De modewereld kon niet wachten toen vorig jaar bekend werd dat er een tiendelige serie over de legendarische Christian Dior zou komen, geschreven en geregisseerd door The Sopranos schrijver Todd A. Kessler: The New Look. Maar, laat de naam je niet misleiden: deze show is zeker niet zo romantisch en sprookjesachtig als Diors collecties uit Christians tijd. Integendeel, Apple TV+ categoriseert de serie als een thriller. Vandaag was het dan eindelijk zover en verschenen op Apple TV+ de eerste drie afleveringen van The New Look, waarvan de overige afleveringen de komende weken volgen. Bazaar bekeek de serie en we verzekeren je: hij is het kijken meer dan waard.

The New Look: meer dan alleen een een modeserie

The New Look vertelt in tien afleveringen het verhaal van Christian Dior tegen een backdrop van een door de Nazi’s bezet Parijs. Dit betekent dat - hoewel de ultra-vrouwelijke mode waar Christian Dior om bekendstaat (en die afgelopen Paris Couture Week zegevierde) volop in de serie aan bod komt - ook drama, spanning, corruptie en politiek een hoofdrol hebben. Elk van de eerste drie afleveringen maakt duidelijk wat voor spanning tijdens de Tweede Wereldoorlog heerste, zo óók onder de succesvolle namen die vandaag de dag nog steeds iconische status hebben (denk: niet alleen Christian Dior, maar ook Coco Chanel, Balmain, Balenciaga en socialite en vriendin van Coco: Elsa Lombardi). Het beroemde verhaal van Coco Chanels rol in de oorlog en hoe ze met de Nazi’s verweven raakte wordt uitgebreid behandeld, en ook Diors zus Catherine had een verassend actieve rol in de oorlog, brengt de verfilming aan het licht. Zodoende zien we ook bekende Nazi-figuren terug in de serie, zoals Heinrich Himler.

Natúurlijk is er de charme van het oude Parijs en de mode om bij weg te dromen, maar deze serie is meer dan slechts een modeverhaal. The New Look vertaalt de realiteiten van het alledaagse leven in oorlogstijd, toont op schrijnende wijze wat oorlog met mensen doet en vertelt een verhaal over het kiezen van een kant en de verleidingen tot het opzij zetten van je moraal. Kenners van de geschiedenis van Dior weten dat er mid-1900 sterke concurrentie leefde tussen Christian Dior en Coco Chanel, wier kenmerkende silhouetten haaks tegenover elkaar stonden. Ook deze rivaliteit komt aan bod.

the new look serie over christian dior
Roger Do Minh
Ben Mendelsohn als Christian Dior in The New Look.

Carmel Snow, de legendarische hoofdredacteur van Harper’s Bazaar, in The New Look

Maar, er is ook een lichtere, positievere noot, want de serie draait ook om het cruciale moment na de oorlog waarop Parijs en Dior de wereld weer tot leven brachten via de mode. Dit betekent dat er ook een rol weggelegd is voor Carmel Snow, de legendarische hoofdredacteur van Harper’s Bazaar, die het tijdschrift leidde van 1934 tot 1958 en het modetijdschrift zoals wij dat kennen opnieuw heeft uitgevonden. Dat Snow een rol krijgt in de serie is niet gek, ze was immers degene die de vandaag de dag nog steeds wereldberoemde benaming van Diors esthetiek in het leven riep waarnaar de miniserie met tien afleveringen zijn naam is vernoemd: The New Look.

Emmy-winnende actrice Glenn Close brengt Snow in de serie tot leven. Wel zullen we nog even geduld moeten hebben tot we haar kunnen zien schitteren: ze verschijnt pas na de eerste drie afleveringen in de serie. Close was in elk geval wel vereerd de rol van Snow te vervullen: ze noemt haar ‘een van de meest iconische, baanbrekende figuren in de modegeschiedenis.’

De serie toont naast Close een cast vol sterren in het Parijs 'van toen' die wordt geleid door Emmy Award-winnaar Ben Mendelsohn als Christian Dior, naast Academy Award-winnaar Juliette Binoche als Coco Chanel; Maisie Williams als Catherine Dior; John Malkovich als Lucien Lelong; Emily Mortimer als Elsa Lombardi; en Claes Bang als Spatz. De backdrop van het oude Parijs zorgt dat er ook genoeg is om bij weg te dromen, waaronder het historische huis van Dior aan 30 Montaigne in het hart van Parijs, en natuurlijk oogverblindende mode.

youtubeView full post on Youtube