Na ruim vijf jaar tijd sluit het Fashion for Good Museum haar deuren. 'Waar een deur sluit, gaat een ander open' klopt hier als een bus, want met de sluiting van het museum lanceert het duurzame modeplatform een geheel nieuwe richting - een die de komende vijf jaar een nóg grotere stempel op de modewereld zal drukken. Managing Director Katrin Ley (Woman of the Year categorie business in 2022) en PR Partner Anne-Ro Dubos-Klevant Groen delen alle ins en outs exclusief met Harper's Bazaar.

Katrin Ley van Fashion for Good: 'Het roer moet om: duurzaamheid moet de norm worden' >

Fashion for Good Museum gaat sluiten

5 juni 2024 - Wereldmilieudag - markeert de sluiting van het Fashion for Good Museum. Na ruim vijf jaar dienst te hebben gedaan als dé plek voor jong en oud om kennis te maken met alle facetten van duurzame mode, is het tijd voor een nieuw hoofdstuk. Katrin: 'Bij de ontwikkeling van ons nieuwe vijfjarenplan hebben we al onze activiteiten onder de loep genomen en gekeken hoe ons werkveld de afgelopen jaren is veranderd. Toen we ons museum startten, waren we de enige die iets dergelijks deden. Inmiddels zijn er veel musea die aandacht aan duurzame mode besteden en op die manier een groot bereik hebben. Het geeft aan hoe de kennis rondom duurzame mode exponentieel is gegroeid, en dat is geweldig.' Anne-Ro: 'Als je de modewereld wil verduurzamen, dan moet je strategische keuzes maken. Je ziet nu veel meer organisaties opstaan aan de consumentenzijde, denk aan een Extinction Rebellion en de Schone Klerencampagne. Al deze activiteiten belichten het onderwerp dat wij uitdragen met het museum. Onze missie blijft hetzelfde, maar ons werk verandert; het wordt toegespitster op de industrie.'

Katrin vult aan: 'De klimaatcrisis is nog heftiger geworden, we hebben een pandemie achter de rug, de wetgeving rondom duurzame mode is strenger, dat laat zien hoe relevant onze missie is en blijft. Met deze facetten in gedachten hebben we nagedacht over de vraag: wat is er nodig duurzame innovaties te implementeren en op grote schaal in te zetten en om zo de mode-industrie écht te veranderen? Een museum is niet langer genoeg, en dus gaan we op andere manieren onze kennis delen. We doen liever één ding goed, in plaats van een aantal projecten met halve aandacht. Het doet desondanks pijn in ons hart om het museum te sluiten.'

Raken in hart en hoofd

Het museum opende haar deuren in 2018. Sindsdien zijn er flink wat mijlpalen om op terug te blikken. Katrin: 'Het mooie aan ons museum vind ik dat we mensen in het hart en hoofd raken. Dat is precíes wat nodig is voor verandering. Bezoekers verlaten ons museum met nieuwe kennis die hoop, kracht en inspiratie geeft voor een duurzamere toekomst.' Het was een succes; meer dan 100.000 bezoekers en bijna een half miljoen volgers op sociale media volgen de updates van Fashion for Good op de voet. Katrin: 'We hebben dertien tentoonstellingen bewerkstelligt, waarvan GROW en Knowing Cotton Otherwise absoluut tot de highlights behoren.' Anne-Ro vult aan: 'De samenwerkingen met Iris van Herpen en Botter behoren ook tot de hoogtepunten. Verder kwam in de tentoonstelling GROW alles samen: we koppelden gevestigde namen aan opkomend talent, werkten met materialen van de toekomst en legden een focus op circulariteit. De jonge generatie leerde welke nieuwe materialen eraan komen en hoe ze hiermee te werk gaan. Daarnaast is de tentoonstelling gaan reizen buiten ons museum, waardoor de impact nog groter werd. Knowing Cotton Otherwise leverde bovendien een naslagwerk van 200 pagina's, educatieve toolkits en goede recensies van bezoekers op. Mensen verlieten het museum ontroerd en hoopvol.'

Een strategische keuze

Het maakt de sluiting van het museum geen gemakkelijke keuze, maar wel de juiste. Katrin: 'De grote merken waar we mee samenwerken hebben veel mediamacht, die verder reikt dan die van ons. Denk maar aan Kering, Chanel, adidas en Zalando; als zij onze boodschap verspreiden, dan bereiken we alsnog ons doel.' Anne-Ro: 'Voor alle materialen en tentoonstellingen die we nog hebben liggen, zoeken we nu naar een plek waar ze na ons museum tot hun recht komen. De focus zal voor ons meer liggen op het veranderen van de industrie. We gaan ons meer richten op innovaties en de bekendheid ervan bij het grote publiek.'

Voor het enorme pand aan het Rokin in Amsterdam zijn ook al plannen. Anne-Ro: 'We behouden de ruimte, maar zullen het verhuren aan nieuwe change makers die onze visie delen. We breiden onze bestaande co-working space uit, en hopen daarnaast de ruimte te gaan delen met opkomende merken, talenten en organisaties die het kunnen inzetten voor workshops, exposities of andere evenementen. We hopen dat er een duurzaam modehuis het winkelgedeelte wil overnemen, anders is het een uitgelezen kans om pop-ups te faciliteren.'

Verder met het innovatieplatform

Sinds de start in 2017 is het bevorderen en stimuleren van een duurzame en verantwoorde kledingindustrie het hoogste doel van Fashion for Good. Het nieuwe vijfjarenplan is gebouwd op vijf focuspunten: innovators, leveranciers, merken, investeerders en het publiek. Katrin: 'We zullen onze werkzaamheden via het innovatieplatform intensiveren. Dat gaat niet alleen over het aanpassen aan veranderingen, maar over het leiden ervan met een gerichte en effectieve aanpak. We voeren deze grote verandering door om zo de acceptatie van innovatie in de hele sector effectiever te stimuleren.' Wie op zoek is naar naslagwerken en doorgronde informatie over de duurzame modewereld, kan de kennis van Fashion for Good dus raadplegen als encyclopedie.

De grande finale

Eind januari wordt de laatste tentoonstelling, een grande finale, onthuld. De laatste zes maanden van het museum staan in het teken van circulariteit, met een speciale ceremonie rondom de sluiting op 5 juni. De tentoonstelling What goes around comes around zal zich toespitsen op circulariteit binnen verschillende invloedscirkels. Het is een eerbetoon aan het werk van baanbrekende kunstenaars, innovators en ontwerpers die werken aan het verschuiven van de mode-industrie met nieuwe oplossingen. Onder anderen het werk van BOTTER, Ronald van der Kemp, Atelier Reserve, Nicole McLaughlin en The Patchwork Family spelen een rol. De tentoonstelling opent op 27 januari en is vijf maanden open voor het publiek.

Na sluiting zullen alle lessen, collecties, hulpmiddelen en objecten van het museum beschikbaar worden gesteld via een gratis digitaal platform op de Fashion for Good-website. Vanaf juni 2024 ondergaat het museum een transformatie om de bestaande co-workingruimte en community-gedeelte uit te breiden. De toewijding aan het stimuleren van duurzame verandering in de mode blijft Fashion fod Goods speerpunt, en deze nieuwe fase is nog maar het begin.

Bezoek het Fashion for Good Museum tot en met 5 juni 2024.