Bij netwerkborrels, het sluiten van sales deals of het doen van pitches is het wel zo handig als je jezelf op de juiste manier weet te presenteren. Een opfrisbeurt 'jezelf-verkopen' nodig? Met deze 20 stappen, opgesteld door carrière-coach Michael Zick, ben je helemaal klaar voor 't volgende event.

1. Vertrouw in jezelf

Een inkopper, maar zo waar: altijd in jezelf geloven. Laat je nooit gek maken. De kennis van degene waarmee je praat is beperkt tot datgene waar zij zelf ervaring mee hebben.

2. Wees enthousiast

Je kunt over de beste kwaliteiten, cv of diploma beschikken, maar als je de ander er niet enthousiast over kunt maken, maakt het weinig indruk. Enthousiasme werkt aanstekelijk. Je toont er niet alleen passie mee, maar geeft ook de indruk dat je echt het verschil wilt maken. Praat daarom bevlogen over je werk en laat merken dat je in jouw kunnen gelooft.

3. Spiegel

Spiegelen is een vorm van lichaamstaal die bij veel mensen onbewust plaatsvindt en is niets meer dan het aannemen van het gedrag of de houding van de ander. Door je aan te passen aan de ander, zal deze zich sneller begrepen en op zijn gemak voelen. Spiegelen aan iemand kan door middel van je houding, stem en woordgebruik, lichaamstaal en door oogcontact. Heeft degene waarmee je praat het graag over een bepaald onderwerp of praat hij of zij kalm en langzaam? Ga daar dan in mee.

4. Gebruik wederkerigheid

Als je iets krijgt, ontstaat er het gevoel dat je iets terug wilt doen. Je creëert een band met de ander en maakt deze uiteindelijk 'afhankelijker' van je. Daarmee wordt het moeilijker voor diegene om nee te zeggen. Bied iemand nog een drankje aan op een netwerkborrel of geef een gemeend compliment. Je zult gegarandeerd in iemands gedachten blijven hangen.

5. Luister echt!

Door te laten merken dat je interesse hebt in een persoon of organisatie, toon je betrokkenheid. Door het creëren van betrokkenheid zal de persoon eerder geneigd zijn jou meer te vertellen en te vragen. Betrokkenheid begint met goed luisteren en de ander centraal stellen in jullie gesprek. Het draait namelijk niet om jou, maar om de ander. Want door alleen maar te praten kom je niks te weten, door goed te luisteren wel. Door hierbij voldoende stiltes te laten vallen, zal de ander zich weer 'verplicht voelen' om meer te vertellen.

6. Gebruik overtuigingskracht

Wanneer is iemand overtuigend? Je stopt energie in je verhaal en laat merken dat je weet waar je over praat. Ga niet overal op in, maar kies de juiste tegenargumenten op de juiste tijd en onderbouw dit met punten waar de ander gevoelig voor is. Toon begrip en veer mee met eventuele bezwaren. Probeer ook antwoorden om te buigen naar jouw voordeel. Je bent enthousiast, zoals gezegd in punt 2. Je gebruikt krachtige taal en zelfvertrouwen.

7. Wees de toegevoegde waarde en zeg het niet alleen

Vraag jezelf voortdurend af wat degene tegenover je zou willen hebben en vul dit gat aan met specifieke kwaliteiten. Krijg je tussen neus en lippen door te horen dat de sales bij de organisatie niet loopt? Begin dan niet over jouw kwaliteiten als teamspeler, maar vertel over jouw succes in de verkoop.

8. Heb aanpassingsvermogen

Sta open voor wat er zich in je omgeving afspeelt en wees bereid om mee te gaan met anderen. Maar laat je niet ondersneeuwen. Dán beschik je over aanpassingsvermogen.

9. Laat zien dan je lef hebt

Brutalen hebben de halve wereld. Spreek die directeur op een netwerkborrel gewoon eens aan. Wat heb je te verliezen? Maar opvallen doe je zeker als je het gewoon doet. Bijna alles is mogelijk en haalbaar.

10. Toon doorzettingsvermogen

Geloof in jezelf en geef niet op totdat je doel bereikt is. Wees wel realistisch. Stel regelmatig doelen voor jezelf en werk daar naartoe.

11. Vat samen en herhaal

Om er zeker van te zijn dat je aan hetzelfde denkt als de ander, is het handig om een aantal besproken punten te herhalen of samen te vatten. Zo voorkom je misverstanden, laat je zien dat je luistert en dat je de ander volledig centraal zet.

12. Wees consistent

Om uiteindelijk je doel sneller te bereiken, kun je door het continu doen van kleine toezeggingen toewerken naar een groter verzoek (bijvoorbeeld een samenwerking). Begin rustig aan, creëer betrouwbaarheid en wees consistent in je gedrag. Het creëren van een 'ja-modus' kan ook hulp bieden. Dit doe je door het stellen van vragen waar de ander alleen maar 'ja' op kan antwoorden. Hierdoor wordt de weg terug voor de ander steeds moeilijker.

13. Weet wat de andere partij wil

Kennis van de persoon tegenover je is van groot belang. Je moet je verhaal hier namelijk op de juiste manier op af kunnen stemmen. Beperk je wel tot het verzamelen van de belangrijkste informatie en bijzonderheden.

14. Toon empathie en creëer sympathie

Probeer je in te leven in een ander. Anticipeer op zijn gevoelens en toon oprechte interesse. Je zult zien dat jouw gesprekspartner sneller geïnteresseerd raakt in je verhaal. Je creëert sympathie door respectvol te zijn en te laten zien dat je de ander waardeert. Een compliment geven of spontaan meedenken kan ook helpen. Alles wat vertrouwd is wekt sympathie.

15. Stel vragen

Laat merken dat je meer wilt weten over de persoon waarmee je praat, zodat je oprecht geïnteresseerd overkomt. Dit doe je door gerichte en open vragen te stellen, die leiden tot meer inzicht in de wensen, behoeften en ideeën van je gesprekspartner. Vraag door als je een antwoord krijgt waar je kansen hoort of als het antwoord niet duidelijk is.

16. Tackle weerstanden

Als de persoon tegenover je nog niet helemaal overtuigd is, komt dat vaak omdat de ander (nog) niet voldoende raakvlakken ziet met jouw verhaal of nog te veel een eigen mening heeft. Negeer zo'n bezwaar liever niet, ga er ook niet tegenin, maar veer mee zodat de ander zich serieus genomen voelt. Stel juist vragen om erachter te komen waarom en hoe de persoon aan deze mening is gekomen. Zo kan je inspelen met jouw verhaal op de situatie van de ander.

17. Creëer een gunfactor

Door het creëren van een gunfactor, vergroot je de kans dat iemand zaken met je wil doen. Dit doe je door je bijvoorbeeld bescheiden op te stellen, oprechtheid te tonen en beleefd te zijn. Denk vanuit het belang van de ander en laat merken dat je weet waar je over praat. Blijf alert en geïnteresseerd en pas je stemgebruik aan naar de sfeer en situatie. Maar wees niet te soft, je praat wel met volle overtuiging, passie en ambitie over je werk.

18. Trigger

Om sneller de aandacht van de ander te krijgen, is het noodzakelijk om een interessant onderwerp aan te halen waardoor je opvalt. Een actueel thema bijvoorbeeld. Wat speelt er zoal in je branche? Of noem een referentie: door iemands naam te gebruiken waar de ander al bekend mee is, roept dit sneller een vertrouwd gevoel op en opent het deuren in het gesprek.

19. Wees optimistisch

Doorzetten ondanks problemen is kenmerkend voor een optimistische persoonlijkheid. Iedereen heeft weleens tegenslag, maar door hier op een positieve manier mee om te gaan en het te zien als een leermoment, zul je deze ervaring juist goed kunnen gebruiken om je doel te bereiken.

20. Toon commitment

Om je doelen en dromen te bereiken, zal je aan het einde van elk gesprek of ontmoeting om commitment moeten vragen. Vraag daarom altijd wanneer je elkaar weer spreekt, ziet en wat jullie van elkaar kunnen verwachten. Want een goed gesprek zonder vervolg, is als een mop zonder clou.

Dit is nou zo'n business retraite die wél alles biedt wat je zoekt >

Meer van dit in je timeline? Like Harper's Bazaar op Facebook>