Wil je carrière maken en dus graag promotie maken? Dat laatste is helaas zo makkelijk nog niet. Het ligt niet alleen aan je inzet en collegialiteit, maar ook aan wat jij denkt dat je verdient. Maar zelfs als jij overtuigd bent dat je het verdient om door te groeien in jouw bedrijf, kan het nog lastig zijn om die promotie te vragen. Daarom zes tips om die promotie binnen te slepen.

Hoe maak je promotie?

Tip 1

Promotie maken is gelijk aan hard werken, toch? Niet bepaald. LinkedIn-expert Sarah Seymour vertelt aan Elle UK dat lange werkdagen en veel overuren ervoor kunnen zorgen dat je een burn-out krijgt en je die promotie dan wel op je buik kunt schrijven. In plaats daarvan moet je volgens Seymour goed voor jezelf zorgen en het als een investering zien: als jij gezonder en fitter bent kun je beter presteren en vergroot je dus de kans op die welverdiende promotie. Achterover leunen dus? Nee, maar voel wel goed je grenzen aan.

Met deze tips vraag je het beste om meer salaris >

Tip 2

Hive, het concern achter Starbucks en Uber, deed een onderzoek naar wie er productiever waren op het werk: mannen of vrouwen? Daaruit bleek dat vrouwen tien procent harder werken dan mannen. Dit komt omdat vrouwen volgens het onderzoek tien procent meer werk toegewezen krijgen en dit in dezelfde tijd als de mannen (met dus tien procent minder werk) voltooien. Toch maken mannen vaker promotie dan vrouwen. En dat heeft te maken met het feit dat vrouwen niet over hun prestaties praten. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat vrouwen vaker 'passieve taal' gebruiken als 'sorry', 'alsjeblieft' en 'ik denk dat'. Daarom is het belangrijk om je uit te spreken als jij die grote klus hebt binnengesleept of als jij het project van het begin tot het einde tot een succes hebt gemaakt.

'Natuurlijk moet werk geen theekransje worden, maar goede contacten op werk zijn altijd nuttig.'

Tip 3

Wie denkt dat alle carrièrevrouwen aan de top Miranda Priestly's uit de Devil Wears Prada, hebben het mis, maar één eigenschap hebben ze wel duidelijk goed ontwikkeld: ze zijn zakelijk. Misschien twijfel je weleens over die e-mail die je hebt verstuurd of het gesprek met die ene collega, waarbij je misschien niet zo collegiaal was - dan denk je wellicht was ik maar wat liever geweest. Toch blijkt dat 'lief zijn' niet per se loont. Zorg dat je direct, maar beleefd communiceert met je collega's en je leidinggevende. Op die manier weten ze wat ze aan je hebben.

Tip 4

Hoe kun je doorgroeien in een bedrijf? Alhoewel roddelen over je collega's op het werk geen toegevoegde waarde heeft en vaak juist een vervelende werksfeer creëert, is het opbouwen van relaties en contacten wel van belang voor een promotie. Wie een breed netwerk heeft en een grote naamsbekendheid, zal 'sneller op de ladder klimmen' zo vertelt Sarah Seymour aan Elle UK. Logisch, want hoe meer mensen je kent, hoe meer mensen weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Bijvoorbeeld omdat je een expert bent op een bepaald gebied, of omdat je zeer efficiënt werkt. Misschien doen collega's dan zelfs een goed woordje voor je. Natuurlijk moet werk geen theekransje worden, maar goede contacten op het werk zijn altijd nuttig bij een promotie.

'Timing is key!'

Hierop moet je letten bij het tekenen van je nieuwe contract >

Tip 5

Hoe moeilijk het soms ook is, als je echt promotie maken wilt, zul je er zelf om moeten vragen. En een ding is hierbij van groot belang: weet wat voor promotie je graag zou willen. Heb je al een bepaalde baan op het oog? Dan kun je al op je baas afstappen, maar is dit nog niet het geval, dan is het slim om van te voren research te doen. Op die manier kun je makkelijker aangeven wat je wilt en kan je baas duidelijk aangeven of die promotie al haalbaar is. Het carrièreplatform Monsterboard stelt ook dat het ook slim is om alvast in acht te nemen of je met de nieuwe functie de baas wordt van oude collega's en probeer in te schatten of je dat wel wilt. Zie je dat namelijk niet zo zitten, dan is promotie krijgen een eer, maar wordt de baan waarschijnlijk geen pretje.

Tip 6
Naast hoe je promotie maakt, is de vraag wanneer ook belangrijk. Wanneer je om promotie vraagt na een mislukt project, wordt de kans op promotie logischerwijs klein. Denk daarom goed na over het moment waarop je om promotie vraagt. Denk bijvoorbeeld aan een goed functioneringsgesprek of een project dat je zeer succesvol hebt afgesloten. Kies vooral een moment waarop je baas tijd heeft en benadruk dan wat je kwaliteiten en prestaties zijn. Op die manier haal je zo die promotie binnen!

Nieuwe baan? Zeg deze dingen niet tijdens een sollicitatiegesprek >

Bazaars Favorieten

top

SHOP HIER

Vila
Tas
Duifhuizen
Sandaal
De Bijenkorf