Iedere editie delen we de fail van een Bazaar Business Club member. Want dingen die misgaan, daar leer je van. Miriam El Ghouch werd herinnerd aan de waarde van veerkracht.

Word lid van de Harper's Bazaar Business Club

Mijn briljante mislukking

Miriam El Ghouch is als Global Innovation Marketing Manager bij een internationaal cosmeticabedrijf verantwoordelijk voor het ontwikkelen en lanceren van innovatieve producten. Van lipstick en lipgloss tot nagellak en kunstnagels. Na maandenlang aan een nieuw product te hebben gewerkt, kwam er vanuit de juridische afdeling een verontrustend bericht. ‘Ik dacht dat alles op rolletjes liep, totdat ik een waarschuwing kreeg van een van onze juristen,’ vertelt Miriam. ‘De verpakking die we hadden gekozen was bijna identiek aan de verpakking van een van onze andere merken. Om te voorkomen dat de producten met elkaar zouden concurreren, werden we gedwongen onze verpakking aan te passen.’

Het nieuws zorgde voor grote paniek. ‘We zaten in de eindfase. Een andere verpakking betekende een heel nieuw proces doorlopen, wat zou leiden tot maandenlange vertraging.’ De lancering, die in meer dan tachtig landen tegelijkertijd zou plaatsvinden, stond al gepland en de marketingstrategieën waren uitgerold. ‘Een vertraging zou niet alleen een aanzienlijk verlies maar ook hoge kosten met zich meebrengen.’ Om zo min mogelijk oponthoud te hebben, moest Miriam snel handelen. Ze besloot de tegenslag als een kans te zien om iets unieks te creëren. ‘Ik bracht het designteam bij elkaar en een week later hadden we een nieuw ontwerp dat voldeed aan alle eisen.’ Het team werkte zo snel dat ze de vertraging wisten te minimaliseren naar een maand. ‘Niet ideaal, maar beter dan verwacht.’

Toen Miriam alle partijen op de hoogte bracht, werd dat tegen alle verwachting in goed ontvangen. ‘Iedereen bleek gelukkig laaiend enthousiast over het nieuwe design.’ Hetzelfde bleek tijdens de consumententest, die altijd wordt gedaan voorafgaand aan een productlancering. ‘De nieuwe verpakking kwam veel beter uit de test. Opvallender, innovatiever en met een luxere uitstraling.’ De tegenslag leidde niet alleen tot een betere verpakking, ook het innovatieproces binnen het bedrijf werd geoptimaliseerd door de juridische check in de toekomst eerder in het proces op te nemen. Wat Miriam zelf van haar ‘briljante mislukking’ heeft geleerd? Ze werd opnieuw herinnerd aan de waarde van veerkracht, creativiteit en het vermogen om snel te reageren op onvoorziene uitdagingen.

‘Soms zijn het juist de obstakels die ons dwingen om buiten de paden te denken, en zo tot successen te komen.’

Dit artikel is een preview. Lees het hele interview in Bazaars gloednieuwe issue dat vanaf 20 maart te bestellen en te vinden is in geselecteerde boekhandels.