Dat de hotellerie big business is, is niks nieuws. Dat er ieder jaar alleen al in Europa 27 miljoen kilo van het mooiste hotellinnen wordt weggegooid bij het kleinste gaatje, is minder bekend. Van damasten tafelkleden tot bedlinnen dat nog láng niet versleten is: bij Nederlands modehuis MARTAN weten ze er wel raad mee. Sinds de start van het merk focussen oprichters Douwe de Boer, Eugénie Haitsma Mulier en Diek Pothoven zich op duurzaamheid zónder in te boeten op kwaliteit en ontwerp. Het blijkt een gouden greep: MARTAN wordt inmiddels wereldwijd verkocht en geroemd. In gesprek met Diek Pothoven over de nieuwe Nautical Napery-collectie, overschotten in de modewereld en het belang van een duidelijke visie.

MARTAN lanceert Nautical Napery

In MARTAN's nieuwe campagne en collectie, Nautical Napery, draait het allemaal om het hergebruik van afgedankt hotellinnen. Een campagne die de kijker aan het denken zet en een fantasiewereld aanwakkert, waarbij modellen zich letterlijk nestelen in chic gedekte tafels. Het leidt tot een naadloze verbinding tussen de kleding en haar oorspronkelijke bron.

Van jurken die zich als keurig gesteven servetten om het lichaam plooien, tot robuuste visserstruien gemaakt van 100% gerecyclede vezels en bijzondere tops die met bijzondere knopen om middel en hals worden vastgemaakt. De collectie biedt een gevoel van verfijnd vakmanschap vermengd met een speels eerbetoon aan duurzaamheid.

Nautical Napery is het centrale MARTAN-concept voor 2024, bestaande uit zes drops. De eerste drop, gefotografeerd door Kwadwo Amfo, wordt gelanceerd in een pop-up store aan de Prinsengracht te Amsterdam, waar fans van het merk én nieuwsgierigen dit weekend hun geluk niet op kunnen. Want niet alleen verkoopt team MARTAN de nieuwste drop, in de kelder is ook een archive sale gaande. Diek: 'Het is leuk om te zien hoe mensen reageren op de collectie. Gisteren kwamen er einde middag drie vrouwen uit New York binnen. Ze kenden het merk niet, maar liepen met tassen vol de deur uit.'

Een tekenend voorbeeld. Want ook al ben je nog niet met MARTAN bekend, bij een eerste ontmoeting ben je om. Hotellinnen (zowel bedtextiel als tafellinnen) blijkt een uitstekend materiaal voor kledingtukken. Diek: 'Hotellinnen wordt bij het minste of geringste afgedankt. Als er een klein gaatje inzit, is het onbruikbaar. Dat is zonde, want het is van hoge kwaliteit en supersterk. Wat ons betreft het perfecte materiaal om te upcyclen.' Dit seizoen verkent MARTAN de mogelijkheden van tafellinnen - net zo sterk, duurzaam en interessant. 'Het is over het algemeen dikker dan bextextiel en daardoor leent het zich perfect voor jasjes, sculpturale tops en jurken.'

Van tafel naar garderobe

Een van de ontwerpen is een absolute show stopper: een witte jurk, om het lichaam gevouwen als een gesteven servet. 'We hebben gekeken naar klassieke manieren van tafeldekken, inclusief hoe servetten gesteven en gevouwen worden. We hebben een aantal tafelopstellingen gemaakt en putten inspiratie uit het gehele diner. Van het begin tot het einde - inclusief een servetprop met wijnvlek die naast je bord of op de grond eindigt. We zagen het niet als afval, maar juist als inspiratie: wat voor vormen, plooien en ideeën zitten erin? Het leerde ons om meer vormgericht naar de producten kijken.'

martan
Kwadwo Amfo
martan
Kwadwo Amfo

De stap naar nautische elementen was snel gemaakt; het is uiteindelijk de signature van het merk. 'Douwe en ik groeiden op aan het water; we voeren die invloed altijd door in onze collecties. Het vormt een fijne tegenstelling op het klassieke tafellinnen. Ik vind het interessant om twee werelden samen te laten komen. Als je maar één ding heel goed uitvoert, dan wordt het snel alsof je kostuums maakt. Dat is natuurgetrouw en echt, terwijl mode 'm juist zit in ongewone combinaties.'

Aan het begin van een collectie zitten de drie oprichters samen voor een brainstorm - wat houdt ze bezig, wat hebben ze gezien, wat inspireert? Er volgt een mood board met invloeden uit andere stromingen - vooral níet met modebeeld. 'Toen ik les gaf op Artemis verbood ik mijn studenten om inspiratie uit eenzelfde stroming te halen. Als je schilderkunst maakt kun je inspiratie halen uit mode en architectuur, maar vaak hangen mood boards van modehuizen vol met plaatjes van catwalks. Dan ga je kopiëren - en dat is levensgevaarlijk, dat willen we niet. We putten liever inspiratie uit het onverwachtse.'

Op straat

Wat direct opvalt, is de innovatie van hun materialen. 'We hebben een aantal items van gaas gemaakt,' legt Diek uit. 'Het is steigernet dat we op straat vonden. Douwe belde me op toen hij bij een container stond met een grote hoeveelheid afgedankt gaas erin. Het is superstevig en geschikt om kleding van te maken. Voor nu hebben we geëxperimenteerd met items die strak om het lichaam vallen, voor de volgende drop gaan we meer de lucht in.'

Aankomende zomer presenteren ze de tweede drop in Berlijn, de derde drop lanceert in Kopenhagen én tijdens Amsterdam Fashion Week. 'De zomer drop gaat wederom over water, maar dan over hoe veel we besparen met MARTAN. Door onze manier van werken gebruiken we 98% minder water dan merken die biologisch katoen gebruiken. Verder stoten we gemiddeld 82% minder CO2 uit dan andere modehuizen.'

martan
Kwadwo Amfo
martan
Kwadwo Amfo

Goed voorbeeld doet goed volgen

'We hebben voor de komende zes generaties genoeg textiel op aarde. Waarom zouden we nog nieuw produceren?' vraagt Diek zich hardop af. 'We spreken uiteindelijk wel over producten die we niet nodig hebben. We werken in een luxesegment. Af en toe voelt het dubbel, maar als ik dit niet doe, dan zou ik zielsongelukkig zijn. Daarnaast vind ik het belangrijk om mensen te laten zien hoe het ook kan. We willen anderen bewustmaken van wat er al is en hoe je hiermee kunt omgaan, zonder in te boeten op kwaliteit of design.'

Uiteindelijk blijkt upcyclen een beter alternatief dan recyclen, legt Diek tot slot uit. 'Een plastic flesje kan tot het einde der dagen een plastic flesje blijven, maar als het een fleece trui van gerecycled plastic wordt, dan is het daarna onbruikbaar en moet het verbrand worden. Er zijn nog veel materialen te ontdekken; denk aan plastic zeil van springkussens voor accessoires, steigernet, en ga zo maar door. We hopen iedereens ogen te openen voor dit soort mogelijkheden.'

Bezoek de MARTAN pop-up store aan de Prinsengracht 110 (Amsterdam) van woensdag 20 maart tot en met zondag 24 maart, tussen 10.00 en 19.00 uur. Meer informatie via martan-official.com.