Van bedenken tot maken: mode is nog altijd een vrouwenindustrie. En dat is maar goed ook. De 1,7 biljoen dollar industrie ondergaat zowel een duurzame als een digitale revolutie en om die te laten slagen zijn de creativiteit, intelligentie en toekomstgerichte visie van vrouwen nodig. De ogen van investeerders zijn vooral gericht op fashion-tech, de innovatieve technologieën die mode zoals we het kennen volledig door de wasstraat gaan halen. Van next-gen stoffen tot het digitaliseren van je kast: deze vrouwelijke ondernemers laten zien dat het kan en dat investeerders er ook in geloven.

Neeka and Leila Mashouf – Rubi Laboratories

De beauty en brains discussie hoeven we over de Mashouf tweeling niet te voeren. De bio engineers en oprichtsters van Rubi Laboratories hebben het namelijk allebei. De zusjes groeiden op tussen de torenhoge sequoia’s aan de noordkust van California en werden er verliefd op. Net als hun ouders die in de late 70s Iran moesten ontvluchten en een thuis vonden in de redwoods. Wat begon als een voorliefde veranderde al snel in bovengemiddelde bomenleergierigheid. Van netwerkende wortels tot fotosynthese, de zusjes wilde alles weten en zetten op hun vijftiende de eerste stappen in de wetenschap. Na verschillende labbaantjes volgden ingewikkeld studies van Berkeley tot Harvard. Voeg daar de opgepikte lessen van een familiebedrijf in mode aan toe, en er ontstaat een logisch startupverhaal.

Rubi Laboratories maakt nu carbon-negatieve garens op een manier die is afgeleid van hoe bomen CO2 uit de lucht omzetten. Met enzymen, een reactor en een biochemisch proces kunnen ze industriële emissies transformeren tot pulp waarvan je weer een viscose-achtige stof kunt maken. Dat leidde tot opgetrokken wenkbrauwen bij miljoeneninvesteerders en de organisatie achter de H&M Global Change Award die hen vorig jaar beloonden met de hoofdprijs. Ook Ganni's oprichter Nicolaj Reffstrup deed ook een duit in het zakje als angel, wat leidde tot een gloednieuwe samenwerking. De proefperiode zal nog even duren, maar in de toekomst haal je met een zomerjurkje van Ganni dus misschien wel CO2 uit de lucht.

Hasna Kourda – Save your Wardrobe

Afkomst plantte ook een zaadje voor de Tunesische Hasna Kourda, oprichtster van de digitale garderobe-app Save your Wardrobe. Haar duurzame verhaal begint met de geupcyclede kilim tapijten die haar oma maakte van oude kleding. Maar volgens de oprichtster is haar hele cultuur inherent circulair: alles wordt opnieuw gebruikt. Weggooien, dat doe je niet. Toen ze erachter kwam dat ze daar in Londen heel anders over dachten, was dat een echte shocker voor de jonge oprichtster. En daarom moest er een nieuwe app komen, had ze bedacht.

Investeerders staken al zo’n 3,5 miljoen dollar in Save your Wardrobe, een app waarmee je je hele garderobe kunt digitaliseren. Waarom zou je? Allereerst om overzicht te krijgen van wat je eigenlijk hebt. Vervolgens kun je spelen met combinaties en looks opslaan, maar het stukje ‘save’ slaat vooral op het ‘redden’ van je kledingstukken: via de app kun je items laten repareren, reinigen, vermaken, uitlenen en zelfs upcyclen. Zalando wilde dat ook en ging een samenwerking aan met de Kourda en haar team. Zo zie je: ‘de grote vissen eten de kleine’ gaat niet op voor ondernemers die voorop durven te lopen.

Suzanne Lee - Biofabricate

Als biotech expert staat Suzanne Lee voorop in wat men ‘The Material Revolution’ noemt. Wetenschappers zeggen dat de vierde industriële revolutie volledig in het teken zal staan van de natuurlijke wereld en daarom is Lee al sinds de zeroes bezig met het programmeren van levende micro-organismen – om stoffen te produceren. Dan krijg je precies wat je denkt: bacteriële maatpakken, biojurken uit een vat en kombucha bikerjacks. Lee maakte ze allemaal en coinde de term ‘biocouture’.De filosofie achter dit type mode is makkelijker te begrijpen dan de praktijk: door planten, zeeën, dieren en de kringlopen van ecosystemen te analyseren, kunnen we dingen leren over slimme systemen. Met die inzichten kunnen we vervolgens de nieuwe generatie future proof bedrijven gaan vormgeven. Om te zorgen dat dat ook echt gebeurt in fashion, begon Lee in 2014 Biofabricate, een platform voor consultants, professors, bio-innovators, designers, merken en investeerders over de hele wereld. Want al worden vooral de resultaten van biotech gehypet in de media, er komt niets van de grond zonder samenwerkingen: tussen wetenschap en design, tussen mens en moeder natuur.

Amber Slooten – The Fabricant

De visie die Amber Slooten al in haar studententijd aan AMFI had, staat inmiddels loeigroot op de website van The Fabricant: laten we een nieuwe, digitale mode-industrie bouwen waarin iedereen mag meedoen én meeverdienen. “Een kind in Dakar heeft dan evenveel kans om een fashion force te worden, dan de groten in Parijs.” De startup, die volgens Dealroom inmiddels tot 84 miljoen euro waard is, werd ongekend populair in het digitale jaar 2020. Merken zoals Adidas en Puma belden toen geregeld aan voor een drop collab. The Fabricant is een community van creators die de kleding voor de onlinewereld ofwel metaverse ontwerpen. Voor wie zich al mentaal heeft voorbereid op dat onwerkelijke stukje toekomst zijn er duizenden unieke designs te koop in de vorm van NFT’s. Ze zijn draagbaar, maar ook verkoopbaar en daarmee raakt de business van The Fabrikant meteen een jonge investeringsmarkt. Het FD noemde Slooten de Chanel van nu. En al vragen wij ons af of Coco inderdaad op de tafel zou dansen om het idee van digital-only, de co-oprichtster is zonder twijfel een virtuele virtuoos.

Feit blijft dat broodnodige innovaties zoals deze op dit moment in de minderheid zijn. Ook de techwereld wordt getroffen door de hardnekkige funding gap tussen mannelijke en vrouwelijke oprichtsters. De oproep is aan mannen en vrouwen gelijk: meer vrouwelijke rolmodellen, VC’s, partners en angels. Een nieuwe mode era ligt te wachten, wie biedt?