Ze is nog geen jaar als NOS-correspondent Israël en Palestijnse gebieden aan de slag, en plotseling zien we haar dagelijks op televisie: Nasrah Habiballah. Vanuit Tel Aviv doet ze verslag van het Israëlisch-Palestijns conflict, dat sinds de aanval van de terroristische organisatie Hamas op zaterdagochtend 7 oktober volledig escaleerde.

Deze films en series schetsen een beeld van het jarenlange Israëlisch-Palestijns conflict >

Nasrah Habiballah is Woman of the Week

Hoewel het in de regio al decennialang onrustig is, was het voor Nasrah Habiballah altijd een droom om correspondent te worden in dit gebied. Ze heeft na haar opleiding journalistiek zowel in Israël als de Palestina gewerkt en gestudeerd en heeft een groot netwerk in de regio. 'Elke keer als ik vanuit Israël en Palestijnse gebieden weer naar Nederland vertrok, had ik de hoop ooit als correspondent voor de NOS terug te komen.' schrijft ze als ze zich vorig jaar augustus voorstelt als de nieuwe correspondent van NOS. Niet wetende dat ze vanaf oktober terecht zou komen in een molen van live updates en extra journaaluitzendingen wegens de gewelddadige oorlog tussen Hamas en Israël.

Vanwege haar moedige en scherpe verslaggeving is Nasrah deze week Bazaars Woman of the Week. Een portret van deze 'ervaren multimediale journalist met een geweldige drive en een gezonde dosis Rotterdamse nuchterheid' zoals NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff het zo mooi verwoordde na haar aanstelling.

Van Rotterdam naar Tel Aviv

Nasrah begon haar journalistieke carrière met een stage bij het Jeugdjournaal, waar ze bleef hangen na haar studie. Ze wist toen al dat ze correspondent wilde worden, en pakte verschillende klussen als redacteur en verslaggever op. Tijdens de coronapandemie proefde ze voor het eerst echt aan het correspondentievak, toen ze als regiocorrespondent in Rotterdam-Den Haag aan de slag mocht. Een hoogtepunt, noemt de Rotterdamse Nasrah het, waarbij ze verhalen maakte over wat de pandemie voor de meest kwetsbaren in onze samenleving betekende.

Dit soort verhalen, verhalen met een persoonlijk voorbeeld, maakt Nasrah het liefst. Zo hoopt ze nieuwsgebeurtenissen een gezicht en een gevoel te geven. Door de hectiek in Israël en de Palestijnse gebieden, wordt ze echter vaak geleefd door het nieuws en kan ze nog niet alle verhalen maken die ze wil, zegt ze van de zomer nog tegen Villamedia. 'Ik zou het leuk vinden als er op een gegeven moment meer ruimte voor komt en ik ook andere kanten van de regio kan laten zien. Verhalen die minder aan het eerstelijns nieuws gerelateerd zijn.’

Met de snelle en schrijnende ontwikkelingen in het conflictgebied laten de uitgebreide rapportages op zich wachten. Hoe graag Nasrah ook de positieve kanten van het gebied wil laten zien, worden ze op dit moment overschaduwd door leed, geweld en dood. Haar huidige verslaggeving is feitelijk, verteld met een bedrukt gezicht, bewust van het feit dat haar werk als correspondent Israël en Palestijnse gebieden onder een vergrootglas ligt. Het is tekenend voor het conflict, dat al jaren zeer gevoelig ligt. 'Ieder woord, elke zin, je moet er zó goed over nadenken. Dat komt niet voort uit een soort angst, maar ik wil niet meegaan in een of ander frame.’