Als er één modepersoon is bij wie ik op dit moment in het creatieve brein zou willen kijken, dan is het Jonathan Anderson (39) wel. Al jarenlang bewonder ik zijn durf, creativiteit, speelsheid en de maatschappelijke boodschappen die hij naadloos samen laat gaan in zijn collecties. Inmiddels staat de ontwerper alweer tien jaar aan het roer bij Loewe en runt hij zijn eigen label, JW Anderson, al ruim vijftien jaar. Maar dat is niet alles, want deze week lanceert Anderson een nieuwe collectie in samenwerking met UNIQLO.

Loewe fall/winter 2024 bewijst: weinig modemensen hebben zó'n sterke visie als Jonathan Anderson >

In gesprek met Jonathan Anderson

Voor zijn nieuwe samenwerking met UNIQLO put Jonathan Anderson inspiratie uit artiesten. Niet hun kunst, maar de kleding die ze doorgaans dragen tijdens het creëren ervan staat centraal. Combineer het met de nodige mid century modern-invloeden en je hebt iets dat in de buurt komt van het onmiskenbare handschrift van Anderson. 'Het kleurenpalet is geïnspireerd op het werk van Britse kunstenaars uit het midden van de vorige eeuw en op hun gebruik van heldere primaire kleuren,' legt de creatief directeur uit. 'In deze collectie komen juist de zachtere, gedempte natuurlijke tinten uit de werkkleding van kunstenaars naar voren.' Zoals Anderson betaamt, werk hij graag met 'echte' mensen, in plaats van modellen - de recente Loewe-campagne met Maggie Smith staat nog vers in het geheugen. Voor deze campagne werkte hij daarom samen met een aantal kunstenaars in Londen. 'We dachten dat het logisch zou zijn om de collectie te laten zien bij echte artiesten waar de inspiratie vandaan komt. Het voelt organisch aan.'

    De vraag blijft: hoe doet hij het toch? Over Beyoncé wordt wel eens gegrapt dat ze honderd uur in een dag lijkt te hebben, voor Jonathan Anderson lijkt hetzelfde, al dan niet het dubbele te gelden. Het verdelen van zijn tijd gaat op natuurlijke wijze, legt hij uit. 'Ik zie projecten en seizoenen als hoofdstukken in een jaar. Ze staan los van elkaar en werken onafhankelijk tussen de twee merken en richten zich op uiteenlopende doelgroepen en hebben verschillende behoeften. Zo onderscheiden ze zich van elkaar. Op die manier houdt ik ze creatief gescheiden. Door samen te werken [met het team] kunnen we vervolgens een nog breder publiek bereiken om voor te ontwerpen. Die combinatie helpt mij om geïnspireerd te blijven.'

    a person standing in front of a wall
    UNIQLO
    a woman wearing a yellow shirt and skirt
    UNIQLO

    Mode met een boodschap

    Dan de ontwerpen zelf. Anderson lijkt een feilloos gevoel voor de tijdgeest te hebben. En dat is niet alleen een interpretatie, maar blijkt ook uit zijn kijk op mode. 'In z'n fundament vormt mode een weerspiegeling van de samenleving. Het betekent dat mode altijd meebeweegt met wat er gebeurt in de wereld. Bij de verschillende modehuizen en de projecten waaraan ik werk, ga ik altijd all in. Mensen moeten erin kunnen geloven, of dat nou voor mijn eigen merk of een samenwerking met UNIQLO is. Je zou kunnen zeggen dat elk project een ander deel van mijn brein vergt, omdat ik altijd inspeel op andere doelgroepen en markten.' Andersons eigen modelabel staat bekend om diens gedurfde en meer speelse ontwerpen, zie zelfs een tikkie underground zijn. Zo hostte hij vorig jaar samen met SSENSE een Boiler Room-feest tijdens New York Fashion Week, maar deinst hij ook niet terug van over-de-top ontwerpen, geliefd bij celebrities als Emily Ratajkowski. JW Anderson is het rebellerende kind in de modewereld, zei Anderson eens in een interview in 2019. Hij omschrijft zijn ontwerpen hiervoor altijd slightly off. 'Het gaat om combinaties en contradicties - het is een heel persoonlijk project voor me,' licht hij in een eerder gesprek met SSENSE toe. In zijn samenwerking met UNIQLO zoekt Anderson daarentegen naar de essentie van kleding - en ook dáár blinkt hij in uit. 'Mode is nog nooit zo populair en mainstream geweest als nu. Uiteindelijk blijf ik bij een credo als less is more. Mode blijft een functioneel product.'

    De collectie van UNIQLO x JW Anderson is in geselecteerde winkels en online verkrijgbaar.