Het komt niet vaak voor - lees: bijna nooit - dat Phoebe Philo in de schijnwerpers treedt. Laat staan een openhartig interview geeft. De laatste keer dat Philo in het openbaar sprak is inmiddels ruim tien jaar geleden. Tot nu, want New York Times' Vanessa Friedman wist een van de invloedrijkste designers van deze tijd te strikken voor een exclusief gesprek. En dat mondde uit in een interview waarvan menig modejournalist alleen maar kan dromen. Dit zijn de belangrijkste punten die ik eruit opstak.

Modekleuren lente/zomer 2024: van deze tinten gaat de zon spontaan schijnen >

Phoebe Philo geeft openhartig interview

Er hangt een bepaalde mate van mystiek om Phoebe Philo (50) heen. Nadat haar wegen met modehuis Céline scheidden, was het een lange tijd stil. Te lang, als je het mij en menig Philophile vraagt. Als een van de weinigen van haar tijd, weet Philo altijd de juiste snaar te raken. Haar gevoel voor wat de moderne vrouw wil dragen is ijzersterk. Haar ontwerpen zijn sexy, zonder te sexualiseren of objectiveren. En dat is een kunst op zich. Dus wanneer een vrouw als Philo een exclusief interview geeft, dan hang je aan haar lippen en maak je notities. Dit stak ik van haar leerde.

De nucherheid zelve

What you see is what you get, als het aankomt op Phoebe Philo. Ze ontwerpt vanuit gevoel - en die intuïtie sluit in de meeste gevallen precies aan op de tijdgeest - in plaats vanuit een verhaal. Daarin is ze ook niet geïnteresseerd, legt ze uit. Sterker nog, je vindt iets mooi of niet - en zelfs met een goed verhaal valt daar geen speld tussen te krijgen. 'Als iemand mij een verhaal vertelt, ga ik het niet leuker vinden. Het is een jas. Het is een broek. Ik waardeer een zekere mate van directheid.'

Privacy als grootste goed

Philo geeft toe dat de reacties op iedere collectie weer een verrassing zijn. De kritieken op haar eigen label laten haar waarschijnlijk niet koud - het interview vormt grotendeels een uitleg waarom ze doet wat ze doet - maar een gezonde afstand tot haar werk heeft ze desondanks. 'Door een aantal ervaringen, waaronder vriendschappen en relaties, heb ik geleerd dat het soms een goed idee kan zijn om gewoon ruimte te bewaren tussen jezelf, je innerlijke zelf en gevoeligheden, en dat soort dingen. In de wereld van vandaag is het misschien een noodzaak.' Philo heeft nog nooit een appearance op sociale media gemaakt vanuit eigen initiatief. Ook de Instagrampagina van haar merk is terughoudend. Het eerste beeld stamt van 7 maart; desalniettemin staat de volgersteller op ruim vierhonderdduizend. Haar hoge mate van privacy en afstand tot de modewereld draagt bij aan de mysterie van haar merk, vergelijkbaar met het effect van The Row en hun no phone policy tijdens afgelopen Fashion Week.

instagramView full post on Instagram

Potentieel benutten

'Hoe kan ik mijn beste werk doen? Wat is mijn potentieel? Hoe kan ik de meest responsieve relatie hebben met de wereld waarin we vandaag de dag leven?' vraagt Philo zich hardop af in het interview. Het zijn de vragen waarop ze haar leven indeelt, waarop ze haar werk baseert. De antwoorden vormen een connectie tussen haar intuïtie en de tijdgeest. Wars van trends en met een focus op tijdloosheid, weet Philo altijd de juiste snaar te raken. In haarzelf én anderen, alsof ze haar klandizie persoonlijk kent.

Een nieuwe standaard

Philo ontdoet de modewereld van diens overbodige lagen, lijkt de boodschap. Geen onnodige verhalen, maar gewoon een focus op kleding, waar het uiteindelijk om zou moeten gaan. In haar nieuwste campagnebeelden zien we Sandra Hüller, de Duitse actrice uit Anatomy of a Fall. Op sommige beelden is haar gezicht zichtbaar, op andere beelden ziet de kijker alleen haar benen of buik. En dat is chic zónder het opzichtige randje dat grote sterren toch vaak met zich meedragen.

Een modewereld zonder het circus er omheen - Phoebe Philo weet het zélfs anno 2024 voor elkaar te boksen. En dat is een hele kunst. Tel daarbij op dat Philo helemaal werkt op basis van haar intuïtie. Het maakt haar misschien wel het schoolvoorbeeld voor iedere vrouw, wel of niet werkzaam in de modewereld. Ik zie het in ieder geval als een note to self om af en toe iets meer Philo-energie aan mijn leven toe te voegen. Go Phoebe!