Zomaar een week vrij: het is de droom van iedere hardwerkende werknemer. Voor werknemers van meerdere bedrijven werd die droom dit jaar werkelijkheid. Maar de reden is minder rooskleurig dan je zou verwachten.

Ondernemer Daphne Lamberts: 'Nee is geen antwoord' >

Dit is waarom sommige bedrijven een week dichtgingen

Nu we druppelsgewijs weer naar kantoor gaan en het normale leven zonder te kloppen naar binnen te lijkt gesneaked, neemt één gevoel het langzaamaan over van het enthousiasme dat zich na het afschaffen van de eerste maatregelen meester van ons maakte: de behoefte aan vakantie. Wellicht heeft je bedrijf een flinke klap gekregen, werkte je thuis met drie kinderen om je heen of heb je iemand verloren: bij iedereen heeft de coronacrisis op een bepaalde manier zijn sporen nagelaten. Al was het al door de impending doom boven je hoofd die een pandemie automatisch met zich meebrengt.

Het teruggaan naar kantoor voelt misschien als een afsluiting van deze gekke periode. Voordat corona ons land binnenkwam, maakten we lange dagen in het bijzijn van ons team, al tikkend en koffiedrinkend. Het gaf ritme aan ons leven, vertelde ons dat ons leven dat is wat het het afgelopen jaar allesbehalve was: normaal.

Des te tegenstrijdiger voelt het dat meerdere bedrijven de afgelopen tijd besloten de deuren van hun kantoor voor een week te sluiten. Datingapp Bumble, maar ook LinkedIn en sociale media marketingbedrijf Hootsuite gingen voor een week in slaapstand. Dat betekende niet dat werknemers dan maar thuis moesten werken, nee, ze hadden écht vrij. Geen meetings, geen telefoontjes, geen late night emailcorrespondenties. Het bedrijf ging uit, en daarmee ook het overvolle hoofd van meer dan 20.000 werknemers.

Want dat was de reden voor de bedrijven om voor een week de deuren te sluiten. Met de geplande vakantieweek van Bumble, die plaatsvond in de laatste week van juni, hoopte CEO Whitney Wolfe Herd een 'collective burn-out' voor te zijn. Voor Bumble was het de afgelopen periode namelijk ongewoon druk, aangezien de datingapp naar de beurs ging en het zijn aantal appgebruikers explosief zag stijgen.

Zo weet je of je geschikt bent voor promotie >

Ook LinkedIn deed voor één week de (digitale) lichten van haar bedrijf uit, om evenals Bumble een burn-out onder haar werknemers te voorkomen. 'We wilden iets waardevols geven aan onze werknemers. Op dit moment is dat collectief een stap terugdoen,' aldus de Chief People Officer van LinkedIn, Teuila Hanson.

En dan is er nog het Amerikaanse sociale media marketingbedrijf Hootsuite, dat besloot iedereen een week vrij te geven. Gewoonlijk neemt een groot deel van het team van Hootsuite vrij tijdens de zomer, net zoals in Nederland, maar vanwege de pandemie schoot dat er bij in. Want ja, wie neemt er vrij als-ie net weer terug kan naar kantoor? Voor werknemers zou de eindiging van hun thuiswerkperiode voelen als het einde van een vakantie, was de inschatting van Hootsuite, terwijl we natuurlijk allemaal weten dat dat niet zo is. Met de week vrij dwingt Hootsuite haar werknemers alsnog te genieten van een welverdiende vakantie.

Waarom een week vrij niet helpt tegen een burn-out

Een week vrij is een fijne bijkomstigheid, maar volgens stressexperts is het ook niet meer dan dat. 'Geef je je team een week vrij, dan negeer je wat ten grondslag ligt aan al die burn-outs. Het ligt allemaal veel complexer: een verkeerde werkcultuur kan bijvoorbeeld de oorzaak zijn,' aldus Paula Davis, die bedrijven adviseert over stress.

Symptoombestrijding dus, die vrije week. Natuurlijk, na een drukke periode een week vrij krijgen is voor veel werknemers een welkome verademing. Zo kunnen ze even stoom afblazen. Maar voor diegenen die echt kampen met een burn-out, is er meer nodig dan enkel een week geen e-mails ontvangen.

Al eerder schreven we bij Harper's Bazaar over hoe je als werkgever een burn-out onder je werknemers kan voorkomen. Bedenk bijvoorbeeld niet zelf wat de druk voor die ene werknemer zal verlichten, maar vraag pro-actief naar wat hij of zij nodig heeft. En als dat een week vakantie is, kan je die alsnog gewoon geven, natuurlijk.