Hoe hard je het ook probeert tegen te gaan, waarschijnlijk zal je in je carrière toch echt een keer iets van een office romance meemaken. Nieuw onderzoek van Hamilton College in New York beweert dat dit komt omdat we zoveel tijd spenderen met onze collega's.

Het onderzoek vroeg 21 vrijgezellen om de aantrekkelijkheid van 112 gezichten te beoordelen met een score van één tot negen. De foto's werden in een cyclus weergegeven wat bleek? Toen een aantal gezichten vaker werd getoond, kreeg het een hogere score. 

Hieruit kun je concluderen dat liefde op het eerste gezicht waarschijnlijk een niet aannemelijk concept is, maar liefde op het vierde gezicht wel - dat was namelijk het punt in de cyclus waar de grootste toename in scores werd vastgelegd. Na dit punt gingen de scores geleidelijk omhoog. 

Naast dat bekende gezichten hogere scores kregen, werden de hersenen van participanten gescand op elektrische activiteit en het patroon was hetzelfde. Hoe vaker ze dezelfde gezichten zagen, hoe hoger de hersengolven die opwinding aangeven naar voren kwamen. Psycholoog Ravi Thiruchselvam legde deze theorie uit aan de Daily Mail:

'We verwachten het niet, maar mensen zijn vaak pas aangetrokken tot mensen na een aantal ontmoetingen, ook als er aanvankelijk geen initiële aantrekkingskracht was. Een belangrijk onderdeel van dit fenomeen kunnen we toekennen aan de geleidelijke verandering in aantrekkelijkheid door herhaling.' 

Dus als je jezelf erop betrapt dat je steeds aan het koekeloeren bent in de richting van die man van accounting, die je verder nooit echt hebt gesproken, dan heb je hierboven een wetenschappelijk onderbouwde reden én geen excuus meer om niet op deze persoon af te stappen.