Toen Rachel Cannegieter in 2004 afstudeerde op biologisch katoen, was het nog maar de vraag of ze er echt wat mee zou kunnen doen. Want ja, biologisch katoen, was dat nou zo belangrijk? Twintig jaar later weten we wel beter, en daar is Rachel maar wat bij om: 'Mensen beginnen eindelijk te begrijpen dat we ook op een andere manier met mode om kunnen gaan. Moéten gaan.'

Maakt kleding ons ziek? Experts denken van wel, en hebben dít erover te zeggen >

Rachel Cannegieter wil met haar RethinkRebels Academy duurzame mode de standaard maken

'Het is een mooie tijd om in te leven' begint een positieve Rachel haar verhaal. Ik ben enigszins verbaasd over de optimistische uitspraak, gezien al het kommer en kwel dat zich in de modewereld afspeelt. Maar focussen op wat nog niet goed gaat? Dat zit niet in Rachels aard. Natuurlijk kunnen er nog ontelbaar veel dingen beter,

Duurzame mode is een mindset

maar na 20 jaar in de mode ziet de voorvechtster van duurzame mode ook eindelijk een momentum ontstaan. En daar begint het, aldus Rachel: 'Duurzame mode heeft te maken met een bepaalde mindset. En een mindset veranderen? Dat duurt lang. Toch zie je dat steeds meer consumenten bewuster met hun geld om willen gaan en willen weten waar ze het aan uitgeven. Ook bij bedrijven zie je een verandering. Het speelveld is veranderd en duurzaamheid is niet meer hetgeen dat op vrijdagmiddag nog even afgetikt moet worden. Als je niet kan aantonen dat je iets goeds doet voor mens en maatschappij, loopt je bedrijf al gauw brand reputation schade op. Daarnaast worden bedrijven door wet- en regelgeving ook gestuurd naar een duurzamere bedrijfsvoering. Op al deze fronten hebben mensen eindelijk het licht gezien.'

Impact maken in de praktijk

Hoewel het besef er misschien mag zijn, de uitvoering blijft achter. Rachel merkt door haar consultancybedrijf RethinkRebels dat modebedrijven en professionals wel veranderingen wíllen doorvoeren, maar niet goed weten waar ze moeten beginnen. Ook ontbreekt vaak de nodige kennis om veranderingen in gang te zetten.

Hoe meer kennis, hoe sneller we veranderen

Ja, er zijn masters op het gebied van duurzaamheid, maar de huidige fashion professionals hebben iets nodig dat ze meteen in de praktijk kunnen brengen. Daarom startte Rachel met de RethinkRebels Academy: 'Hoe meer kennis, hoe beter mensen welke keuzes ze moeten maken en hoe sneller we uiteindelijk gaan richting een duurzame industrie. Overstappen naar een duurzame bedrijfsvoering is overwhelming, maar bij de Academy beginnen we bij het begin: welke rol heb je, wat doe je al goed en waar kan je verbeteren? Werk je als inkoper, dan focussen we bijvoorbeeld op welke materialen beter zijn voor het milieu en welke afwegingen je moet maken. Werk je in de marketing? Dan richten we ons meer op greenwashing en hoe we dat kunnen voorkomen. Om echt een verschil te maken, moeten bedrijven duurzaamheid systematisch aanpakken. In de praktijk voert elk teamlid kleine maar essentiële stappen uit die specifiek zijn voor hun functie. Samen vorm je een groter geheel.'

Gemiste kans

De kunst is om economische groei als meer te zien dan zoveel mogelijk producten en een zo hoog mogelijke omzet, benadrukt Rachel. 'Er zijn nog zo veel andere, meer duurzame businessmodellen die óók interessant kunnen zijn voor je bedrijf. Daarnaast zal je in de toekomst wel moeten, aangezien steeds meer wet- en regelgeving daarom vraagt.'

Modebedrijven zien de regels misschien in eerste instantie als belemmerend, maar Rachel is er blij mee. De textielindustrie is, anders dan andere industrieën zoals papier of voedingsmiddelen, niet gereguleerd. Dit gebrek aan voorschriften draagt voor een groot deel bij aan de problemen die we op het gebied van milieu, arbeidsomstandigheden zien in de mode-industrie. Door regels te hebben die voor iedereen gelden, creëer je in ieder geval een standaard. Toch vindt Rachel het een gemiste kans dat regels nog niet toegespitst zijn op bedrijven die het wél al goed doen. 'Duurzame pioniers die het al goed doen en een leiderschapspositie hebben ten opzichte van andere bedrijven, worden nu nog niet beloond. Dat is jammer, maar ook dit heeft tijd nodig. Een duurzame mode-industrie gaat niet over één nacht ijs.'

En dat kan Rachel weten, aangezien de 'biologisch katoen-niche' die ze ooit onderzocht voor haar afstudeeronderzoek, nu bijna de standaard is geworden.