'Hallo allemaal, Tim Cook is hier!' roept GameHouse-CEO Simonetta Lulli door de ruimte. Ze loopt naar binnen met de Apple CEO aan haar zijde. Cook zwaait met een brede lach naar de aanwezigen, 'Hi, I'm Tim!'. Een korte rondleiding en presentatie volgen, net als een selfiemoment met de GameHouse-medewerkers. Cook is even toegankelijk, kalm en professioneel als op de video's die ik de afgelopen dagen van hem keek ter voorbereiding. Zo leerde ik dat Cook een man met een missie is. En bij die missie staat een diverse techwereld hoog op de agenda. ‘Vrouwen in tech zijn cruciaal,’ benadrukte de CEO in een interview met BBC in 2022. Het is dus niet voor niets dat Cook maandagmiddag GameHouse in Eindhoven bezoekt; het bedrijf ontwikkelt videogames gericht op vrouwen, en heeft als één van de weinige techbedrijven een grotendeels vrouwelijk managementteam. Ik sprak Cook over het toenemende aantal vrouwen in de techsector en gamingwereld, en ontdekte gaandeweg hoe deze twee werelden onlosmakelijk met elkaar zijn verweven.

Vermoeid aan het einde van je werkdag? Zó maak je er korte metten mee, aldus onderzoek >

In gesprek met Tim Cook

'Er is geen goed excuus voor het gebrek aan vrouwen in de techsector,' verklaarde Tim Cook eerder. Volgens de Apple-CEO heeft deze industrie dan ook meer vrouwen nodig om radicale stappen te maken. Zonder een diverse werkomgeving zouden techbedrijven bij lange na hun potentie niet bereiken, meent hij. De oplossing ligt in een langdurig proces, dat zich met name focust op de nieuwe generatie. 'Vrouwen hebben een plek aan tafel nodig. Ik denk dat de essentie van technologie en het effect ervan op de mensheid afhangt van de aanwezigheid van vrouwen in het werkveld,' licht Cook in het bovengenoemde interview toe. Inmiddels zijn we een jaar verder en worden er grote stappen gemaakt in techsector en wereld van games voor vrouwen. De toenemende populariteit van met name deze videogames dicht de CEO toe aan een nieuwe manier van werken, legt hij aan me uit. 'Developers focussen zich steeds meer op de gebruiker, en wat die wil bereiken. Van ontspanning tot focus tot iets nieuws leren: gamen vervult een doel. Dat is belangrijk om te begrijpen.'

Gaming op jonge leeftijd

Het spelen van games en het aantal vrouwen in de tech hangen nauw samen, is inmiddels een belangrijk gegeven. Tien jaar geleden moedigde de toenmalige COO van Facebook, Sheryl Sandberg, al aan om meisjes meer te laten gamen. Het zou leiden tot een vergrote interesse in tech, met als gevolg een toenemend aantal vrouwen in dit werkveld. Recenter onderzoek van University of Toronto toont bovendien aan dat het spelen van videogames de gender gap verkleint. De positieve effecten ervan liegen er niet om: gamen leidt tot verbeterde ruimtelijke vaardigheden, een sterker oplossingsvermogen en betere academische prestaties en een toename in creativiteit. Tot slot had Sandberg gelijk: gamen op jonge leeftijd wakkert inderdaad een liefde voor tech aan—ook bij vrouwen. Dat is belangrijk, omdat er nu én in de toekomst nou eenmaal veel banen en mogelijkheden zijn binnen dit werkveld. Als vrouwen hier geen deel van uitmaken, dan blijft niet alleen deze sector, maar ook de samenleving in z'n geheel achter. En omdat de techindustrie goed betaalt, draagt een gebrek aan vrouwen hierin sterk bij aan de loonkloof.

De harde waarheid

De cijfers liegen er dan ook niet om: momenteel is van de mensen in de techindustrie 32% vrouw, lager dan het percentage in 1984. Het aantal vrouwen in leidinggevende posities staat op 28%, en 32% van de vrouwen in technische en engineering functies is vaak de enige vrouw binnen hun team (bron: Techopedia). Volgens het nieuwste rapport van Slashdata, identificeert slechts 22% van de developers zich als vrouw.

Op basis van deze gegevens benadrukt Cook dat er—ondanks de vele goede intiatieven—nog een lange weg is te gaan in de tech- en gamewereld. 'Bijna de helft van de gamers is vrouw, maar als je kijkt naar gameontwikkelaars is er nog een groot gat te dichten. Ik denk dat het grotendeels te maken heeft met onderwijs. Op jonge leeftijd komen jongens sneller in aanraking met programmeren en coderen dan meisjes. Daar moet verandering in komen.' Maar alleen vingers wijzen is niet genoeg, benadrukt hij. Cook wordt zichtbaar enthousiast als hij vertelt over Apples intiatieven om meer vrouwen in tech aan te trekken. 'We organiseren programma's voor kinderen van jong tot oud, waarbij we ze enthousiasmeren voor tech. Inmiddels helpen we ook volwassenen op weg; we organiseren zomerkampen voor vrouwen, waarvan sommigen zich focussen op gaming. Ook zien we dat onze developer academies een diverse groep mensen aantrekken. Dus de wil om te leren is er, met een toekomstige fundamentele verandering als gevolg.' Die fundamentale verandering is precíes wat nodig is, benadrukt hij.

Een blik op de toekomst

Hoe de gamingwereld er over tien jaar uitziet, is lastig te voorspellen, behalve dat deze—als het aan Cook en vele anderen ligt—tegen die tijd meer vrouwen bevat. Ook benadrukt Cook dat we niet meer om de opkomst van AR en spatial computing heen kunnen. Zelf is hij groot fan van de Apple Vision Pro. 'Augmented reality en spatial computing worden alleen maar belangrijker. Ze brengen een nieuwe wereld teweeg, waarbij gameontwikkelaars anders te werk gaan. Zonder iets te verklappen: bij ons zijn ze er al druk mee bezig. Wat de toekomst zal bieden op het gebied van gaming kunnen we ons nog niet voorstellen, maar dat augmented reality er een enorme rol in zal spelen is zeker.' Na het gesprek met Cook is me één ding duidelijk: als vrouw wil je absoluut onderdeel zijn van deze onvoorspelbare, maar opwindende industrie die ons leven als een wervelwind overneemt en voorgoed verandert. Er is voor vrouwen letterlijk werk aan de winkel, dus, en dat begint op jonge leeftijd.