Een generalist. Zo noemt Heleen Rouw zichzelf het liefst. Ze is geïnteresseerd in van alles en nog wat, als het maar met verbindende verhalen vertellen te maken heeft. In haar werk als algemeen directeur van Cinekid vertelt ze ook verhalen, die ze verbindt aan een jonge doelgroep van zes tot en met twaalf. 'Het is heel belangrijk dat films vanuit een kinderperspectief gemaakt worden' vertelt ze in gesprek met Bazaar.

Betutteling of noodzaak? Een nieuwe wet in Amerika beschermt kinderen van influencers >

In gesprek met Heleen Rouw van Cinekid

Het Cinekid Festival staat voor de deur. Twee weken lang worden er op meer dan 40 locaties in heel Nederland kinderfilms gedraaid en activiteiten georganiseerd. Het thema van dit jaar is 'Is dit echt', waarbij de grens tussen echt en nep verkend wordt en kinderen spelenderwijs kennismaken met kunstmatige intelligentie. Wie door de lijst met films loopt, merkt meteen op dat het andere films zijn dan de gebruikelijke tekenfilms of sprookjes. Deze verhalen gaan dieper, zijn maatschappelijker en hebben een boodschap, zoals de film SNOR, over geïnternaliseerd racisme. Heel belangrijk, vindt Heleen Rouw. 'Verschillende perspectieven bieden is heel belangrijk in de fase waarin je ontdekt wie je bent. Als kind ben je open en nieuwsgierig, je stelt vragen, bent onderzoekend en wilt weten waarom dingen zijn zoals ze zijn. Het is in deze tijd heel belangrijk om die nieuwsgierigheid te blijven voeden met kwalitatieve media en film. Als films vanuit het perspectief van een kind verteld worden, voelen kinderen zich serieus genomen en herkennen ze zichzelf. Ze gaan hierdoor op onderzoek uit en het gesprek aan.'

Geen filmfreak

Vier jaar geleden startte Heleen Rouw als algemeen directeur bij Cinekid. Met een achtergrond in film en communicatie voelde het als de meest logische stap in haar carrière, al was ze zelf nooit 'zo'n filmfreak' als kind, vertelt ze. 'Ik kwam eigenlijk per toeval met film in aanraking, toen ik op mijn dertigste een goede vriendin verving op haar werk bij een filmdistributeur. Ik had toen nog helemaal niet zo veel met films, maar het hoorde ineens bij mijn werk om nieuwe films onder de aandacht te brengen. Gaandeweg werd ik steeds nieuwsgieriger naar het productieproces van films, en kreeg ik de kans om te werken aan de film 'Ontdekking van de Hemel' naar het boek van Harry Mulisch. Dat was de leerzaamste tijd uit mijn carrière; ik stond zo dicht bij de makers en zag hoe ze met verschillende mensen samenwerkten onder de zware omstandigheden van weinig slaap en lange draaidagen.'

'Is dit echt'

Haar ervaring in film en achtergrond in communicatiewetenschap bracht Heleen daarna op verschillende plekken. Van de AVRO TROS tot de The Ocean Race en Artis — Heleen heeft het allemaal gezien. Inderdaad een generalist, altijd klaar voor een nieuwe uitdaging. De grootste uitdaging waar ze op dit moment voor staat is de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, tevens het thema van het Cinekid Festival dit jaar. Het biedt veel kansen en mogelijkheden, ziet ook Heleen. 'Met AI kan je zoveel doen, dat proberen we de kinderen tijdens dit festival ook te laten zien. Het is niet alleen maar eng, ongrijpbaar en gevaarlijk in termen van fake news, maar het biedt ook veel mogelijkheden. Stel je voor dat we films uit Azië of Afrika straks zonder moeite kunnen vertonen, omdat de Nederlandse stemmen er automatisch onder kunnen worden gezet? Je kan je indenken dat dat enorme impact heeft op de kinderfilmindustrie.'

Intussen wennen kinderen alvast aan kunstmatige intelligentie tijdens Cinekid, waar ze in de vorm van workshops leren wat er allemaal mogelijk is op dit gebied. Waar Heleen het meest naar uitkijkt komende weken? De reacties van de kinderen in de zaal. 'Zo'n bioscoopzaal helemaal vol kinderen die na afloop met elkaar napraten en aan de slag gaan, daar doe je het voor.'

Het Cinekid Festival vindt van 14 oktober tot en met 29 oktober plaats door heel Nederland.