Gisteravond vond onze Harper's Bazaar Business Talk over ondernemen plaats bij restaurant Contrast in Amsterdam-Noord. Bazaars hoofdredacteur Miluska van 't Lam ging in gesprek met de co-founder van het populaire Franse skincaremerk Caudalie over haar ondernemerslessen, haar familiebedrijf én het zichtbaar maken van een merk. Deze drie lessen leerden we van de bijzondere avond.

Word Harper's Bazaar Business Club-member

Geleerde lessen Business Talk met Caudalie's Mathilde Thomas

Caudalie, in 1995 opgericht door Mathilde Thomas en haar man Bertrand Thomas, past geavanceerde technologie uit de medische wereld toe op planten. Mathilde’s ondernemersverhaal begon in Bordeaux, tussen de wijngaarden van het door haar ouders gerunde Château Smith Haut Lafitte. Hier ontmoet ze in 1993 professor Joseph Vercauteren, de directeur van het laboratorium van de Faculteit Farmacie van de Universiteit van Bordeaux, die haar vertelt dat druivenpitten krachtige antioxidanten bevatten. Als geboren ondernemer ging ze met deze informatie aan de slag, en op 23-jarige leeftijd al klopten ze aan bij apothekers om hen te overtuigen van de door haarzelf geproduceerde producten. Met succes, want apothekers waren verkocht en Caudalie werd een feit. In 1997 ontwikkelde Caudalie hun zogenoemde ‘schoonheidselixer’. Geliefd onder celebrities en make-up-artiesten (Victoria Beckham tweette eigenhandig dat ze dit product ‘geweldig’ vind) is dit product tot vandaag de dag een bestseller.

Maar, daar blijft het niet bij. Mathilde is een ondernemer in hart en nieren, en ontwikkelde in 1999 een unieke eigen wellness-plek: een vinotherapie spa, met uitzicht over de wijngaarden. Gedurende de jaren ontdekte Caudalie steeds weer baanbrekende bestanddelen voor de huid, van Resveratrol, tot Viniferine en Vinergy. Ook op het gebied van schone, ethische skincare was Caudalie een pionier. In 2006 al, ver voordat de massa zich in het onderwerp verdiepte, ontwikkelde het bedrijf Cosm’ethiek, een handvest dat elk jaar wordt bijgeschaafd. Tel daar nog een spa boutique en beauty salon bij op en je hebt een ongekend succesvol ondernemingsverhaal. Om die reden ging Bazaars Miluska van 't Lam met haar in gesprek, zodat ze haar belangrijkste ondernemerslessen met members van de Business Club kon delen.

a person sitting at a table
Alice Mahran

De kracht van storytelling

Mathilde gelooft dat je niet hoeft te kiezen tussen natuurlijke producten en goed werkende skincare, daarom ontwikkelde ze met Caudalie producten die actieve bestanddelen bevatten maar die vrij zijn van minerale oliën, parabenen en irriterende ingrediënten. Volgens Mathilde is het dan ook goed om als ondernemer trouw te blijven aan je verhaal en daar altijd in te blijven geloven. Door trouw te blijven aan je verhaal en je gedachtegoed en dat met de volle overtuiging over te brengen, kun je mensen overtuigen.

Bouw het beste team

Na het succes in Frankrijk ging Mathilde met Caudalie al snel de grens over, niet naar buurlanden maar naar Azië. In landen als Japan kreeg ze het moeilijk, omdat ze niet over de juiste mensen en het draagvlak beschikte. Als ze het opnieuw zou doen zou ze eerst dichterbij huis uitbreiden, met het beste team om zich heen. 'Het bouwen van het juiste team en verzamelen van goede mensen zorgt voor kracht. Wees niet bang om fouten te maken, leer ervan en geef ze door aan je team. Zo bouw je een powerhouse.

Slimme samenwerkingen

Met fans als Victoria Beckham en Drake, heeft Caudalie al menig celebrity bereikt. Toch is Mathilde altijd op zoek naar nieuwe ambassadeurs en samenwerkingen voor het merk. 'Zo blijf je innoveren.' Ze is dan ook voorstander om ieder seizoen op zoek te gaan naar nieuwe namen om mee samen te werken en samenwerkingen op die manier slim in te zetten.

Wil je volgende keer ook bij een Business Club Talk zijn? Word dan member van de Harper's Bazaar Business Club!

a group of women in a room
Alice Mahran