Skip to Content

Cannes Filmfestival 2022: 8 films om naar uit te kijken

Van Elvis met Austin Butler tot Top gun: Maverick met Tom Cruise: zet deze films maar op je lijstje.

Door Lara Compagner
preview for De mooiste Oscars rodeloperlooks van 2021

De 75e editie van het Cannes Filmfestival is volop aan de gang. In Europa geldt het festival in Cannes naast Venetië en Berlijn als dé plek om de muziekindustrie te vieren. Niet alleen bekende gezichten zijn te zien, ook nieuwkomers krijgen de kans hun talent te bewijzen.

Wie de prestigieuze Gouden Palm dit jaar mee naar huis neemt, is nog verre van zeker. Het filmevent heeft al vaker meerdere ogen twee keer doen knipperen en de filmcompetitie is al meer dan eens uitgedraaid op een verrassende ontknoping. Vorig jaar koos de jury, met Spike Lee als voorzitter, voor de film Titane, een provocerende, controversiële film over een vrouw die verliefd wordt uit een auto.

Uit alle 21 genomineerden voor de Gouden Palm, zijn de verwachtingen stuk voor stuk hooggespannen. Bazaar selecteert de 8 leukste, spannendste of ontroerendste, die zeker op je to watch-lijstje moeten staan.

Cannes Filmfestival: 8 films om naar uit te kijken

1

Elvis - Baz Luhrmann

youtubeView full post on Youtube

Austin Butler speelt de sterren van de hemel tijdens de rol van zijn leven als Elvis Presley. De biografische musicalfilm geregisseerd door Baz Luhrmann viert het leven van de King of Rock & Roll, gezien vanuit het perspectief van zijn gecompliceerde relatie met zijn mysterieuze manager kolonel Tom Parker. Een absolute must-see die je vanaf 23 juni in de bioscoop ziet.

2

Top Gun: Maverick - Joseph Kosinski

Alle ogen zijn dit jaar gericht op Tom Cruise met het langverwachte Top Gun: Maverick waarin we Pete Maverick (Tom Cruise) na jaren van afwezigheid terug zien keren naar de pilotenopleiding. Hij laat zijn studenten hun grens opzoeken en blijkt na al die jaren nog steeds een van de beste vliegeniers van de marine te zijn. Voorafgaand aan de officiële première van de film hadden acht straaljagers van het Franse leger de kleuren van de Franse vlag geschilderd in de lucht boven het festivalpaleis waar de film werd vertoond. Tom Cruise's film werd naderhand onverwacht bekroond met de Ere Palm, die de carrière van de acteur eert.

3

Broker - Hirokazu Kore-eda

Hirokazu Kore-eda wordt ook wel de Japanse meester van het familiedrama genoemd, en dat is niet voor niets. Hij heeft zijn diensten al meerdere keren bewezen en viel in Cannes ook al vaker in de prijzen. Met zijn nieuwe werk Broker volg je een verhaal waarin ouders hun kinderen te vondeling leggen. De sterrencast bestaat uit Koreaanse topacteurs, zoals Song Kang-ho die te zien was in de laatste winnaar van de Gouden Palm, Parasite.

4

Crimes of the Future - David Cronenberg

Als je van horror houdt, is de nieuwste film van regisseur David Cronenberg misschien wel wat voor jou. De film, met een topcast inclusief Kristen Steward en Léa Seydoux neemt je mee in een futuristisch verhaal waarin de aardse bevolken hun DNA zich steeds maar aanpast aan zijn kunstmatige en vervuilde omgeving. Vanaf 2 juni in de bioscoop, dus als je gaat: kijk en huiver!

5

Three Thousand Years of Longing - George Miller

Bij Three Thousand Years of Longing van George Miller zit je gegarandeerd op je puntje van je stoel. Idris Elba die je misschien kent van de Netflix-serie Luther, speelt de hoofdrol naast actrice Tilda Swinton, die Bazaars Miluska van 't Lam interviewde tijdens de Chanel Cruise 2022. Het gaat over de ontmoeting in een hotelkamer in Istanbul tussen een geleerde (Tilda Swinton) en een djinn (Idris Elba) die haar drie wensen geeft ​​in ruil voor zijn vrijheid, en dat loopt niet zoals verwacht.

6

Triangle of Sadness - Ruben Östlund

Een aantal jaar geleden won de Zweedse regisseur Ruben Östlund nog de felbegeerde Gouden Palm met zijn film The Square. Verrassend is de nominatie van zijn nieuwe film Triangle Of Sadness dan ook niet. De titel, vertaald in Driehoek van Treurnis, voorspelt het al: een tragische film over twee modellen die worden uitgenodigd op een cruise. Maar als het jacht zinkt, stranden ze samen met een groep miljardairs en een schoonmaakster op een onbewoond eiland. Oude hiërarchieën gelden ineens niet meer en dit zorgt voor een ingewikkelde psychologische spanning.

7

Decision to Leave - Park Chan-Wook

Regisseur Park Chan-Wook is een veteraan als het om filmfestivals gaat. Met zijn komst weet je zeker dat je niet wordt teleurgesteld, aangezien zijn oeuvre bol staat van de superieure films. Oldboy (2003), Stoker (2013) en The Handsmaiden (2016) zijn hier voorbeelden van. Zijn nieuwste werk Decision to Leave is een al even superieure aanvulling op zijn voorgaande films. Het gaat over een detective die valt voor de voornaamste verdachte in een moordonderzoek, de vrouw van het slachtoffer...

8

De Acht Bergen - Felix Van Groeningen en Charlotte Vandermeersch

Een film over vriendschap tussen vader en zoon en hun eeuwenlange zoektocht naar geluk. 'De Acht Bergen' is geregisseerd door onze zuiderburen, Felix Van Groeningen en Charlotte Vandermee. De film, vertaald voor het Cannes filmfestival naar 'Le otto montagne' is gebaseerd gelijknamige Italiaanse bestseller van Paolo Cognetti. Het is een enigszins opvallende keuze van de jury om de film te nomineren, want de film is gekozen op basis van montage. Deze moet dus nog even blijven staan op je lijstje, voordat je hem kan kijken.

Film en TV

crown

Dit zijn de beste series op Netflix in 2024