Skip to Content

Deze vrouwelijke powerhouses op TEFAF ’s werelds grootste kunstbeurs delen hun lessen

Carrière maken in de kunst? Leer van de 12 vrouwen die Bazaars' Miluska van 't Lam, Roos Schoemaker en Stephanie Buisman spraken op de kunstbeurs.

Door , en Roos Schoemaker
preview for Dit is groei volgens Harper's Bazaars smaakmakers

Ze zijn nog steeds in de minderheid, maar hun ster is rijzende: vrouwelijke kunsthandelaren. Wie een plek verovert op ’s werelds grootste kunstbeurs, TEFAF in Maastricht, heeft zonder twijfel haar mannetje gestaan. Wie zijn deze invloedrijke vrouwen? En wat zijn hun adviezen voor vrouwen die groot willen dromen in de internationale kunstwereld? TEFAF is nog tot en met aanstaande donderdag 14 maart te bezoeken.

Lees ook: Déze highlights van TEFAF 2024 wil je niet missen.

Carrière maken in de kunst? Leer van deze vrouwen op TEFAF

1

Annemarie van der Hoeven, eigenaar van Annemarie Fine Art en adviseur bij Koetser Gallery, Zürich, Zwitserland

a person sitting in front of a painting
Jitske Nap@TEFAF

‘Bijt je vast in de materie’

‘Al tijdens mijn studie Kunstgeschiedenis in Groningen in 2000 was ik werkzaam in de kunsthandel. Ik ben gespecialiseerd in 17de eeuwse kunst, een bewuste keuze. De Gouden Eeuw was een tijd van ongekende innovatie, welke van grote invloed op de verdere ontwikkeling van de West-Europese kunst is geweest. Mijn interesse ligt ook bij kunst buiten de 17de eeuw, maar het beheersen van de kunst uit deze periode komt uitstekend van pas bij het herkennen van goede kunst uit latere periodes. Mijn advies voor een succesvolle carrière in kunst? Bijt jezelf vast in de materie. Ontwikkel je oog; bezoek veilingen, musea, tentoonstellingen, woon seminars bij en blijf jezelf uitdagen. Wees niet ongeduldig, vooral als het je passie is. Leuk weetje: het schilderij dat je hier achter mij ziet is een Frans Hals, dat werd geschilderd tussen 1630 en 1633. Mede dankzij de Frans Hals tentoonstelling in het Rijksmuseum lijkt het alsof Hals nu eindelijk erkend wordt. Maar ik weet zeker dat echte kenners Frans Hals altijd al zagen als een sublieme, innovatieve kunstenaar die niet onderdoet voor Rembrandt of Vermeer.’

2

Anna & Kitty Laméris, eigenaren van Frides Lameris Kunst en Antiekhandel

a couple of women in green suits
Jitske Nap@TEFAF

‘Focus op een begrensd gebied’

‘We groeiden op te midden van glas, porselein en aardewerk en de verhalen daarover. Daardoor was het voor ons heel aantrekkelijk en bijna onvermijdelijk om in de voetsporen van onze ouders te treden. We hebben nooit spijt gehad van onze beslissing. Elk onderdeel van ons vak is inspirerend. Van de aankoop, tot het onderzoek en uiteindelijk de verkoop. Onze gouden tip voor een carrière in kunst? Focus op een begrensd gebied waar je heel enthousiast over bent. Door je liefde en interesse voor het onderwerp blijft het een feest, en kun je het met enthousiasme delen.’

3

Malgorzata Ciacek, mede-eigenaar van galerie Olszewski Ciacek, Warschau, Polen

a person standing in front of a wall with pictures on it
Jitske Nap@TEFAF

‘Blijf trouw aan jezelf’

‘Toen ik tijdens mijn studie naar Maastricht afreisde om TEFAF te bezoeken, was ik meteen verkocht. Ik wist: ooit kom ik hier te staan. Het maakte me niet uit hoe, al was het via een stage. Ik ging mijn droom achterna en begon zes jaar geleden, samen met Michał Olszewski, een galerie in Warschau. Via hem maakte ik kennis met Poolse moderne kunst, een kunstvorm die zeldzaam is in Polen, aangezien de meeste galeries hedendaagse kunst tentoonstellen. Ik kwam erachter dat er zoveel kunstenaars zijn om te herontdekken. Ik ben zo dankbaar dat mijn droom is uitgekomen, en ik met gepassioneerde, getalenteerde mensen mag werken. Mijn grootste advies om succesvol te zijn? Blijf trouw aan jezelf. Als mensen zien dat je ergens om geeft, zullen ze je willen helpen. Én, vergeet nooit om de dingen zwart op wit vast te leggen. Dat is mijn grootste les geweest tijdens mijn carrière.’

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Sadie Sherman, directeur bij galerie TAFETA, Londen, Verenigd Koninkrijk

a man standing next to a statue
Jitske Nap@TEFAF

‘Leer de kunstenaars kennen’

‘Als directeur van galerie TAFETA, zet ik mij dagelijks in voor het cureren en promoten van 20-eeuwse en hedendaagse Afrikaanse kunst. Ik begon ooit als verzamelaar, op zoek naar kunstwerken die mijn passie aanwakkerden en me raakten. Deze reis deed me beseffen dat er misschien een rol voor mij was weggelegd, een zaak om te verdedigen. Mijn advies aan vrouwen die streven naar een carrière in de kunst is eenvoudig: leer de kunstenaars kennen en houd van ze, zelfs degenen die er niet meer zijn. Het begrijpen van hun verhalen, hun strijd en hun overwinningen verrijkt niet alleen je werk, maar stelt je ook in staat om een ​​betekenisvolle impact te maken in de kunstwereld’.

5

Laura Kugel, plaatsvervangend directeur bij galerie Kugel

a person standing next to a gold statue
Jitske Nap@TEFAF

'Blijf nieuwsgierig'

'Ik ben de zesde 'Kugel-generatie' en werk momenteel als plaatsvervangend directeur van ons familiebedrijf, de historische Parijse antiquaire galerie Kugel. Sinds 2020 zit ik in de Raad van Toezicht van TEFAF. Mijn advies aan jonge mensen in de kunstwereld? Blijf nieuwsgierig, wees niet bang om je mening te uiten, en ga er niet automatisch van uit dat mensen met meer ervaring betere inzichten hebben'.

6

Tina Kim, oprichter en eigenaar van Kim Gallery, Chelsea, New York City

tina kim
Jitske Nap

'Ontwikkel je breed'

‘Door mijn ouders ben ik in de ban geraakt van kunst. Ze reisden vanaf Zuid-Korea elk jaar al naar Maastricht, om TEFAF te bezoeken. De beurs voelt als een wereldmuseum waar je toevallig ook kunt kopen. Dat is uniek, en zo ontstond mijn passie voor dit vak. In 2001 ben ik mijn eigen galerie begonnen. Wat ik toekomstige kunstexperts wil aanraden? Ontwikkel je breed in kunst en cultuur, want dat is ook de know-how van de kunstverzamelaar vandaag de dag.’

Advertentie - Lees hieronder verder
7

Alessandra Di Castro, eigenaar van de gelijknamige galerie uit Rome

alessandra di castro
Jitske Nap

‘Wees niet bang. Toon je kennis. Praat zónder aarzeling over je smaak’

‘Ik merk het ook aan vrouwelijke verzamelaars, die overigens vaak entrepreneur zijn. Ze hakken snel de knoop door. Ze houden er misschien minder van om zichzelf op de voorgrond te zetten, en zijn wat stiller. Als je handelaar wil worden, is het vooral belangrijk veel te gaan zien. Ga reizen, studeer en vooral, train je ogen.’

8

May Vervoordt, mede-eigenaar van Axel Vervoordt Gallery, Wijnegem, België

may vervoordt
Jitske Nap

‘Koop wat je zélf leuk vindt’

‘Leven met kunst geeft een enorme inspiratie. Eigenlijk kan ik alleen maar leven met objecten en schilderijen waar ik honderd procent van houd. Ik denk dat dat ook geldt voor alle mensen die handelen in kunst. Dat is mijn grootste advies. Hou dus van de werken die je aankoopt. Hoe je die smaak kan ontwikkelen? Door je intuïtie te volgen. Ook als die alle kanten uitgaat. Want wat je vandaag mooi vindt, kan morgen anders zijn. En wat is eigenlijk ‘mooi’? Het hoeft niet allemaal zo esthetisch te zijn.

In mijn jonge tijd zou dat het niet denkbaar zijn een werk te kopen, zonder eerst te komen kijken en aan te raken. Nu gebeurt dat veelvuldig, door de komst van social media. Als familie investeren we ook tijd en aandacht aan de mensen die bij ons kopen. We willen hen inspireren dat ze kunnen leven met kunst. Het mag nooit als een museum voelen. Helemaal in onze begintijd, heb ik veel mensen thuis ontvangen. Gewoon gezelligheid creëren, noemde ik dat. Gisteren nog, in het nieuwe huis van onze zoon Boris; we hostten een diner voor 70 man. Het leek een soort tour de force, maar het is gelukt.’

9

Gladys Chenel, mede-oprichter van Galerie Chenel, Parijs, Frankrijk

jitske nap
Jitske Nap

‘Wil je nu het verschil maken, blink dan uit in de provenance’

‘We zijn heel erg authentiek. In hoe we onze galerie inrichten, en wat we erin hebben staan. De mix van meubels, keramiek, objecten en schilderijen, is een natuurlijke mix die alles te maken heeft met onze persoonlijke smaak en passies. Of het belangrijk is om mezelf te laten zien? Ik laat liever de kunst de boventoon voeren. Ik ben niet zo comfortabel om mezelf op de voorgrond te zetten. Dat is een talent van mijn man. Meer dan twintig jaar geleden ben ik begonnen in de wereld van de kunst. Mijn man is de zoon van een antiekhandelaar, en hij wist dat hij dat ook wilde. Ik wilde vooral iets doen met mijn creativiteit. Toen we samen Londen verlieten, wisten we niet waar we naartoe wilden. We kwamen per toeval in Parijs terecht, en zijn het avontuur aangegaan, en ik was hooked! Wil je nu het verschil maken, dan moet je vooral uitblinken in de provenance. Dus je kennis over de herkomst en in wiens bezit het werk is geweest. Naast natuurlijk de kwaliteit van het werk, en hoe het eruit ziet.’

Advertentie - Lees hieronder verder
10

Elena Frantcuzova en Maria Clerc Baranzelli, Galerie Marcilhac, Parijs, Frankrijk

elena frantcuzova en maria clerc baranzelli, galerie marcilhac, parijs, frankrijk
Jitske Nap

‘Gedraag je als een ondernemer’

Elena Frantcuzova is digital manager en Maria Clerc Baranzelli is onderzoeker. ‘We maken van ons dagelijks leven kunst. Dus alles wat wij verkopen kun je gebruiken in het dagelijks leven. De eigenaar, Felix Marcilhac geeft ons veel verantwoordelijkheid. We zijn daardoor heel zelfstandig in allerlei stappen. Van het helpen cureren voor de aankoop, sets maken en we hebben ook de vormgeving gedaan van de stand hier op Tefaf. Adviezen aan de volgende generatie? Beschouw de galerie als je eigen onderneming; gedraag je als een ondernemer. Dat bespoedigt je ontwikkeling.’

11

Gabriela Sismann, Galerie Sismann, Parijs

gabriela sismann, galerie sismann, parijs
Jitske Nap

‘Durf om hulp te vragen’

‘Deze wereld vereist moed. Emotioneel, psychologisch en fysiek. Het is een mannenwereld. Dat denk ik nog steeds na 20 jaar. We merken het ook aan de verzamelaars. Mannelijke kunstverzamelaars stappen eerder op mannen af, zoals Matthieu, de mede-eigenaar, om bijvoorbeeld naar de prijs te vragen, of om meer informatie. Ze zijn verbaasd als wij hen ook die informatie kunnen geven. Als dit gebeurt, blijven we natuurlijk professioneel. Vroeger frustreerde me dit. Maar ik trek het me niet meer persoonlijk aan. Ik weet wat ik waard ben, en wil er niet meer voor vechten. Het gebeurt gelukkig niet de hele tijd, maar van tijd tot tijd. We zijn de boekenwormen, doen het onderzoek, dus we zijn van a tot z op de hoogte van alles wat hier staat. Wat we kunnen doen om dit te veranderen? Het is niet wat wij kunnen veranderen, maar de transformatie moet plaatsvinden in de maatschappij en het systeem. Ik blijf trouw aan wie ik ben, aan mijn gevoeligheid. En niet alleen aan mijn waarden als professional, maar ook aan die van een vrouw, een moeder en aan een handelaar in oude meesters die hard heeft moeten vechten om te bereiken wat ze heeft bereikt. Wat ik representeer, is inspirerend. Onafhankelijk van wie ik ben. Maar het vereist veel opofferingen. Meer dan misschien een jonge vrouw nu zou moeten opofferen. Het waren toen andere tijden. Toen was het normaal dat je thuisbleef, om bij je kinderen te blijven. Als ik nu jong zou zijn, zou ik eerder om professionele hulp hebben gevraagd van het systeem: financiële steun of een coach bijvoorbeeld.’

12

Hélène van der Ven, art consultant, Bazaar kunstjournalist

hélène van der ven, art consultant, bazaar kunstjournalist
Jitske Nap

‘Go for it’

‘Begin met ongelofelijk veel kijken, lees alles wat je te pakken kunt krijgen, reis zo veel mogelijk en oriënteer je breed en internationaal. Probeer zoveel mogelijk galeries, kunsthandels, veilinghuizen, beurzen en kunstenaars ateliers te bezoeken: als je het beste ziet wat de kunstwereld te bieden heeft, zoals bijvoorbeeld op de TEFAF, is dat de meetlat waarlangs je de rest kunt leggen. Ontwikkel je eigen smaak en mening en wees niet bang die uit te spreken. Train je oog maar accepteer ook dat je smaak nooit uit-ontwikkeld is en je elke dag nieuwe dingen leert. Sta open voor nieuwe invloeden en (technische) mogelijkheden, en bedenk dat alles min of meer met elkaar in verband staat. Wees zorgvuldig en zorg dat je een zo breed mogelijk netwerk opbouwt: uiteindelijk hebben we elkaar allemaal nodig.’

Advertentie - Lees hieronder verder
13

Nynke van der Ven, co-founder Van der Ven Oriental Art, ’s-Hertogenbosch

nynke van der ven, cofounder venderven oriental art, ’shertogenbosch
Jitske Nap

‘Blijf nieuwsgierig’

‘Persoonlijk ben ik een ‘soft’ verkoper. Dat lukt mij vooral door mensen enthousiast te maken en door mijn passie en kennis over te brengen. Ik wil mijzelf inlezen zodat ik 100% achter onze kunstwerken sta. Dat geeft me ook het zelfvertrouwen om de juiste kennis over te dragen. Ik ben kunsthistorica, maar heb voor dat ik bij Vanderven ging werken voornamelijk PR- en marketingfuncties gehad. De afgelopen jaren heb ik mij steeds meer gestort op research en schrijven. Het is zo ongelofelijk verrijkend en ik geniet daarvan! Maar je komt er ook achter dat hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je eigenlijk niets of maar weinig weet. Dit geeft mij de drive om me nog meer te verdiepen in de objecten in onze collectie en daar buiten. Nieuwsgierig blijven houd je scherp en je kennis fris. Daarom volg ik regelmatig symposia en bezoek ik tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Zo blijf ik op de hoogte in mijn vakgebied maar ook op andere gebieden van kunst. Het is zo fantastisch dat ik dagelijks omringd wordt door prachtige dingen; ik voel me dan ook bevoorrecht dat ik dit ‘werk’ mag noemen.’

Cultuur & Reizen

dutch royal family celebrates kingsday in emmen

De betekenissen achter de namen van de prinsessen

dutch royal family christmas photosession at palace huis ten bosch

Prinses Alexia voor het eerst over tussenjaar

dutch royal family celebrates kingsday in emmen

Prinses Amalia spreekt over tijd in Spanje

gigi hadid arriveert samen met bradley cooper bij broadway

Zo vierde Gigi Hadid haar verjaardag met Bradley

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder