Skip to Content

Beste Nederlandse boeken: deze 10 literaire parels wil je lezen

Wanneer je To Kill A Mockingbird al voor een derde keer gelezen hebt, is het tijd voor deze juweeltjes uit de Nederlandse literatuur.

Door , en Tom Vermeulen
preview for Oprah Celebrates Reading

Goede Nederlandse boeken? En of die er zijn! Internationaal zijn er schitterende en ingrijpende literaire werken zoals Gustave Flaubert's Madame Bovary, Harper Lee's To Kill Mockingbird, J.D. Sallinger's Catcher In The Rye en Truman Capote's In Cold Blood, maar ook ons kleine kikkerland huist een aantal grote pen-meesters - de Nederlandse literatuur wordt niet voor niets wereldwijd bejubeld en deze beste Nederlandstalige boeken zijn populairder dan ooit. Daarom hier de tien beste Nederlandse boeken van de afgelopen 10 jaar op een rij; dit zijn de beste boeken met een Nederlandse schrijver.

De 8 mooiste koffietafelboeken over reizen om bij weg te dromen >

De 10 beste Nederlandse boeken

1

Ik weet zeker dat het liefde was - Sanne van Rij

sanne van rij ik weet zeker dat het liefde was
Prometheus

Journalist en schrijver Sanne van Rij timmert al even aan de weg, en haar stukken gaan er bij menig lezer in als zoete koek. Voor haar debuutroman (2023) geldt hetzelfde. Aan de hand van een publicatie over haar verleden - inclusief het overlijden van haar moeder en de psychose van haar broertje - werd ze benaderd met de vraag of het niet tijd werd voor een eigen boek. En zo geschiedde.

In 'Ik weet zeker dat het liefde was' beschrijft Sanne hoe ze het verlies van haar moeder heeft ervaren. Maar dat niet alleen; de meeslepende herinneringen zijn niet alleen een reconstructie van opgroeien zonder moeder, maar ook een pijnlijk herkenbare zoektocht naar het verlangen om gezien te worden en naar intimiteit in allerlei uitingsvormen. Terwijl ze zich een weg baant door dates, therapie en vriendschappen, raakt Sanne de lezer met ieder hoofdstuk.

€ 22,50

SHOP NU

2

Vallen is als vliegen - Manon Uphoff

manon uphoff vallen is als vliegen
Bol.com

We weten het: er gaat niets boven een goed Nederlands boek. En dit verhaal van Manon Uphoff is er een voor op je leeslijst. In 2019 stond ze op de Shortlist van de Libris Literatuurprijs. Manon Uphoff's Vallen is als vliegen won niet, maar dat betekent niet dat haar indrukwekkende boek geen plekje op deze lijst verdiend.

En indrukwekkend, dat is het boek zeker. Vallen is als vliegen is gedeeltelijk gebaseerd op de eigen ervaringen van de schrijfster. Op 69-jarige leeftijd valt namelijk haar oudste zus (en surrogaatmoeder) van de trap - en sterft. Het zet een pijnlijke zoektocht naar het verleden in gang, waarvan Vallen is als vliegen het resultaat is. Met personages met opvallende namen (Henne Vuur, Toddiewoddie) is Vallen is als vliegen een opvallend, ietwat absurdistisch boek over een ongewoon gezinsleven.

€ 15

SHOP NU

3

De avond is ongemak - Marieke Lucas Rijneveld

de avond is ongemak marieke lucas rijneveld
Bol.com

Ineens was hen er: Marieke Lucas Rijneveld. De schrijver gooide hoge ogen en won zelfs de International Booker Prize. De verwachting is dat de Avond is ongemak lange tijd zal behoren tot de beste Nederlandse boeken ooit geschreven.

En dat terwijl het boek gaat over een doodgewoon boeren leven in Zeeland. Of ja, doodgewoon, in de familie waar Marieke Lucas Rijneveld over schrijft (en die gedeeltelijk gebaseerd is op haar eigen familie), zijn een aantal traumatische gebeurtenissen de revue gepasseerd. Het gereformeerde gezin krijgt onder andere de dood van één van de kinderen te verwerken, waarop 'Jas' besluit haar rode jas nooit meer uit te doen. Marieke Lucas Rijneveld is in staat lange zinnen te schrijven, zonder dat je aandacht verslapt. Een meesterwerk binnen de Nederlandse literatuur.

De 10 beste boeken over persoonlijke ontwikkeling die je eens gelezen moet hebben >

€ 15

SHOP NU

4

Kamers antikamers - Niña Weijers

kamers antikamers nina weijers
Bol.com

In 2010 won ze de belangrijkste jeugdprijs voor schrijvers. Write Now! nodigt aspirant schrijvers uit om hun beste inzending in te sturen, waarna er één met de prijs én met zicht op een glansrijke schrijfcarrière vandoor gaat.

Niña Weijers debuteerde vervolgens in 2014 met haar boek De Consequenties. Kamers antikamers is haar nieuwe succesverhaal. Kamers antikamers laat duidelijk zien dat de realiteit maar een construct is, en dat het ongrijpbaar wordt zodra je er mee aan de haal gaat. Het boek speelt zich af op de bovenste verdieping van een pand uit de negentiende eeuw, waar een vrouw een boek schrijft. Maar over wie gaat dat boek eigenlijk? En waarom komt ze zelf voor in een boek van iemand anders? En, belangrijker nog, wat uit haar echte leven is eigenlijk een verzonnen verhaal?

€ 15

SHOP NU

5

Maar buiten is het feest - Arthur Japin

Poster, Font, Album cover, Book cover,
De Arbeiderspers

Na Een schitterend gebrek en Vaslav, kwam Japin met alweer een parel voor de Nederlandse literatuur: Maar buiten is het feest. In deze indrukwekkende roman, die gebaseerd is op het leven van zangeres Karin Bloemen, wordt de afschuwelijke geschiedenis van 'weijntje' en het leven van zangeres Zonne uiteen gezet. Zonne is een beroemde en geliefde zangeres, maar wanneer ze een rechtszaak aanspant om een meisje uit de handen van een verkrachter te houden zet ze alles, waarvoor ze jaren heeft gewerkt, op het spel. Welke offers is ze bereid te maken om deze afschuwelijke man achter de tralies te krijgen?

Geschreven in Japins schitterende, verhalende stijl, brengt 'Maar buiten is het feest' een belangrijke thematiek aan het licht. De roman belicht de gevolgen van seksueel misbruik en de altijd-blijvende effecten die hier aan verbonden zijn.

€ 15

SHOP NU

Ontdek ook: 7 boeken die je een prettig duwtje in je rug geven >

6

Knielen op een bed violen - Jan Siebelink

knielen op een bed violen  jan siebelink
Bol.com

Het is hét meesterwerk van Jan Siebelink: Knielen op een bed violen. Het boek is recentelijk verfilmd (met supersterren Barry Atsma en Noortje Herlaar in de hoofdrol), maar het boek zelf is ook zeker het lezen waard.

Knielen op een bed violen is een poëtische titel, maar toch slaat het qua inhoud van het boek precies de spijker op zijn kop: het enige wat de hoofdpersoon bezighoudt is zijn geloof, en zijn bloembollen. Daar verliest hij zichzelf zo in, dat hij daardoor juist zijn gezin uit het oog verliest. Een verhaal over een man die tussen twee werelden staat en in zijn keuze daartussen steeds verder verwijderd raakt van de realiteit.

€ 15

SHOP NU

7

De heilige Rita - Tommy Wieringa

de heilige rita tommy wieringa
Bol.com

Tommy Wieringa is één van de beste schrijvers du moment. Met Joe Speedboot en Dit zijn de namen gooide hij hoge ogen, maar ook zijn meest recente werk, De heilige Rita, is benoemenswaardig.

In De heilige Rita duik je in het leven van een aantal dorpsbewoners. Ze wonen in een dorp waar weinig gebeurt, maar waar iedereen zich toch over alles druk maakt. Druk maken doen ze zich vooral over de Russische piloot, die aan het einde van de Koude Oorlog neerstortte in het maïsveld achter de boerderij van de hoofdpersoon, Paul Krüzen. Wat er daarna gebeurde, moeten Paul en zijn dorpsgenoten nog steeds van bijkomen. Een van de beste Nederlandse boeken waarbij je niet kunt stoppen met lezen, dus.

€ 15

SHOP NU

8

Schuim der aarde - Roxane van Iperen

schuim der aarde  roxane van iperen
Bol.com

Op dit moment is ze vooral bekend van haar boek 't Hooge Nest, een verhaal over twee Joodse verzetszussen, maar ook Roxane van Iperen's debuutroman is het lezen waard.

Schuim der Aarde werd meteen bekroond met de Hebban Debuutprijs, de belangrijkste prijs voor debuutromans. Schuim der Aarde vertelt het verhaal van het jongetje Anjo, dat opgegroeit in een schuur in Brazilië ergens op de zandvlakte, twee prostituees die het proberen te maken in de grote stad, en een agente die in dezelfde stad woont. Hun levens raken verweven, en raken thema's als pijn, verlies en het missen van dingen die je nooit hebt gehad.

€ 15

SHOP NU

9

Het huis van de moskee - Kader Abdolah

Het huis van de moskee kader abdolah
De Geus

Kader Abdolah's Het huis van de moskee wordt beschouwd als een van de beste Nederlandse romans. De roman behandelt zowel Westerse als Oosterse thematiek, maar de thema's die de roman zo indrukwekkend aan het licht weet te brengen zijn toch de Islam, radicalisatie en jihad. En de effecten die deze thema's hebben op een familie en hoe verscheurend (geradicaliseerde) religie kan werken.

€ 15,50

SHOP NU

Ontdek ook: 9 steengoede films om te leren over (anti)racisme >

10

De donkere kamer van Damokles - Willem Frederik Hermans

Text, Font, Photo caption, Novel,
Van Oorschot

Bijna niemand heeft nog nooit gehoord van Willem Fredrik Hermans' De donkere kamer van Damokles, en toch zullen veel mensen de roman nog niet gelezen hebben: een gemis! Een beklemmende, psychologische roman zet Frederik Hermans op papier in Damokles. Osewoudt en Dorbeck zijn de hoofdpersonages: de twee lijken sprekend op elkaar, alleen heeft Dorbeck zwart haar en Osewoudt is blond. Dorbeck voert opdrachten uit die Osewoudt hem opdraagt, gedurende de Tweede Oorlog. Hij pleegt zelfs moorden. Maar na de bevrijding van Nederland lijkt alles zich tegen hem te keren, ook Osewoudt is spoorloos verdwenen. Alles wat Dorbeck van hem heeft is een foto, maar wanneer zelfs die niet blijkt te bestaan, wordt de vraag opgeroepen: bestond Osewoudt echt of is Dorbeck zelf verantwoordelijk voor zijn daden?

In de jaren '60 is de roman verfilmd onder te titel 'Als twee druppels water'.

€ 20

SHOP NU