In de rubriek Stijlkwestie behandelt Bazaars Senior Editor en mode-expert Emma Vloeimans de meest uiteenlopende modevraagstukken. Van welke jeans je draagt tot hoe je je kleding netjes en mooi houdt als jonge moeder. Geen vraag is te gek, en Emma gaat op onderzoek uit. Loop je zelf met een prangende kwestie? Schroom niet en stel 'm aan Emma door haar te mailen op evloeimans@hearst.nl.

Een eigen stijl ontwikkelen is niet van de ene op de andere dag gebeurd. Het vergt tijd, onderzoek en een flinke portie geduld. Een goed interieur waar je een leven lang plezier van hebt stel je immers ook niet in één dag samen, immers. De enorme waterval aan trends maakt het vinden van een eigen stijl er alleen niet gemakkelijker op. De vraagt rijst: welke trends volg je wel en welke laat je liever links liggen?

Stijlkwestie: enkellaarsjes passé? Niet als je ze op deze manier draagt >

Wél of niet volgen, die laatste trends?

De cargo pants werden in 1938 in het Britse leger geïntroduceerd als 'beste broek ooit'. Een fikse claim, maar destijds wel op z'n plek. De broek in kwestie was praktisch en zorgde er bovendien voor dat soldaten alle benodigdheden met zich mee konden dragen. De afgelopen decennia zagen we 'zo'n broek met van die zakken aan de zijkant' met name bij a-modieuze types op festivals (de broek bleek een succes onder heteromannen van een jaar of dertig), totdat de modewereld besloot dat dit kledingstuk zo gek nog niet is. En zo geschiedde: íedereen lijkt in de ban van de cargobroek. Het is een alom vertegenwoordigde trend die bijna niet meer aanvoelt als een trend, maar meer als een duider van de tijdgeest. Dat klopt overigens ook: de broek onderging een heropleving in de jaren zestig onder de anti war movement - en niets is dus treffender voor deze tijd dan het dragen van een cargobroek.

Bij de cargobroek is het antwoord of je erin mee moet gaan wellicht niet zo eenduidig, aangezien de broek is verworden tot een staple item van deze tijd. Maar, neem je bijvoorbeeld de ultra minirok van Miu Miu van een paar seizoenen geleden, dan valt het oordeel gemakkelijker te vellen. Bij een over-de-top trend als deze stel je jezelf een aantal vragen: vind je de trend in kwestie écht mooi of voel je je ertoe aangetrokken omdat deze alom vertegenwoordigd is? Past de trend binnen je levensstijl? Naar welke gelegenheden zul je de trend dragen? Voel je je een betere versie van jezelf wanneer je de trend draagt? En, ook belangrijk: hoe denk je dat je over een paar jaar terugkijkt op de trend?

Neem trendkleur rood. Tot een paar seizoenen geleden had ik weinig roods in mijn kast, afgelopen winter heb ik na veel wikken en wegen een rode trui aangeschaft. Niks geks of opvallends, behalve de kleur. Ik heb het ding niet veel gedragen, maar hij is gemaakt van mooi wol en heeft een tijdloze pasvorm die me goed staat en past bij de rest van mijn garderobe.

Hetzelfde geldt voor de kitten heel. Hoe mooi ik torenhoge hakken bij anderen ook vindt, zelf houd ik het er geen avond op vol. Toen de kitten heel de modewereld veroverde, ontving ik die trend met open armen. Ik scoorde een paar vintage Prada pumps op Vinted en kocht een paar lower budget voor avonden uit. Van beiden heb ik al twee jaar érg veel plezier.

Een kwestie van smaak

Een andere trend, die wellicht wat meer wenkbrauwen doet optrekken, is de low rise-trend. Een broek laag op de heupen - is dat wel voor iedereen? Je zou kunnen stellen dat de trend niet geschikt is voor iedere leeftijd, maar ook dat argument heb ik al eerder ontkracht. Want hoe tof als een tachtigjarige ervoor kiest om wél voor die low rise jeans te gaan, inclusief een paar cowboylaarzen?Over smaak valt dus wel degelijk te twisten en uiteindelijk kent mode geen regels. Althans, dan is de stroming die ik graag aanhang, ondanks dat ik er een aantal stijlregels voor mezelf op nahoud, puur op basis van eigen smaak. En dat maakt een garderobe juist persoonlijk: een visie die voortvloeit uit wat je zelf mooi vindt. Want een kledingkast aan elkaar geregen van nieuwe trends en aesthetics, daar is wat mij betreft weinig lol aan te beleven.