Nu de banen niet bepaald voor het oprapen liggen, is het erg verleidelijk om iets voor jezelf te beginnen. Je hebt immers een prachtidee - vind jij - meer dan genoeg motivatie - je moeder is zó trots - en wat geld om mee te beginnen, ook handig. Maar dan? Hoe zorg jij ervoor dat je bedrijfje niet omvalt in de stroom aan nieuwe start-up die de huidige economie kenmerkt? Cassandra Stavrou, de 32-jarige medeoprichtster van Propercorn, geeft ons wat essentiële tips voor een succesvolle start-up.

1. Verwacht meningsverschillen

Hoe leuk en enthousiast je ook mag zijn over je idee, niet iedereen gaat er zo over denken. Desalniettemin moet dit je niet laten tegenhouden, maar juist inspireren om nóg extra je best te doen en creatiever te gaan denken.

2. Doe alsof geslacht niet bestaat

Streef ernaar een succesvol persoon te worden in plaats van een succesvolle vrouw. 'Ik houd me vast aan het idee dat erkenning sekseloos is,' aldus Stavrou.

3. Blijf integer

Ook al is het maken van popcorn - in het geval van Stavrou - misschien geen wereldveranderende zaak, het op de juiste manier doen is dat zeker wel. 'Ik weet heus dat ik hier geen levens mee red, maar toch voel ik de verantwoordelijkheid om het beste resultaat te leveren dat mogelijk is.'

4. Raak geïnspireerd

Zoek inspiratie buiten je eigen industrie. 'Bij Propercorn worden we vaak geïnspireerd door een bezoek aan een tentoonstelling of nieuwe kledinglijn. Wanneer je alleen op je eigen industrie focust, zul je nooit iets nieuws ontdekken.'

5. Neem risico's

Wees niet bang om risico's te nemen. Iedereen kan een geweldig idee hebben, maar dit is slechts 10% van het hele proces. Het echte succes schuilt in de uitvoering van het plan. Twijfel is hierbij vaak je grootste struikelblok.

6. Vraag je af waarom

Schets een duidelijke visie waarom je iets doet en wat de principes zijn waar je in het proces absoluut niet vanaf wil stappen: deze zullen namelijk flink op de proef worden gesteld, dus het is zaak dit helder voor ogen te hebben. 'Ons ethos is done properly, waarmee we bedoelen dat we altijd het beste resultaat nastreven. Het is een filter dat we loslaten op iedere beslissing die we maken,' zo legt Stavrou uit.

7. Heb een plan

Het klinkt heel voor de hand liggend, maar toch is het erg belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben hoe een succesvol jaar er voor jou uit zou zien. Natuurlijk zal dit plan gedurende het jaar steeds veranderen, maar het bepalen van je doelen helpt je om je succes te meten.

8. Wees vasthoudend

Het kan erg moeilijk zijn om respect af te dwingen als je net begint. 'Als een jonge meid zonder enkele ervaring waren er veel mensen die me niet serieus namen. Maar wanneer je genoeg passie hebt voor datgene dat je wilt bereiken, zal dit je niet tegenhouden.'

9. Wees vindingrijk

Dit is één van de belangrijkste ingrediënten voor succes. 'Toen ik net begon met het maken van popcorn, lukte het me niet om de kruidenmix precies goed te krijgen. Uiteindelijk kwam ik op het idee om een cementmixer te gebruiken en deze gebruiken we vandaag de dag nog steeds. Op een iets meer verfijnde manier, dat wel.'

10. Creativiteit doet ertoe

Design is iets wat absoluut niet over het hoofd moet worden gezien. Het is een essentieel en krachtig element dat je kan helpen commerciële doelen te behalen. 'Onze kleurrijke verpakkingen zijn een goed voorbeeld hiervan. We wilden niet alleen dat ze mooi zouden zijn, maar ook dat ze op zouden vallen in het schap. En dat is zeker gelukt!'

11. Bouw een sterk team

Wees genadeloos wanneer je je team samenstelt. Het is zaak om enkel de meest briljante personen te vinden die passen bij het bedrijf dat je wilt opstarten en deze personen te bundelen in een team. Belangrijk is dat ze dezelfde mate van passie hebben voor het project en dezelfde visie hebben. 'Het team achter Propercorn is hetgene waar ik het meest trots op ben.'

van: Harper's Bazaar UK