Skip to Content

De beste true crime docu's op Netflix waar je direct kippenvel van krijgt

Geen stalen zenuwen? Dan kan je deze documentaires misschien maar beter overslaan.

Door Lara Compagner
preview for Oscar winnaars door de jaren heen: vrouwen

Ben je na het kijken van Inventing Anna en de Tindler Swindler helemaal verslaafd aan true crime-series?Dan ben je niet de enige. True crime is namelijk een van de populairste genres op Netflix. Verhalen over waargebeurde misdaad, verraad en moord zijn dan ook in veelvoud te vinden op het streamingsplatform. Of het nu gaat om een verhaal van een bizarre sekte, een moordlustige stalker of iemand die al jaren bij je in huis woont zonder dat je het weet — alle verhalen zijn ronduit weerzinwekkend. Als je niet vies bent van een beetje spanning en sensatie, zijn deze zes Netflix-documentaires zeker een aanrader. Misschien niet geschikt om lekker in je eentje op de bank te kijken, maar wel enorm spannend, onvoorstelbaar én waargebeurd.

Deze educatieve Netflix-documentaires leren je bewuster omgaan met het klimaat >

6x beste true crime op Netflix:

1

Worst Roommate Ever

youtubeView full post on Youtube

Als je nog een nieuwe huisgenoot zoekt, sla deze documentaire dan maar even over. De documentaire belicht bizarre verhalen over 'huisgenoten' die als nieuwkomer ergens intrekken en via deze weg hun slachtoffers weten te maken. Elke aflevering vertelt iemand wat hem of haar is overkomen, en die verhalen zijn op z'n zachtst gezegd niet mals. Documentaires over seriemoordenaars zijn er niks bij.

Deze maand nieuw op HBO Max: deze films en series wil je zien >

2

Catching Killers

In deze spannende documentaire vertellen detectives over hun werk en kom je erachter dat de thrillerseries die je vast wel eens kijkt, soms niet al te veel afwijken van de realiteit. Met huiveringwekkende details en beelden vertellen onderzoekers waar ze mee te maken kregen.

3

Night Stalker: The Hunt For a Serial Killer

Deze Netflix documentaire laat het verhaal van seriemoordenaar Richard Ramirez uit Californië zien, die in de jaren '80 jarenlang tientallen slachtoffers maakte in de nacht. Hij besloop, bespiedde en vermoorde de slachtoffers op brute wijze. Night Stalker is een Netflix moord documentaire die je in één adem uit wilt kijken.

7x beste documentaires op Netflix volgens Bazaar >

4

The Keepers

De dood van Catherine Cesnik maakt veel los op de Archbishop Keough High School. Decennia later zijn er nog steeds veel vragen over de dood van deze docent Engels. Haar voormalige studenten en collega's geloven dat er destijds veel dingen in de doofpot zijn gestopt. In de documentaire The Keepers gaan ze op onderzoek uit naar de gebeurtenissen rondom het drama op de gelovige school en de verdenking van de priester die van misbruik wordt beschuldigd.

5

The Confession Tapes

Veroordeeld worden voor iets wat je niet gedaan hebt, het zou je maar gebeuren. In de true crime serie The Confession Tapes zie je moordzaken waarbij de veroordeelden beweren dat ze onschuldig zijn ondanks hun bekentenis. Deze beste misdaad documentaire op Netflix laat zien dat je woord als gevangene niet veel betekent, zeker als blijkt politie valse trucs bezit om je te laten praten of juist niets te zeggen.

Dit zijn de 9 mooiste waargebeurde verhalen op Netflix >

6

Conversations with a killer: the Ted Bundy Tapes

In deze serie maak je kennis met Ted Bundy, een Amerikaanse seriemoordenaar die op slinkse wijze te werk ging en zich voordeed als iemand die je kon vertrouwen. Hij is veroordeeld voor de moord op meer dan 30 vrouwen, maar naar schatting loopt dit aantal op naar 100. In de documentaire Conversations with a Killer zijn verschillende archiefbeelden, interviews en opnames te zien, die je een kijkje geven in het geschifte brein van Ted Bundy. Krijg je geen genoeg van dit verhaal en wil je alle details over Ted Bundy te weten komen, dan is de Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile ook wat voor jou. In deze film zie je Zac Efron als Ted Bundy en Lily Collins als Liz, de alleenstaande vrouw die valt voor Ted Bundy.

Netflix

emily in paris

Emily in Paris seizoen 4: alles wat we weten