In het dagelijkse leven - werkend of niet - zijn er genoeg situaties om je hersenen eens flink over te kraken. De toon van een WhatApp bericht, een manager die je 'wil spreken' zonder enige uitleg, slapeloze nachten na een voortgangsgesprek - en ga zo maar door. De mogelijkheden om jezelf gek te maken zijn eindeloos, voor zowel managers als werknemers en ondernemers, maar ook in het bijzonder voor moeders. Laat het maar aan Harvard Business Review over om met de juiste analyses, categorieën én oplossingen te komen. Uit recent onderzoek van Harvard blijkt dat overdenken uit drie typen bestaat: rumineren, future tripping en overanalyseren. Heb je eenmaal door onder welke je lijdt, dan zijn daar passende oplossingen voor.

Harper's Bazaar Business Club introduceert drie gloednieuwe memberships >

Manieren om korte metten te maken met overdenken

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen over het algemeen 'te veel' denken. 57% van de onderzochte vrouwen is een 'overdenker', versus 43% van de mannen. Het is een groter probleem dan je in eerste instantie zou verwachten: overdenkers zijn over het algemeen eerder geneigd om overmatig te drinken en op regelmatige basis drugs te gebruiken - in extreme gevallen kan het zelfs leiden tot zelfmoord(pogingen). Een zaak om serieus te nemen, dus. Het goede nieuws? Er valt van af te komen, mits je de juiste tools weet en je eigen gedrag herkent. Harvard Business Review maakt onderscheid tussen drie soorten overdenken, en dit zijn de bijbehorende oplossingen.

Rumineren

Rumineren betekent letterlijk 'herkauwen' - het eindeloos nagaan van situaties, gesprekken en gedachten. Je komt als het ware terecht in een mentale loop, een vicieuze cirkel. Vaak gaat dat gepaard met spijt omtrent de manier van handelen in een bepaalde situatie, inclusief een bijbehorend schuldgevoel. Ben je iemand die geneigd is tot rumineren, dan blijf je vaak hangen in het verleden.

Kenmerken van rumineren zijn zwaar tillen aan negatieve feedback, focus op mislukkingen (die je ook opbrengt in gesprekken met anderen) en overmatige voorzichtigheid in werk - vaak gaat dat gepaard met je eigen werk meerdere keren checken of bijvoorbeeld e-mails eindeloos nalezen voor het verzenden.

De oplossing klinkt gek, maar Harvard Business Review verzekert dat het werkt: maak ruimte voor worry time in je schema. Vijftien tot dertig minuten zorgen, en daarna weer door. Op die manier neemt het rumineren niet de rest van de dag over, maar blijft het beperkt tot dit specifieke moment. Maak er een duidelijk, afgekaderd moment van, bijvoorbeeld op een bepaalde plek en op een vast moment - het liefst in de ochtend of overdag. Waarom het werkt? De rest van de dag ben je niet in gevecht met jezelf om de belemmerende gedachten te voorkomen of je ertegen te verzetten, maar stel je ze uit tot een bepaald moment.

Future tripping

In plaats van vast te zitten in het verleden, spelen de potentiële toekomstige scenario's bij anderen juist hoog op. Wat als? Waar anticiperen op wat (mogelijk) komen gaat juist positief kan zijn, komt future tripping eerder in de buurt van doemdenken over de (nabije) toekomst, inclusief angstige gevoelens.

Kenmerken van future tripping zijn overmatig plannen voor elk mogelijk scenario, moeite hebben met het vieren van successen omdat de toekomst onzeker aanvoelt, een rusteloos en geagiteerd gevoel en een overmatige focus op to do lists.

Het goede nieuws: future tripping valt om te zetten in een positieve karaktereigenschap. Denk na over je toekomstige zelf, buiten de huidige zorgen om. Het wordt ook wel temporal distancing genoemd, en komt redelijk overeen met visualiseren. Hoe ziet je carrièrepad er over vijf jaar uit? Zijn de zorgen die je nu hebt dan niet meer dan één van de vele projecten die hebben bijgedragen aan een hogere rol of succesvolle onderneming? Door afstand te nemen van de huidige zorgen, ben je beter in staat om zaken in perspectief te plaatsen.

Een andere techniek is selective ignorance - hierbij sluit je je af van onnodige stressfactoren. Dat kan betekenen dat je een dagje extra thuiswerkt of extra let op de (sociale) media die je consumeert. Wat verbetert je welzijn en wat slurpt energie? Elke dag starten met het nieuws draagt misschien bij aan je algemene kennis, ondermijnt wellicht je welzijn.
Ga na welke zaken future tripping triggeren en sluit deze voor (on)bepaalde tijd uit.

Overanalyseren

Tot slot: overanalyseren is iets waar menig persoon bekend mee is. Het is de enige vorm van overdenken die niet te maken heeft met tijd, maar zich focust op specifieke situaties. Overmatig diep in een onderwerp, situatie of gedachte duiken leidt vaak tot het verzanden in details die niet relevant zijn voor de situatie.

Overanalyseren valt te herkennen aan een gebrek aan actie nemen of het uitstellen van verder onderzoek, goedkeuring zoeken bij anderen en een gebrek in de kwaliteit van eigen analyses en kunnen en moeite hebben met prioriteren.

Het advies? In plaats van te zoeken naar de perfecte keuze, ga je voor een die goed genoeg is. 'Goed genoeg' leidt tot voldoening, en precies daaraan heeft een overanalyzer een gebrek. Verder is deze persoon gebaat bij key decision criteria, waarbij handvatten worden gegeven om keuzes te maken. Op die manier worden de prioriteiten verduidelijkt. Overweeg je bijvoorbeeld een nieuwe baan, ga dan na welke drie criteria het belangrijkste zijn, zoals een stap omhoog, salarisschaal en werkcultuur. Bepaal ook welke van de drie het belangrijkste is. Op die manier wordt het nemen van beslissingen overzichtelijker en zijn overanalyse en keuzestress verleden tijd.