Iedere week recenseert Bazaars Senior Editor Emma Vloeimans de nieuwste aflevering van And Just Like That... Want hoe goed is de serie nou écht? Heeft het haar relevantie verloren of is ze juist de entertainment die we in deze tijd zo hard nodig hebben? Als doorgewinterde Sex And The City-fan onderzoekt Emma hoe de vork in de steel zit. LET OP: dit artikel bevat spoilers.

Vandaag verschijnt de tiende - en daarmee één-na-laatste - aflevering van And Just Like That op HBO Max. Het voelt bittersweet, want gedurende het kijken heb ik de serie wederom in mijn hart gesloten. Ik kan mijn relatie met AJLT het beste omschrijven aan de hand van het Emily-In-Paris-effect, wat ik gebruik als metafoor voor het volgende: een serie you love to have and hate to love. Dat laatste gaat vooral op in mijn relatie tot AJLT. Zéker nu de schrijvers van de serie het nodig vinden de tiende aflevering aan elkaar te laten hangen van plot twists. Tijd voor een uitgebreide analyse van deze bizarre wendingen én speculaties over de afloop ervan. En ja, daar hoort ook de cameo van Sam Smith bij.

De nieuwe aflevering van And Just Like That hangt aan elkaar van de stereotyperingen >

Cameo van Sam Smith

Welkom terug, Charlotte! Het is fijn om Charlotte weer als de meest feisty versie van zichzelf te zien. Na alle gepolijste woorden en daden, heeft ze zichzelf teruggevonden in een baan bij een toonaangevende galerie. Wanneer ze een duur werk verkoopt aan Sam Smith - die overigens een reus lijkt dankzij diens plateauschoenen; in realiteit is Smith 1.88 meter - nemen haar collega's haar mee naar een bar. Laten we nog even stilstaan bij het feit dat Sam Smith een bijrol in de serie vertolkt, als zichzelf. Sam Smith, mensen! Van alle celebrities van wie ik had verwacht dat ze een cameo zouden maken, had ik Smith niet bovenaan mijn lijst staan. Ondanks dat past de performer perfect in het plaatje en in Charlottes (lees: Rocks) straatje. En zo is Charlotte in een handomdraai gepromoveerd tot cool mom, zeker wanneer ze dronken thuiskomt als ze de verkoop van een duur kunstwerk met haar collega's (en heel veel shots) heeft gevierd. Ondanks dat Lily, Rock en Harry ontzettend bezorgd zijn - aka: er werd niet voor ze gekookt - benadrukt Charlotte dat ze ook een persoon was vóór haar kinderen. Een duidelijke boodschap, dus. Zo hebben we ineens de good old feisty Charlotte terug - en dat kan nog wel eens tot héél wat vermakelijke scènes leiden.

Miranda blikt terug op Skipper

De naam waarvan we dachten dat-ie nooit meer zou vallen, valt. Skipper: de hopeloos romantische vriend van Carrie, waar Miranda een korte affaire mee had in seizoen 1 van Sex and the City. Hij was head over heels, Miranda zag hem als niet meer dan een veel te jonge bedpartner. De aflevering vormt, mede hierdoor, een terugblik naar 25 jaar vriendschap en bijbehorende gebeurtenissen tussen Carrie, Miranda, Charlotte en straks Samantha. Wanneer het gesprek valt op Steve, benoemt Miranda dat ze zich nog steeds schuldig voelt over hoe ze destijds met Skipper om is gegaan, en daar nog wel eens aan denkt. Het doet me afvragen: hoe zou het nu met hem zijn? Gaan we hem in de laatste aflevering tóch nog zien? Het zou tenslotte geweldig zijn als Michael Patrick King (schrijver van de serie) de allerlaatste aflevering zou gebruiken als medley van de afgelopen 25 jaar. Het zou duiden op een definitief einde van de serie, maar daar hintte de schrijvers en acteurs eerder toch al op, wegens tegenvallende cijfers. Wat de huidige status van dit nieuws is weet ik niet, maar ik betwijfel of het tweede seizoen zal leiden tot een derde.

Stanford is... een monnik?

Anthony heeft het moeilijk wanneer zijn nieuwe vriend, Giuseppe, de jonge, Italiaanse dichter, in de slaapkamer de top wil zijn, in plaats van de bottom. Anthony weigert en zegt dat hij niet 'de vrouw' in de relatie is, wat zijn hopeloos ouderwetse denkbeelden bevestigt. Giuseppe wijst hem erop, en hij zoekt advies bij Carrie, die de drank klaar heeft staan wanneer hij aankomt. Plot twist: ze heeft post van Stanford, die met de noorderzon naar Japan vertrok. Wat blijkt? Hij is monnik geworden, en doet afstand van al zijn bezittingen. Anthony is in shock, en blijft achter met hun huis, al Stanfords spullen en een nieuw hoofdstuk om te verwerken. Helaas overleed Willie Garson (Stanford) tijdens de opnameperiode in 2021, dus een wederzien kunnen we - op een bewerkte foto na - niet meer verwachten.

Aiden en Carrie

Wanneer Carrie en Aiden de nieuwe zaak van Steve bij Coney Island bezoeken (nog zo'n plot twist), belt Aidens zoon. Hij heeft ruzie met zijn moeder, en Aiden moet naar huis komen, vindt de veertienjarige puber. Aiden wuift de ruzie weg. Een paar dagen later liggen Carrie en hij in bed, te reflecteren op de fouten die ze in hun vorige relatie beiden maakten. Het leidt tot een intiem gesprek, dat abrupt wordt verstoord door een belletje van Cathy, Aidens ex-vrouw. Ze vertelt dat hun zoon in het ziekenhuis ligt, omdat ze ruzie hadden en hij vervolgens Aidens auto heeft meegenomen én tegen een boom heeft gereden. Aiden vliegt terug, en belt Carrie zodra hij meer weet. Huilend benoemt hij dat hij er had moeten zijn voor zijn zoon; dat hij niet naar New York had moeten gaan.

"And just like that... I was worried," eindigt Carrie de aflevering. Ik deel die zorgen, en niet alleen om Aidens zoon. Aiden weigert nog steeds haar appartement te betreden, en komt daar onderuit door het tragische voorval van zijn zoon. Maar hoe moet het nu verder met de twee? Het is overduidelijk dat hij niet meer voor langere periodes bij Carrie in New York zal zijn. Carrie die naar het platteland verhuist, is geen optie, weten we uit eerdere afleveringen van Sex and the City.

And Just Like That komt de serie bijna tot een einde, ondanks dat deze aflevering ons met ontelbaar open eindjes laat zitten. Dus, Michael Patrick King: kun je ons alsjeblieft vertellen dat je nog meer afleveringen in petto hebt? Een dubbele laatste aflevering is het minste wat je kunt doen. I beg you. I need my questions to be answered.