Klagen op je werk is zo gek nog niet

​Sterker nog: 't loont!

Het is maandag, Het is koud. File. Het is maandag. Staan in de trein. Je agenda is vol. Te veel werk. Het is maandag. Vervelende vergadering. Cijfers die uitgeplozen meten worden. Hadden we al gezegd dat het maandag is?

Klagen: wat kan het toch opluchten, niet? Maar dat niet alleen: het blijkt ook nog eens prestatieverhogend te werken, zo meldt het AD. Door negatieve emoties blijken onze prestaties namelijk te verbeteren, aldus Annefloor Klep, die promoveerde op de effecten van het delen van emoties in teams. 

Advertisement - Continue Reading Below

Even lekker afreageren is dus zo slecht nog niet. Beste is om een klaagmomentje in te lassen bij een vergadering. Even klagen en daarna hop: door.

Maar!

Heb je een creatieve functie, dan doe je er beter aan om toch enthousiast en blij door de dag te gaan. Door die gevoelens ontstaat er volgens de sociaal psycholoog en arbeids- en organisatiepsycholoog ruimte voor orginele gedachten en durven we meer risico's te nemen.

Hoe dat zit? De verklaring ligt in de oertijd. 

Een negatief gevoel betekent dat er gevaar dreigt, waardoor ons instinct de overhand neemt. We nemen alles beter in ons op, nemen meer informatie tot ons en beoordelen die kritischer. Focus, dus. 

Kortom: neem nu vooral even de tijd om een portie goed en constructief te klagen. 

(...)

En door.