7 Slimme ontbijtjes voor een platte buik

Voor wie 't (w)eten wil.

Wil je na lezing nòg meer reuze gezonde ontbijtjes? Dat kan hier!

Advertisement - Continue Reading Below

Havermout met pecannoten en blauwe bessen

Zo maak je het:

> Kook 40g havermout met 180 ml magere melk.

> Meng hier 30g gehakte pecannoten, 100g frambozen en 100g zwarte bessen doorheen.

Waarom:

De frambozen zorgen voor extra vezels in dit heerlijke ontbijt. In slechts 100g frambozen zit namelijk al een kwart van je dagelijkse vezelbehoefte.

Go Mango

Zo maak je het:

> Smeer 2 roggebroodjes in met 15g Philadelphia light en beleg deze met 165g mango.

Waarom:

Mango's verlagen je bloedsuikerspiegel, waardoor je eetlust kan afnemen.

Advertisement - Continue Reading Below

Tortilla met roerei

Zo maak je het:

> Roerbak 1 ei en 1 eiwit met 2 el gesneden groene peper en 2 el gesneden rode uitjes in de pan.

> Vul een verwarmde volkorentortilla met het eiermengsel en besprenkel deze met 30g (cheddar)kaas en 2 tl chunky salsa.

Waarom:

Pepers zijn rijk aan piperine, een stof die helpt te voorkomen dat er nieuwe vetcellen worden aangemaakt. Als dat je niet oppept!

Franse toast met aardbeien

Zo maak je het:

> Meng 1 ei met 2 el magere melk en dip hierin 2 sneeën volkorenbrood.

> Bak de broodjes in een pan met anti-aanbaklaag.

> Besprenkel ze met een halve tl kristalsuiker en dertien gesneden aardbeien.

Advertisement - Continue Reading Below

Vezelrijke cornflakes

Zo maak je het:

> Mix 30g cornflakes met 75g zwarte bessen, 2 el geschaafde amandelen, 1 el gebroken lijnzaad en 250 ml magere melk.

Waarom:

Het toevoegen van lijnzaad zorgt ervoor dat je extra omega 3-vetten binnenkrijgt. De vezels uit de zwarte bessen brengen je een verzadigd gevoel, waardoor je niet om negen uur alweer trek krijgt.

Broodje avocado met ei

Zo maak je het:

> Beleg 1 snee volkorenbrood met een gekookt ei en een halve avocado.

> Serveer met een halve grapefruit.

Waarom:

Uit een onderzoek is gebleken dat volwassenen die voor elke maaltijd een grapefruit aten, maar liefst 4,5 kilo in twaalf weken waren afgevallen zonder verder echt iets te veranderen aan hun voedingspatroon.

Advertisement - Continue Reading Below

Fritatta met champignons en feta

Zo maak je het:

> Meng 1 ei, 2 eiwitten, 15g versie spinazie, 55g gesneden champignons en 30g fetakaas door elkaar.

> Bak het mengsel in een pan en besprenkel het met 1 tl verse koriander.

> Serveer de frittata met een plak haverzemelenbrood en 60 ml granaatappelsap.

Waarom: 

Een onderzoek uitgevoerd door de Queen Margaret University in Edinburgh heeft aangetoond dat de krachtige polyfenolen in granaatappelpitten ervoor kunnen zorgen dat je eetlust verminderd en dat je eten zelfs beter gaat smaken. Daarnaast krijgt deze vrucht allerlei gezondheidsvoordelen toegedicht. Zo zouden de rode pitjes ontstekingen remmen, de bloeddruk verlagen, zorgen voor een mooie huid, overgangskwalen verminderne en erectieproblemen voorkomen. Het is dus niet voor niets een 'superfood'.