Valeriya Denga is een vrouw met een missie: duurzaam loungewear maken dat voldoet aan de behoeften van een vrouw. Want waarom zouden wij vrouwen genoegen nemen met een polyester sportlegging die aan het einde van de dag enorm begint te kriebelen, of een strakke sportbh waarvan je niet kan wachten tot 'ie weer uit mag zodat je huid weer kan ademen? Met deze motivatie begon Valeriya haar eigen merk DENGA, dat 'athleisure opnieuw moet definiëren'.

Duurzame modemerken: een overzicht van adembenemend mooie, betaalbare en coole merken >

Bij gebrek aan beter begint Valeriya Denga eigen merk dat voldoet aan haar behoeften als vrouw

Wanneer ik haar videobel, draagt ze een van haar allereerste ontwerpen. Een zwarte bikini-top met halter, die je ook prima als top met lange linnen broek kan combineren. Door haar zo te zien, dobberend op haar boot met een prachtig uitzicht op een meer in Kroatië in haar eigen ontwerp, begrijp ik meteen wat voor merk ze voor ogen heeft: een loungewear merk met een alles-in-een vibe, voor verantwoorde vrouwen die hun levensgeluk en daar hoort een comfortabele outfit ook bij op nummer één zetten.

Met mijn ontwerpen wil ik activewear opnieuw definiëren

Valeriya Denga is van Oekraïense komaf, opgegroeid in New York en in Columbia afgestudeerd. Voor haar American Dream verhuisde ze naar Portugal, op zoek naar meer nuchterheid en een community waarin vrouwen elkaar supporten. 'Ik dacht bij mezelf: als ik het doe, wil ik het goed doen. Ik houd van de levensstijl in Zuid-Europa, waar alles net wat trager gaat en waar de mensen zachtaardiger zijn voor mijn gevoel. Dat wil ik combineren met mijn New York-mentaliteit om uiteindelijk mee te doen aan de top, die in mijn ogen niet eens de standaarden heeft die ik voor ogen heb.'

Duurzaamheid boven alles

Met die standaarden doelt ze op de kwaliteit van het materiaal, dat Valeriya koste wat het kost duurzaam en verantwoord wil. Een uitdaging, gezien de meeste sportkleding is gemaakt van polyester. Dit soort synthetische materialen zijn goedkoper, gaan lang mee, zijn elastisch, licht, kreukvrij, gemakkelijk te wassen en te drogen. Toch gaat Valeriya voor een alternatief. Ze legt uit: 'Technisch gezien worden synthetische stoffen vaak op de markt gebracht als ademende kleding, maar dat is alleen omdat ze gemaakt worden met chemische behandelingen en constructiemethoden die zijn ontworpen om ademend vermogen na te bootsen door vocht van het lichaam weg te trekken. Hoelang je een kledingstuk dan uiteindelijk aan kan is ook maar de vraag, want hoe lager de kwaliteit van de stof, hoe minder langdurig gebruik je eruit zult halen. Bovendien vervaagt de kleur altijd snel, vooral de zwarte kleur.'

Je kan niet sexy zijn als je je niet zo voelt

Met een zogenaamd impact paspoort dat ieder DENGA-item heeft, hoopt ze het bewustzijn van consumenten te vergroten en te laten zien dat sportkleding wel degelijk van duurzame materialen kan worden gemaakt. Maar bovenal wil ze de lat van comfort hoger leggen en vrouwen stimuleren om kritisch te zijn over hoe iets aanvoelt op onze huid. 'Als ik naar mijn eigen self love journey kijk, realiseer ik me dat ik veel meer waarde hechtte aan hoe iets eruit zag, dan hoe iets voelde. Ik denk dat ik daarin niet de enige ben. Dat wil ik veranderen, want je kan niet sexy zijn als je je niet zo voelt. En ik geloof dat duurzaamheid de meest sexy keuze is die je kan maken.'