Voor een werknemer maakt het, tot een jaar of 27, meestal niet uit waar de gaten in zijn of haar cv vandaan komen. Een tussenjaar om wat van de wereld te zien, jaarlijks van baan switchen in het kader van afwisseling en het opdoen van ervaring; het is anno 2017 allemaal zo'n big deal niet meer. Tijdens sollicitatiegesprekken wordt - pak 'm beet - vrijwilligerswerk in het buitenland zelfs slim ingezet als bewijs van ervaring in teamwork en wat al niet meer, ondanks dat een groot deel van de jongeren met gaten in hun cv eigenlijk gewoon geen idee had wat ze met hun leven aanmoesten.

Maar als het aankomt op een zwangerschap en bijbehorend zwangerschapsverlof, luidt het advies vaak 'don't ask, don't tell. Volgens The New York Times zijn vrouwen bang om toe te geven dat ze een stay-at-home moeder zijn geweest vanwege discriminatie tijdens de sollicitatieprocedure én op de werkvloer. Enter de nieuwe campagne van het creatieve bureau Mother New York, die als missie heeft hier dit stigma uit de weg te ruimen. Hoe? Door op LinkedIn een nieuwe categorie te introduceren: 'The Pregnancy Pause'. Het idee: moeders kunnen op de carrière-app een nieuwe baan toevoegen onder de noemer 'moeder'. Het bedrijf waar ze de functie vervullen is 'The Pregnancy Pause'.

Die andere fulltime job: de baby

Corinna Falusi, CCO van Mother New York, legt uit aan Campaign US: 'Nieuwe moeders voelen zich in Amerika vaak gedwongen om hun baan op te zeggen vanwege het gebrekkige beleid rondom zwangerschapsverlof. Dit zorgt ervoor dat er gaten in hun cv ontstaan. Wij willen werkende moeders een helpende hand bieden door dit probleem tegen te gaan en het voor hun makkelijker te maken om met verlof te gaan ten tijde van die andere fulltime job: de baby.'

Om bedrijven en recruiters 'op te voeden' wordt achter die knop 'The Pregnancy Pause' tekst en uitleg gegeven over dat het krijgen van een kind niet voor een gat in een cv moet zorgen. Daarnaast worden er schokkende cijfers over zwangerschapsverlof in Amerika getoond die men niks anders dan de waarheid laat zien. In 2015 voerde National Centre for Health Statistics een onderzoek uit waaruit bleek dat nieuwbakken moeders in Amerika slechts vijf weken verlof opnamen in plaats van de toegestane twaalf weken. Financiële redenen en de persoonlijke druk om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan bleken de belangrijkste redenen daarvoor.

Joni Hersch, professor Recht en Economie op de Vanderbilt Law School en coauteur van de nieuwe studie over zwangerschapsverlof en carrière, genaamd 'Something To Talk About: Information Exchange Under Employement Law', legde vorig jaar al aan de New York Times uit hoe schadelijkhet niet willen onthullen van een zwangerschapspauze kan zijn voor de loopbaan van een vrouw. Ze is van mening dat vrouwen zich moeten laten horen en dat het achterwege laten van informatie op je cv de kans op de beoogde baan sowieso verkleint.

Het nogal roze karakter van onderstaande marketingcampagne is misschien een tikkeltje stereotyperend, maar een goede zaak is het zeker dat er actie wordt ondernomen om geslachtsdiscriminatie op de werkvloer tegen te gaan én er wordt gewerkt aan erkenning voor één mooiste banen van de wereld: het moederschap. Rijst overigens wel meteen de vraag: wanneer komt er een stay-at-home vader-knop op LinkedIn?

youtubeView full post on Youtube
Text, Pink, Violet, Purple, Magenta, Font, Line, Material property, Document, Circle, pinterest
Van: Harper's BAZAAR UK