De Amerikaanse Penelope Gazin en Kate Dwyer zetten vorig jaar hun eigen bedrijf Witchsy (een kunstmarktplaats zoals Etsy) op. Al snel kregen ze het gevoel niet serieus te worden genomen: bij het benaderen van webdevelopers en designers werd er nauwelijks gereageerd of werden ze simpelweg afgewimpeld.

Gefrustreerd door de reacties, of het uitblijven daarvan, kwamen ze tot de conclusie dat het misschien iets te maken had met hun sekse. Om te controleren of dat klopte bedachten ze een creatieve oplossing: Keith Mann, een fictieve mannelijke medeoprichter.

Het mailadres van Keith Mann werd ingezet wanneer er niet werd gereageerd. Het gevolg was een verschil 'van dag en nacht.' Ineens werd er wél snel en respectvol gereageerd. Kate Dwyer vertelde haar verhaal in een interview met Fast Company. 'Keith Mann zorgde niet alleen voor een snel antwoord, aan hem werd bovendien gevraagd of ze nog iets anders voor ons bedrijf konden betekenen.'

instagramView full post on Instagram

Voordat Keith Mann in het leven werd geroepen hadden de vrouwen een aantal keer te maken met seksisme: van een developer die al hun werk probeerde te verwijderen toen Penelope weigerde met hem op date te gaan, tot aan mails beginnende met kleinerende zinnen als 'Okay girls...'

Witchsy bestaat een klein jaar en heeft ruim € 168,000 aan kunst verkocht. Naast het opzetten van een succesvol bedrijf, hoopt het tweetal ook een dialoog aan de gang te krijgen. 'Dit is duidelijk een onderdeel van de wereld waar we op dit moment in leven,' zegt Kate tegen Redbook. Ze hoopt dat hun verhaal mensen laat nadenken over de vooroordelen die er over vrouwen zijn. 'Vrouwen zijn krachtig en vindingrijk. Ze hebben geen man (of Mann) nodig om te laten zien wat ze kunnen.'

Meer van dit in je timeline? Like Harper's Bazaar op Facebook>

Van: Cosmopolitan US