Een eigen museum. Het lukt niet veel mensen, maar Lonneke Gordijn en Ralph Nauta wel. Een lang gekoesterde droom die eindelijk in vervulling gaat, vertelt Lonneke een dag nadat het nieuws naar buiten werd gebracht. 'Tien jaar geleden begon het al te kriebelen. Dat het nu daadwerkelijk gaat gebeuren kan ik nog niet helemaal bevatten.'

Lonneke Gordijn over de komst van het Drift Museum in Amsterdam

Lonneke Gordijn is samen met Ralph Nauta oprichter en eigenaar van Drift. Al 17 jaar lang maakt het Nederlandse kunstenaarsduo wereldwijd indruk met grootse sculpturen en bewegende installaties. Nu beginnen ze aan hun nieuwe pronkstuk: een eigen museum in de Van Gendthallen in Amsterdam. We spreken Lonneke over deze bijzondere stap én nomineren haar tot Woman of the Week.

In de Bazaars Powercast zei je nog: 'In het begin hadden we maar één doel: in een tijdschrift verschijnen.' Nu staan jullie voor de opening van jullie eigen museum in Amsterdam. Hoe voelt dat?

'Nu kunnen we niet meer terug!' lacht Lonneke. 'Het voelt fantastisch. Al die leuke reacties maken het nog leuker. Ik had er al heel veel zin in, maar nu wordt het nog een stukje echter.'

Wanneer begon het idee voor een eigen museum bij jullie te kriebelen?

    'In ons werk zijn we altijd al met beleving bezig geweest. Hoe kunnen we non-verbaal een verhaal vertellen en inspelen op de communicatie tussen ons werk en de toeschouwer. Met dit als basis denk ik dat we tien jaar geleden al speelden met het idee om een eigen plek te creëeren. We bezochten dan gebouwen in aanbouw en droomden van wat iets dan kon zijn. Maar tijdens onze tentoonstelling in het Stedelijk Museum in 2018 kwam voor mij heel erg het gevoel van: 'dit is waar ik het voor doe'. Het juiste publiek werd bereikt, het werk werd in de juiste omstandigheden getoond en maakte enorme impact. Toen kwam de pandemie, waarin we allemaal aan het denken werden gezet. Ik dacht na over het onmiskenbare belang van cultuur, maar ook over hoe mooi het eigenlijk is om lokaal te werken. Waarom verschepen we al die grote werken naar de andere kant van de wereld? Ineens leek een eigen museum in Amsterdam heel logisch.'

    Het lijkt me een heel andere business, een museum. Wat komt er allemaal bij kijken?

      'Het is inderdaad een heel nieuw proces voor ons. Neem alleen al het bouwproces, hoe richt je alles in en koppel je alles aan elkaar? Ook werken we aan een totaal nieuwe organisatie die het museum draaiende kan houden, want Ralph en ik blijven natuurlijk druk met Studio Drift. En dan heb je nog de samenwerking met Eduard Zanen, de eigenaar van de monumentale Van Gendthallen in Amsterdam. Hij is een ervaren ondernemer en wij twee creatievelingen. Het is heel interessant om te werken met iemand die het allemaal weer anders aanpakt.'

      Zelfs na 17 jaar van succes word je nog steeds geconfronteerd met uitdagingen en ontdek je nieuwe aspecten in je werk. Hoe slaag je erin om mee te groeien in dat voortdurende proces?

        'Je verandert natuurlijk continu. Als je begint ben je jong en onbevangen en maakt van alles mee. Je reist de hele wereld over, ontmoet bijzondere mensen maar krijgt ook te maken met lastige dingen. Denk aan economisch moeilijke tijden, een team dat groeit terwijl jij daar nog niet klaar voor bent en alle zakelijke aspecten die om de hoek komen kijken als je grote projecten voor elkaar wilt krijgen. Hoe groei je daarin mee? Ik denk dat ik alleen maar steeds beter leer om nog dichter bij mezelf te blijven en me niet laat leiden door alles wat op me af komt. Je eigen koers varen, dat is echt belangrijk. Ervaring helpt daarbij; je weet steeds beter de juiste mensen te vinden om mee samen te werken en een balans te creëren tussen je privéleven en het soms manische werken in ons vak.'

        Manisch werken?

        'De pieken, die momenten waarbij je alles op alles moet zetten om iets voor elkaar te krijgen of af te krijgen. Ik heb die echt nodig, hoewel een rustige periode daarna ook fijn kan zijn. Maar een gelijkmatig bestaan? Dat past niet bij mij.'

        Het museum kunnen we gerust een piek noemen.

        Lachend: 'We hebben inderdaad een gigantische to do-lijst die alleen maar verder uitbreidt.'

        Wat kunnen we verwachten van het Drift Museum?

        'Een prachtig gerenoveerd en klimaatneutraal — merk je niets van, maar wel belangrijk —rijksmonument waar je als bezoeker een reis zal maken door verschillende ruimtes. Waar je binnen kan komen met een vol hoofd door de alledaagse dingen, en vervolgens weer in contact komt met jezelf door de kunst echt te beleven. Het is soms heel moeilijk om in het hectische leven van vandaag de dag tot je kern te komen en je intuïtie te volgen, dus met ons werk en onze ruimtes willen we je daarbij helpen. Verwacht zwevende en bewegende installaties maar ook intieme werken, die je geheel op je eigen manier kan ervaren.'