LinkedIn wint aan populariteit, en niet alleen in de C-suite-kringen. The Cut deed onderzoek naar naar de toenemende aantrekkingskracht van het professionele platform onder jongeren. En wat bleek? Dat LinkedIn niet leidt tot FOMO (fear of missing out) is een belangrijke reden om het platform meer en meer te gebruiken.

Het beste uit jezelf en je carrière halen? Meld je aan bij Harper's Bazaar Business Club >

LinkedIn wint aan populariteit

Uit recent onderzoek (2016) bleek al dat sociale media een gevoel van missing out opwekken onder gebruikers. Posts van anderen doen reflecteren op het eigen leven, dat bij het zien van de exorbitante bezigheden van beroemde influencers ineens ronduit saai lijkt. In Elsevier Journal of Adolescence werd eveneens benadrukt dat de intensiteit van sociale mediagebruik bijdraagt aan de mate van fear of missing out ervaren door de betreffende individu. De onderzoekers ontdekte dat de twee factoren echter ingewikkelder met elkaar verweven zijn: jonge vrouwen met depressieve gevoelens zijn eerder geneigd om te vervallen in heftig sociale mediagebruik, voor jonge mannen geldt hetzelfde, maar dan in combinatie met angstgevoelens.

Het is algemeen bekend dat jongvolwassen een wisselende relatie met sociale media hebben. Enerzijds ziet de groep het als een gevaarlijke plek waar vergelijking, jaloezie en onnodige competitie op de loer liggen, anderzijds gebruikt de groep de platformen voor creatieve inspiratie en voor het uitbreiden van sociale kringen. Als je je weet te weren voor vergelijking kan sociale media wel degelijk een positieve bijdrage aan de dag leveren, maar desondanks werken de algoritmes verslavend. Tel daarbij op dat een hogere schermtijd leidt tot overgewicht en de kans op depressie en angstgevoelens vergroot.

Het leven vieren en in the know blijven

Op LinkedIn lijken die nadelen in mindere mate op te gaan; het heeft dan ook een ander doeleinde dan ieder ander sociale mediaplatform. Desondanks wordt LinkedIn door gebruikers niet alleen ingezet voor het vinden van een baan, meent onderzoek (2022). In Come for the Job, Stay for the Socialising, een onderzoek uit 2018, blijkt dat sociale interacties op LinkedIn een steeds beter geïntegreerde manier van communicatie wordt. Anderen vieren om diens prestaties - zoals het starten van een nieuwe baan of het delen van andere carrière highlights - zonder die direct op jezelf toe te passen: het lijkt allemaal te kunnen op dit platform. En misschien nog wel belangrijker: ondanks dat er vast en zeker neppe LinkedIn accounts bestaan, is het sociale mediaplatform niet onderhevig aan anonieme troll accounts, waar X, TikTok en Instagram wél aan lijden. Het maakt LinkedIn een van de weinige platforms waar er wel degelijk ruimte voor discussie is, maar bovenal positiviteit regeert.

Last but not least is LinkedIn de ultieme online bestemming om interessante organisaties en individuen te volgen. En met een focus op wat zij bereiken en teweegbrengen, in plaats van de materiële zaken die ze aanschaffen en verkopen of de uitzinnige evenementen en feestjes die ze bijwonen, voorkomt dat héél wat FOMO.