Fijn, het weer schreeuwt momenteel om buitenspelen, en vanaf vandaag ligt ook Bazaars juninummer in de schappen, het grote groene natuurnummer, dat bol staat van de buitenlust. In dat kader deelt hoofdredacteur Cécile Narinx haar favoriete wandeling. In Limburg, dat spreekt voor zich.

Immer gerade aus

Dit is de routebeschrijving van mijn lievelingswandeling: laat je afzetten bij (of kuier naar) Café de Sjans op Mergelweg 1 in Maastricht, op de vijfsprong onderaan de Sint Pietersberg. Neem van daaruit met de neus naar de stad en je rug naar de berg de weg naar rechts, de Observantenweg. (Na 400 meter links, bergaf, is de Bergweg, daar zie je mijn kleuterschool en de plek waar ik vroeger graag rolschaatste, maar jij blijft doorlopen). De Observantenweg gaat na nog eens 100 meter over in de Recollectenweg. Links zie je de Maas, rechts de Sint Pietersberg. Blijf de weg volgen tot bij de kerk (waar ik mijn eerste Heilige Communie deed en mijn zus trouwde).

Links zie je het keurige kasteeltje van André Rieu (waar vroeger een klasgenoot woonde, toen was het kasteel nog ruig en de tuin wild en spannend). Blijf lekker doorlopen (links staat mijn oude scoutinghoofdkwartier, maar dat uiteraard letterlijk geheel terzijde), de weg verandert ondertussen weer van naam in de Ursulinenweg. Aan de linkerkant zit een heerlijk kitscherige namaak-Lourdesgrot. Doe er een schietgebedje of blijf doorlopen (negeer de ingang van de mergelgrotten en de weg die links daarnaast omhoogloopt aan je rechterhand, jij loopt immer gerade aus, parallel aan de Maas) en neem het weggetje dat na een poosje omhoogloopt naar Buitengoed Slavante waar vanaf tien uur picobello koffie en vlaai lonken, en het terras een magnifiek uitzicht biedt over de Maas.

Lang genoeg gezeten? Verlaat Slavante en neem de weg rechtsaf, voor de speeltuin langs. Klim de trappen door het bos omhoog en ga eenmaal boven op de berg bij de T-splitsing rechtsaf. Volg het wandelpad een klein kwartier (of tik op de Google Maps-app ‘Uitzichtpunt Sint Pietersberg’ in, overwin daar eventuele hoogtevrees en zie wat decennia mergel afgraven aangericht heeft. Blijf het wandelpad volgen met de groeve aan je linkerhand (of tik op de Google Maps-app ‘Chateau Neercanne’ in) en buig dan met het pad mee naar links. Je passeert nog een fraai uitkijkpunt bij de oehoevallei. En als je lang genoeg wacht zie je ze inderdaad vliegen, de oehoes.

Je kunt nu blijven wandelen tot het bos stopt, nog een half uur ongeveer, je zit dan bijna bij Chateau Neercanne en het uitstekende lunchrestaurant L’Auberge, van waaruit je – gespijsd en gelaafd – een taxi terug naar de stad kunt nemen.

Je kunt ook bij de oehoevallei op de Google Maps-app ‘Café Den Dolhaart’ intikken en een stukje wandelen verderop een paadje omlaag nemen (kijk ook even dorstig naar de wijngaarden van de Apostelhoeve aan de overkant van het Jekerdal) en dan onderaan het paadje rechtsaf via de Mergelweg naar het heerlijk ouderwetse biljartcafé Den Dolhaart (pils 1 euro 70) , en van daaruit de Mergelweg volgen langs de sportvelden (mijn middelbare school-buitengymplek, idyllischer wordt het niet) en tennisvelden tot Café De Sjans waar je de wandeling begonnen bent.

Onderweg ben je de straat gepasseerd waar ik geboren en getogen ben. En in de anderhalf uur dat je gelopen hebt over mijn lievelingste aller wandelroutes, heb je denk ik haarfijn begrepen waarom ik zo dol ben op de provincie en op het buitenleven. Zo dol dat we er een hele Bazaar aan gewijd hebben. Het was een feest om die te maken.

Geniet van dit grote groene buitennummer!