In deze rubriek bombarderen we wekelijks een vrouw tot Woman of the Week. Omdat ze iets bijzonders heeft neergezet of ergens in uitblinkt. Tijdens de Women of the Year-verkiezing van Harper's Bazaar, later dit jaar, zien we wie er wint!

Woman of the Week: Anna Gimbrère

Deze keer Woman of the Week: Anna Gimbrère. De 33-jarige Nederlandse wetenschapsjournalist én presentatrice liep tijdens haar studie Natuurkunde stage bij de VPRO op de redactie van de Nationale Wetenschapsquiz. Verder was ze deskundige bij het programma 'Galileo' en presentator van 'Oranje boven, Down Under'. Begin dit jaar kwam haar zesdelige tv-serie uit: 'De wilde ruimte' van de VPRO, uit over de bijzondere ontwikkelingen in de ruimtevaart. Inmiddels wordt ze gezien als hét nieuwe mediatalent. En dat terwijl ze vroeger niets liever wilde dan astronaut worden. 'Ik ben meer dan gemiddeld een dromer en een denker. Daardoor ben ik altijd op zoek naar manieren om de ontwikkelingen in de wereld te begrijpen en op zoek naar inspiratie in de vorm van oplossingen voor de problemen die nu bestaan.' Zes vragen aan Anna Gimbrère.

Je wordt gezien als hét nieuwe mediatalent. Hoe voelt dat?

Gimbrère: 'Als een eer. Er is zoveel talent in Nederland, daarom vind ik het bijzonder dat ik ben opgevallen. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik me in een vakgebied begeef - wetenschap - waar niet zoveel vrouwen en niet zoveel medialiefhebbers zijn. Dus daar heb ik geluk mee gehad denk ik.'

Je bent wetenschapsjournalist en presentatrice. Wat betekent dit werk voor jou?

Gimbrère: 'Eigenlijk is deze carrière een beetje toevallig ontstaan, maar ik geloof wel dat mijn interesses en talent hierin samenkomen. Ik ben ontzettend geboeid door wetenschap en wil er eigenlijk de hele dag wel mee bezig zijn. Ik zie wetenschap als een manier om de wereld om ons heen te begrijpen en vooruit te helpen. Ik weet dat veel mensen die liefde voor wetenschap niet voelen, omdat ze het associëren met stoffige onderwerpen en irritante wijsneuzen, maar dat is zo zonde, want wetenschap is overal en het is zo mooi. Begrip van psychologie helpt bijvoorbeeld om leed te verzachten en menselijk gedrag te begrijpen: waarom doen mensen zoals ze doen en voel ik me zoals ik me voel? Maar het helpt ook om keuzes te maken, zoals op het gebied van gezonde voeding en duurzaam consumeren. Ik denk trouwens dat momenteel steeds meer trends beïnvloed worden door de wetenschap. Je ziet het al veel meer in mode en design. Bijvoorbeeld doordat steeds meer ontwerpers gaan werken met nieuwe duurzame materialen en slimme ontwerpen, geïnspireerd op de natuur en moderne technologie. Daar moet het heen. Om dit lange verhaal af te sluiten: ik wil mensen bekend en vertrouwd maken met wetenschap en technologie omdat ik denk dat dat tot een betere wereld leidt. Hopelijk kunnen we dan sneller vooruit met z'n allen. De meeste antwoorden hebben we namelijk al, maar de uitvoering laat vaak op zich wachten.'

Wat maakt jou anders dan anderen?

Gimbrère:'Ik ben meer dan gemiddeld een dromer en een denker. Ik ben best wel gevoelig voor verdriet van anderen en voor bijvoorbeeld milieuvervuiling of het verdwijnen van groene natuur in de wereld en kan daar heel somber van worden. Maar daardoor ben ik altijd op zoek naar manieren om de ontwikkelingen in de wereld te begrijpen en op zoek naar inspiratie in de vorm van oplossingen voor de problemen die nu bestaan. Dat drijft me en inspireert me en die antwoorden vind ik in de wetenschap. Ik ben dus geen zwartdenker. Ik denk dat het allemaal nog beter wordt, maar daarvoor moeten we wel blijven nadenken en bewuste keuzes maken.'

Waardoor wist je ooit: dit wil ik worden?

Gimbrère:'Dat was een hele zoektocht. Als kind wilde ik astronaut worden, maar die droom heb ik laten varen omdat ik heel erg wagenziek ben. Ik deed een jaar geneeskunde, maar het leed in het ziekenhuis sloeg me volledig uit het veld. Mensen moesten mij troosten in plaats van ik hun. Heel waardeloos. Tijdens mijn studie natuurkunde - lekker weinig emoties - werd ik heel erg gelukkig van de dingen die ik leerde en de mensen om me heen. Ik was alleen niet goed genoeg voor het onderzoek vond ik zelf. Daarom ben ik stage gaan lopen bij de VPRO op de redactie van de Nationale wetenschapsquiz en daar viel alles op z'n plek. Ik mocht bellen met wetenschappers over hun onderzoek, werkte met leuke mensen, mocht grappen bedenken voor de presentatoren en proefjes ontwerpen voor tijdens de opnames. Daar wist ik: hier hoor ik thuis. Uiteindelijk ben ik zelf voor de camera beland omdat ik graag en veel praat over wetenschap, maar op een gegeven moment duik ik wel weer naar de achterkant denk ik.'

Wat wil je bereiken?

Gimbrère:'Ik zou het fijn vinden als ik aan het einde van mijn leven kan zeggen dat ik iets heb bijgedragen en als ik mensen heb geholpen de waarheid van de bullshit te onderscheiden.. Er komt zoveel informatie op ons af en zoveel bedrijven en politici proberen je dingen te laten geloven omdat ze daar zelf belang bij hebben, dat het best moeilijk kan zijn om helder na te blijven denken. Ik hoop mensen te inspireren om meer vragen te stellen over wat iemand drijft om je bepaalde dingen te doen geloven, om meer verbinding te voelen met wetenschappers en om duurzamere keuzes te maken in het dagelijks leven. Bewuster te eten en bewuster kleding te kopen bijvoorbeeld. Dat geeft uiteindelijk ook nog eens een heel goed gevoel namelijk.'

Wat zou je doen bij zeeën van tijd?

Gimbrère:'Waar te beginnen? Voor een deel wel de dingen die ik nu ook doe, alle wetenschappelijke tijdschriften lezen en programma's maken. Maar daarnaast heel veel buiten zijn, eindelijk weer eens piano gaan spelen. Een nieuwe taal leren. Vrijwilliger bij de dierenambulance worden. En buddy voor mensen met een beperking. Alle boeken lezen die nog naast mijn bed liggen, misschien wel zelf onderzoek gaan doen en vooral heel lang en veel nadenken over de grote vragen in de wetenschap. De eindigheid van het universum, het ontstaan van het leven, het begrijpen van bewustzijn, waar komen we vandaan en waar gaat het heen, dat soort dingen. En dat dan op een berg ergens in Griekenland of zo, haha. Lekker idee zeg. Nog zoveel te doen!'

Met de benoeming tot Woman of the Week maakt Harper's Bazaar vrouwen van deze tijd zichtbaar. IWC Schaffhausen is trotse sponsor van de Women of the Year Awards.

Font, Text, Logo, Line, Brand, Trademark, Black-and-white, Graphics,
IWC