Krijg jij klamme handjes, begint je hart sneller te kloppen en word je ontzettend zenuwachtig op het moment dat je een (belangrijk) telefoongesprek moet voeren? Geloof ons, je bent niet de enige. Uit een onderzoek uit 2018 blijkt dat 67% procent van de jongeren tussen de 18 en 30 jaar liever een bericht sturen dan dat zij iemand bellen. Maar voor wie denk dat de zogeheten 'belangst' alleen een probleem onder jongeren is heeft het mis.

Wat is belangst?

Een zakelijk telefoongesprek dat je maar uit blijft stellen, omdat je er simpelweg zenuwachtig van wordt? Het komt bij meer mensen voor dan je denkt. En niet alleen onder jongeren. Hoewel het percentage (slechts 15 procent) weinig lijkt, blijkt dat ook mensen tussen de 31 en 70 jaar soms liever appen of sms'en, in plaats van de persoon aan de andere kant 'van de lijn' te bellen.

En hoewel het woord 'belangst' wellicht wat heftig in de oren klinkt, is het wel degelijk een ding aan het worden. 'Mensen blokkeren omdat ze niet weten wat er van hen verwacht wordt. Ze vinden het eng omdat ze niet met die spontaniteit kunnen omgaan', vertelt communicatietrainer Onno Hansen aan Editie NL.

Bang om te bellen: wat doe je ertegen?

Maar naast dat we met iemands verjaardag liever een appje sturen dan dat we de jarige job feliciteren, is het vooral in het bedrijfsleven een probleem wanneer je last hebt van belangst. Zo wordt het vooral eng gevonden wanneer iemand niet weet wie hij of zij aan de lijn krijgt en is ook het over woorden struikelen iets waar sommigen angstig van worden.

Toch is er iets aan te doen. Zo zijn er een aantal tips die je van je belangst af kunnen helpen, zodat jij voortaan zonder moeite en klamme handjes de telefoon oppakt om een 'ouderwets' gesprek te voeren. Komen ze:

  1. Een goede voorbereiding is het halve werk. Schrijf voor jezelf op waar je het over wilt hebben. Dit kan zijn door vragen op te schrijven, maar ook steekwoorden zijn vaak een goede houvast. Loop van tevoren eventueel ook het gesprek door. Welke vragen kun jij bijvoorbeeld verwachten?
  2. Neem het gesprek op. Zo kun je later je eigen gesprek evalueren om eventuele 'fouten' in de toekomst te voorkomen.
  3. Kijk ook eens naar hoe een ander het doet. Wellicht dat je hier iets van kunt leren.
  4. Doe het gewoon. Stel je telefoontje niet te lang uit, pak die telefoon en bel de desbetreffende persoon op. Want zeg nou eerlijk: hoe erg kan het uiteindelijk zijn?

Bazaars Favorieten

Product, Collar, Sleeve, Textile, Outerwear, White, Coat, Dress shirt, Blazer, Fashion,

SHOP NU

De Bijenkorf
Product, Perfume, Beauty, Deodorant, Water, Cosmetics, Skin care, Cylinder, Spray, Liquid,
ICI Paris, Sensai
Analog watch, Watch, Watch accessory, Fashion accessory, Jewellery, Strap, Material property, Metal, Beige, Steel,
De Bijenkorf