De Nederlandse Daniëlle Cathari groeide op in een klein dorpje, zo'n dertig minuten buiten Amsterdam en mijlenver ver van de meeste kansen die de modewereld te bieden heeft. Toch kreeg ze het voor elkaar om met haar gedeconstrueerde Adidas-trainingspakken internationaal het internet te breken. Vandaag de dag woont ze in New York City, als creatief directeur van luxe kledingmerk en -winkel Kith Women, een titel die ze eind 2023 op 29-jarige leeftijd binnenhaalde. Het is zo'n typisch succesverhaal waarvan je denkt: hoe doet ze het toch? In gesprek met Bazaars Marthe Stroom deelt Daniëlle wat volgens haar nodig is om de meest wilde carrière dromen waar te maken, óók als die dromen buiten handbereik voelen.

Daniëlle Cathari: 'Je weet nooit hoe snel je volgende kans zich voordoet'

Daniëlle zelf bekijkt het nuchter: locatie is zeker niet alles. 'Toen ik mijn carrière begon in een stad die niet zo bekend staat om mode, kreeg ik niet dezelfde kansen als ergens anders, maar het wél krijgen van die kansen is ook geen garantie voor succes.' Wat dat volgens haar wel is? Het openlijk delen van je werk en hetgeen waar je voor staat. 'In de tijd dat ik in Amsterdam studeerde, deelde ik de kledingstukken die ik maakte en de projecten die ik deed altijd op sociale media. Dit was de tijd dat Tumblr diende als platform om creatieven met elkaar in contact te brengen. Instagram was net begonnen. In 2016 nam VFiles, een platform uit New York, contact met me op en kon ik mijn collectie showen tijdens New York Fashion Week. Zo bleef mijn netwerk groeien en heb ik het geluk gehad om mijn droom waar te maken.'

Dat moment met VFiles was een cruciaal beginpunt in Danielle's nog prille carrière: de serie gedeconstrueerde vintage Adidas-pakken die ze creëerde in haar derde jaar aan het AMFI brachten haar als Amsterdamse student de winst van de VFiles én internationale aandacht op, zo ook bij grote namen. Denk bijvoorbeeld aan Kendall Jenner, invloedrijke contacten bij Adidas, maar ook Fieg, de oprichter en creatief directeur van Kith met wie ze vandaag de dag samenwerkt. In 2018 bracht Daniëlle een collectie uit in samenwerking met Adidas en al snel volgde haar eigen merk: Daniëlle Cathari.

'Je weet nooit hoe snel je volgende kans zich voordoet', benadrukt Daniëlle. Vrouwen met grote carrière dromen adviseert ze dan ook voldoende tijd te besteden aan het focussen aan hun vak en visie, ook als het waarmaken van je dromen op grotere schaal nog ver weg voelt. 'Het is belangrijk om de tijd die je nu hebt te benutten om je voor te bereiden op de momenten dan kansen zich voordoen', zo beredeneert ze. Een van de grootste drijfveren in haar dagelijkse activiteiten is dat 'de moeite die je nu investeert in de toekomst vruchten zal afwerpen'. Maar, dan wel met een goed begrip van je eigen sterke én zwakke punten, want dat is volgens Daniëlle een cruciaal startpunt om je eigen talent te benutten, erop voort te bouwen en ervan te genieten.

Thuis in New York City: 'Geen dag is hetzelfde'

In New York en bij Kith voelt Daniëlle zich naar eigen zeggen helemaal thuis. 'Het is de eerste keer voor het Kith-team dat iemand betrokken is bij alle verschillende afdelingen - van product tot marketing tot inkoopvergaderingen. Het is 360. Hoewel het veel is om te doen, is het ongelooflijk interessant, geweldig en zo leuk om deze rol te hebben.' Een day-to-day is er overigens niet. 'Geen dag is hetzelfde. Ik kan op de set zijn om een campagne op te nemen. Ik kan een grote brainstorm- en ontwerpdag hebben. Sommige dagen zit ik achter elkaar in vergaderingen. Ik kan een gebakproeverij hebben... zo zag mijn dag er gisteren ook uit - ik was op de set voor de opnames van de voorjaarscampagne en had tussendoor een gebakproeverij voor speciale gebakjes waar we aan werken voor het café in onze Kith Women flagship store in het centrum van New York.'

Hierbij balanceert Daniëlle twee contrasterende eigenschappen die naar eigen zeggen aan de kern staan van haar ondernemersfilosofie. 'Hoewel ik dingen benader met een pragmatische en rationele instelling, begin ik elk proces altijd op basis van gevoel en intuïtie. Of het nu gaat om het conceptualiseren van een collectie, een idee voor een campagne, het nemen van een zakelijke beslissing of een andere keuze in mijn leven of als ondernemer, deze dualiteit leidt mijn aanpak.'

'Ik hoop te laten zien dat je je carrière op eigen manier kunt opbouwen'

Hoewel Daniëlle bescheiden en nuchter overkomt, schemert door dat ze het unieke karakter van haar carrière erkent wanneer ik haar vraag naar haar grootste professionele dromen. 'Mijn hoop is om op een dag terug te kijken en het gevoel te hebben dat ik de regels een beetje heb kunnen ombuigen en jonge ontwerpers heb kunnen laten zien dat het mogelijk is om je carrière op je eigen manier op te bouwen.'

Het maken van fouten ziet Daniëlle hierbij als 'onvermijdelijk' en een belangrijke leerschool. 'Door fouten leer je snel hoe dingen werken. Ik heb geen achtergrond in het bedrijfsleven, maar ik heb een ondernemersgeest en ik heb onderweg veel geleerd. De overgang van student naar mijn eigen merk, het runnen van een bedrijf en het werken met grote merken is een enorme masterclass geweest. Ik heb tegenslagen gehad, maar ik heb ervan geleerd om creatief te zijn in het vinden van een oplossing. Ik geloof echt dat alles altijd goed komt.'