STAP 1: BEZINT EER GE BEGINT

'Je eerste stap is tevens de belangrijkste: denk over alles een paar keer goed na. Je hebt een fantastisch idee, tenminste, daar geloof je zelf heilig in. Maar is het ook levensvatbaar? Sommige dingen zijn 'nice to have', maar jij moet 'need to have' bieden. Moeten mensen dit echt hebben? Zo ja, schrijf dan direct een businessplan. Dat hoeft geen ellenlang document te zijn, een paar pagina's is genoeg. De basiselementen die erin moeten staan: beschrijf uitgebreid je idee, hoe groot is de markt, wie is de doelgroep en hoe ben je van plan problemen op te lossen? Dat laatste is heel belangrijk en geeft je een houvast als je dergelijke problemen tegenkomt.'

STAP 2: GAAN!

De volgende stap? 'Ga je plan toetsen. Daarvoor moet je je plan werkelijkheid maken. Nog te veel ondernemers blijven steken in de allereerste fase, wanneer alles alleen nog maar op papier staat. Er komt een moment dat je toch echt moet beginnen: dat kan goed gaan, dat kan fout gaan, maar daar kom je alleen achter als je plannen in uitvoering brengt. Vrouwen zijn van nature risicomijdend en willen dat alle details kloppen. Daar is absoluut niets mis mee, maar je moet je er niet door laten tegenhouden.'

STAP 3: HET GELDKRAANTJE OPENDRAAIEN

Om je plannen te realiseren, heb je geld nodig. Dura – van Oord: 'Sommige vrouwen gebruiken hun spaargeld als startkapitaal, maar anderen hebben die optie niet, en dan moet je dus op zoek naar financiers. In de beginfase van start-ups maak je het meeste kans bij informal investeers, oftewel: particuliere investeerders. Dit kunnen mensen zijn die hun eigen zaak hebben verkocht en het leuk vinden hun winst deels te investeren, maar ook je directe familie, vrienden en omgeving kunnen geldschieters zijn. Met een kleine bijdrage kun je testen of je idee werkt. Genereer je omzet en blijkt dat je inderdaad een succesvol idee hebt, dan klop je aan bij grotere investeerders zoals fondsen. Ik werk met heel veel ondernemers en zie vaak dat startkapitaal een valkuil kan zijn: als je slechts een plan op papier hebt staan en investeerders direct al om een half miljoen euro vraagt, is de kans dat je het krijgt heel erg klein. Als je in stap één, de testfase, een leuke omzet kan genereren, kan je gaan nadenken over de volgende fase: groei.'

STAP 4: ZOEK EEN COMPAGNON

Je hoeft het niet alleen te doen: ga samen met een compagnon het avontuur aan. Hoe herken je de 'juiste' compagnon? 'Dat begint bij jezelf. Je moet heel goed op een rijtje hebben waar jij goed in bent, waar je verbeterpunten liggen, wat je leuk vind en wat voor taken je liever niet doet. Probeer in je compagnon iemand te vinden die jou aanvult waar nodig en versterkt waar mogelijk, complementair is het toverwoord. Daarnaast moet er – logischerwijs – een buitengewoon goede klik en wederzijds vertrouwen zijn. Zie het als topsport: om goud te winnen in een duo-onderdeel, moet je twee mensen hebben die apart heel sterk zijn, maar samen helemaal onverslaanbaar zijn. Iemand die zowel je hoogte- als dieptepunten kan delen'.

STAP 5: ORDE OP ZAKEN

Houd je financiën in de gaten. Dura – van Oord: 'Een veelgemaakte fout die beginnende ondernemers maken, is het verwaarlozen van de financiële administratie. Ja, het is niet het spannendste of leukste deel van ondernemen, maar wel onmisbaar. Zorg vanaf het allereerste moment voor een goed financieel overzicht en houd je financiën te allen tijde scherp in de gaten. Niet alleen het algemene plaatje, maar denk ook vooruit: heb ik over twee maanden nog geld, hoeveel belasting moet ik volgend jaar betalen? Heb je zelf niet die financiële kennis in huis? Dan kun je het natuurlijk altijd uitbesteden, en dan hoef je niet direct iemand in te huren. Het kan bijvoorbeeld ook een bekende van je zijn, een kennis of familielid die er handigheid in heeft en het gratis voor je wil doen.'

Meer van Heleen Dura - van Oord zien en horen? En van andere inspirerende topvrouwen (als Eva Jinek, en koningin Máxima)? Schrijf je in voor TheNextWomen Summit! Een initiatief van TheNextWomen, die al acht jaar vrouwelijke enterpreneurs, corporate professionals, startups en investeerders met elkaar verbindt om kennis, netwerk en kapitaal met elkaar te delen. Klinkt interessant, niet? Meer informatie vind je hier.