Zeg eens eerlijk, hoe vaak koop je nou iets wat je écht nodig hebt? Ook al probeer je dat zoveelste gestreepte shirtje naar jezelf te verantwoorden, of die honderdste zwarte skinny jeans (deze is toch nèt een beetje anders), we weten allebei dat je een kast vol hebt met dezelfde items. Hoe komt het toch dat je elke keer weer wordt verleid om iets nieuws te kopen?

Soms ligt het aan de juiste belichting in het pashokje, waardoor je een stuk bruiner lijkt en dat gele shirtje opeens perfect bij je huid lijkt te passen (tot het moment dat je je aankoop in daglicht bewondert...). Maar er is nog iets, veel gniepigers, waardoor we de winkel dikwijls verlaten met meer kleding dan we nodig hebben: Vanity sizing. Merken geven steeds kleinere maten aan grotere lichamen.

Want hoe lekker voelt het om met gemak in die maat 38 te glijden terwijl je normaal altijd minstens een 40 moet pakken? En dat, zonder overmatig sporten of diëten! Maar het werkt ook de andere kant op: wanneer je een grotere maat nodig hebt dan je eigenlijk hebt. Je zou denken dat een grotere maat leidt tot minder verkoop, maar volgens psychologisch onderzoek gaan we in dit soort gevallen juist méér aanschaffen - als een soort emotional treatment. Hierom kan vanity sizing ook wel insanity sizing worden genoemd.

Het matenstelsel is al meerdere malen veranderd door de jaren heen. Maar nog steeds is de ene maat de andere niet. Ook al probeert de Europese Unie tevergeefs een algemeen stelsel op te zetten, soms merk je zelfs verschil tussen een maat M en L van twee broeken die van hetzelfde merk zijn.

Het mag duidelijk zijn dat het hebben van één kledingmaat niet meer opgaat in de huidige tijd. Baseer je oordeel voortaan op wat je in de spiegel thuis ziet, in plaats van op het maatlabel - en onthoud: it's just a number.

Meer van dit in je timeline? Like Harper's Bazaar op Facebook