouw, graag aan de buitenwereld wil tonen. 'Er leven veel narratieven rondom transgenders, en in het speciaal rondom zwarte trans vrouwen. Media creëren graag het verhaal dat trans vrouwen tegen zwarte vrouwen zijn en zwarte vrouwen tegen trans vrouwen zijn. Het is tijd voor nuance, voor het grotere plaatje. Daar is de documentaire voor bedoeld.'

D. Smith had een succesvolle carrière waarin ze muziekvideo's creëerde voor verschillende muzikanten, waaronder voor Andre 3000 en Lil Wayne, voordat ze haar eigen transitie onderging. Deze verandering werd niet geaccepteerd, met het verliezen van prestigieuze klanten tot gevolg. Tijdens dit proces raakte ze alles kwijt, inclusief haar huis. 'Mensen beoordeelden me en sloten zich af vanwege mijn identiteit. Ik begon na te denken over andere trans vrouwen en hoe moeilijk het wel niet voor hen moet zijn. Mensen verdiepen zich niet in je situatie en weten weinig van je vanaf, waardoor je als trans vrouw haast van de mensheid af lijkt te staan. De documentaire is een manier om mensen dichter bij trans vrouwen te brengen en trans vrouwen hun verhaal te laten vertellen. Mijn doel? Dat mensen niet zo gespannen, wantrouwend en terughoudend zijn als het op trans vrouwen aankomt. Voor ons als trans vrouw is het juist belangrijk om dat schild te laten zakken en onze deuren op een kier te zetten zodat mensen ons leren kennen en van ons kunnen leren.'

Eigenhandig gefilmd, geregisseerd én gemonteerd

Het was niet haar bedoeling om alles in haar eentje te doen, maar geld om iemand in te huren had D. Smith niet. Bovendien was het vertellen van haar idee en het delen van de creatieve details evenveel werk als het zelf doen, vertelt ze. 'Ik zou niet weten hoe ik zou moeten uitleggen aan anderen wat mijn plan was. De stijl, de inhoud.. ik had alles in mijn hoofd. Ik voélde hoe het moest worden. Dus ik had zoiets van: let me just go with it. Heel veel werk dat klopt, maar het voelde als een natuurlijk proces om zelf in die verschillende werelden van Daniella, Koko, Liyah en Dominique te duiken.'

Met resultaat, want de film wordt met open armen ontvangen wereldwijd. Hoe D. Smith wil dat mensen zich na de film voelen? 'Ik wil dat ze zich sexy voelen, maar niet op een provocerende manier. Ik wil dat ze zich krachtig voelen en trots zijn op mensen die in deze documentaire zaten. Ik wil dat men geïnspireerd wordt om grenzen te verleggen en transgenders te betrekken bij het leven. Bovenal hoop ik dat de documentaire trans vrouwen laat zien dat ze zichzelf mogen zijn. Dat ze mens mogen zijn.'

Bekijk de trailer van Kokomo City

D. Smith maakt een opvallende stilistische keuze: de hele documentaire is in het zwart-wit. Het klassieke en tijdloze van het zwart wit contrasteert goed met de pure verhalen van de meisjes, met hun straatpersona's en hun onderscheidende taalgebruik, legt D. Smith uit. Bekijk de trailer hieronder om het effect te beoordelen:

youtubeView full post on Youtube