Vorig jaar gooide superster Pamela Anderson hoge ogen met haar make-uploze verschijning. Het startte bij Jacquemus, die vanaf het begin een muze in haar zag - hoe kan het ook anders dan met zijn vooruitziende blik - en veel modehuizen traden in zijn voetsporen. Wat volgde was een bare faced Anderson op menig front row tijdens fashion week, en een intrede van de term life-ing, met Pamela als ultiem boegbeeld. En zo lapt ze al ruim een jaar de heersende schoonheidsnormen aan haar laars, binnen én buiten de modewereld. Haar nieuwe samenwerking met Proenza Schouler is als een kers op de taart.

Victoria Beckham brengt eigenhandig een nieuwe trendkleur tot leven tijdens NYE met de familie >

Pamela Anderson siert campagne van Proenza Schouler

'Schoonheid komt van binnenuit en je hoeft het spel niet mee te spelen,' aldus Pamela Anderson tegen Today. Met haar make-uploze verschijning hoopt ze de heersende schoonheidsidealen te veranderen en te laten zien dat er niks mis is met jezelf in puurste vorm te tonen. 'Waarom zou ik me verbergen?' vroeg ze zich hardop af in hetzelfde interview. Het leidde tot een storm aan aanvragen, front row seats tijdens fashion weeks en inmiddels tot een eigen modecampagne voor Proenza Schouler. Met een status als die van Pam is dat misschien gemakkelijker dan voor een gemiddelde vrouw van haar leeftijd, maar wie de documentaire van Anderson heeft gegeken, weet dat ze van ver is gekomen. Na haar succes met onder andere Bay Watch doorstond ze moeilijke tijden, zowel in de liefde als financieel. De documentaire vertelt haar persoonlijke, ongefilterde levensloop. Dat ze sindsdien zonder make-up verschijnt, versterkt haar verhaal. Pamela staat voor kracht en authenticiteit, met een vleugje schijt hebben aan de wereld - en modehuizen slaan daar massaal op aan.

Dat is hoopvol, in een tijd waar TikTok-filters en plastische chirurgie de norm zijn. Wie voorheen z'n lunchpauze als een ultiem moment zag om de babybotox bij te werken, krabt zich nu wellicht achter z'n oren. Is het nou écht mooi om de boel voor eeuwig jeugdig te laten lijken, of gaan we dan eindelijk de schoonheid en wijsheid die zich met de jaren op een gezicht uittekenen, omarmen? Ik stem voor dat laatste, en hoop vurig dat deze campagne een nieuw tijdperk inluidt. Want zeg nou zelf, life-ing klinkt toch veel beter dan ageing?

Bekijk hieronder de beelden geschoten door Davit Giorgadze voor Proenza Schouler.

instagramView full post on Instagram