Het gebeurt niet vaak dat een CEO-rol aan een vrouw wordt aangeboden, vertelt GameHouse CEO Simonetta Lulli aan Tim Cook op maandagmiddag. Cook brengt een bezoek aan verschillende techbedrijven (Bazaars Emma Vloeimans was er exclusief bij), waarvan die bij GameHouse hoog op de agenda staat. Gaming voor vrouwen is op z'n zachtst gezegd hot topic, met een snel toenemend aantal vrouwelijke gamers. Lulli ziet haar rol dan ook als meer dan alleen werk; ze is een voorbeeld voor de nieuwe generatie. 'Ik wil de heersende normen doorbreken.'

Tim Cook over aantal vrouwen in de tech- en gamingwereld: ‘Vrouwen in tech zijn cruciaal, maar nog te vaak afwezig’ >

In gesprek met Simonetta Lulli

Simonetta Lulli studeerde finance en had een goede baan in Madrid. Haar toenmalige vriend (nu man) woonde in het noorden van Spanje, en ze besloten te gaan samenwonen op 'neutraal terrein'. Het werd Londen, en dat bleek een allesbepalende keuze. 'Eind jaren negentig gebeurde het daar allemaal. Ik kreeg de kans om de online wereld te verkennen, maar heb nooit een vooropgezet plan gehad om in dit werkveld aan de slag te gaan.' Als ze na enige tijd wil terugkeren naar Spanje, krijgt ze de kans om bij Habbo Hotel aan de slag te gaan. Ze is dan een van hun eerste werknemers. En wat begint als regionaal manager, loopt uit in een rol als Senior Vice President voor Community, Global Marketing en Advertising. In 2013 stapt ze over naar andere techbedrijven (eveneens als directielid) en zet ze tussendoor nog een eigen onderneming op. Het is duidelijk: Lulli zit niet graag stil.

Vrouwelijke gamers

Ik hoor je je afvragen: vrouwen en games, is dat wel een goede match? Onderzoek wijst uit van wel, en toont zelfs aan dat in Nederland van alle gamers van zestien jaar en ouder de helft vrouw is. In ons land wordt er minder onderscheid gemaakt tussen games voor man en vrouw, en spelen vrouwen net zo goed Call of Duty of andere spellen die worden geclassificeerd als ‘mannelijk’. Een mateloos ouderwetse denkwijze, vindt ook Lulli, en dat ligt niet alleen meer aan de opvattingen over de interesses van de vrouw, maar net zo goed aan de binaire benadering van gender.

Waar vrouwen nu met name achterblijven, is dat tech nog te veel als iets 'voor jongens' wordt bestempeld. Meisjes moeten al op jonge leeftijd worden blootgesteld aan videogames om hun interesse in tech aan te wakkeren, blijkt ook uit recent onderzoek. Het spelen van videogames wordt gelinkt aan betere ruimtelijke vaardigheden, een sterker oplossingsvermogen en verbeterde academische en creatieve prestaties op latere leeftijd. Het is belangrijk om interesse in tech te vergroten onder vrouwen, al is het alleen al vanwege de grote werkgelegenheid en kansen die deze industrie biedt. Zonder vrouwen blijft de techsector, maar ook de samenleving in z'n algemeen, achter, met een groeiende loonkloof als gevolg.

Vrouwen in tech

Dat Tim Cook uitgerekend Lulli's werkplek selecteert om een bezoek aan te brengen, is niet gek. Als een van de weinige gaming en techbedrijven heeft GameHouse een grotendeels vrouwelijk managementteam. Lulli behoort tot de schamele 7% van vrouwelijke CEO's in deze door mannen gedomineerde wereld. Dat ze vaak de enige vrouw in een vergadering was, heeft haar niet in de weg gezeten. 'Ik heb er nooit zo bij stilgestaan, tot mijn man me erop wees. Hij zei: "Als jij een ruimte met alleen maar mannen betreedt, dan zien ze je als vrouw. Niet als de titel die je draagt." Ik geloofde hem in eerste instantie niet, maar weet inmiddels dat het waar is. Je moet je als vrouw nog te vaak waarmaken in dit werkveld. Ik zie het daarom als een eer dat ik als vrouwelijke CEO ben gekozen, en als mijn plicht om de heersende normen te doorbreken.'

Geloof in jezelf

Dat ze zo ver is gekomen, heeft ze onder anderen te danken aan haar geloof in zichzelf. 'Ik weet wat ik kan, zonder dat ik het arrogant bedoel. Mijn geslacht speelt daarbij geen rol. Als ik ergens binnenkom dan breng ik mijn expertise mee, niet als vrouw, maar als mens en als specialist in een vakgebied.' Het lijkt haar superkracht, net als meer dan gemiddeld lak hebben aan de mening van anderen. 'Al jong leerde ik dat niet iedereen je aardig vindt. Daar moet je mee leren leven, het is oké.' Het is misschien wel een van de belangrijkste lessen die ze ook aan haar kinderen leert: 'Gepest worden gaat over het lijden onder de mening van anderen. Als je dat weet te overwinnen, ligt de wereld aan je voeten.'

Jong talent moedigt ze aan om in de wereld van games en tech te stappen. 'Deze industrie kan overweldigend zijn, maar ik wil vrouwen toch aanmoedigen om de techwereld te verkennen. Je hoeft bovendien geen codeer, programmeer of andere technische skills te bezitten. Ik kan zelf ook helemaal niet coderen, maar ik ben gefascineerd door deze wereld.Ik wil er een bijdrage aan leveren als vrouw.'

En zo weet Lulli precies de mogelijkheden aan te grijpen die ertoe doen. 'Het leven zit vol kansen. Ik had nooit gedacht dat ik in de gamewereld zou eindigen, maar ik heb een kans gepakt die op mijn pad kwam. Ik ga mee met wat er gebeurt in de wereld, en moedig jongeren aan om dat ook wat meer te doen. Het is geweldig om te zien waar het je brengt.'