Waar zussenliefde niet steevast over rozen gaat, lijkt de band tussen Maja en Ellen Dixdotter onverwoestbaar. Samen staan ze aan het roer van het meest toonaangevende modelabel in Denemarken: By Malene Birger.

Dit artikel is een preview. Lees het hele interview in Bazaars gloednieuwe issue dat vanaf 13 februari te bestellen is en te vinden is in geselecteerde boekhandels.

De zusjes achter By Malene Birger

2020 markeerde niet alleen de start van de pandemie, maar ook het begin van een bijzondere samenwerking. Met een Bachelor Fashion Design en flink wat designervaring werd Maja Dixdotter benoemd tot creatief directeur bij By Malene Birger. Haar zus Ellen was al een paar jaar werkzaam bij het bedrijf als Marketing Director. Toen de CEO zijn ontslag indiende, bleek deze rol haar volgende bestemming. Hun samenwerking bij het Scandinavische modehuis is de kers op de taart van hun carrières.

Maja: ‘Toen Ellen bij By Malene Birger startte was ik enthousiast, want ik had er altijd al willen werken. Dat bleef ik voor de grap benadrukken. Toen de rol van hun creatief directeur vrijkwam, pitchte ik mezelf.’ Ellen: ‘Mijn voorganger wist dat het een goed idee zou zijn, maar dat het voor mij lastiger was om haar aan te nemen. Daarom deed hij het als een van zijn laatste beslissingen voor het bedrijf.’

Alsof hun werk voor By Malene Birger niet genoeg is, runnen ze daarnaast samen hun eigen interieurmerk, Cappelen Dimyr. Een echt familiebedrijf, waarbij het dagelijkse werk wordt verricht door hun echtgenoten en jongere zusje. Bij de start gooien de vloerkleden die ze maken direct hoge ogen binnen de interieurwereld. Deze kleden worden gemaakt in India, van ongeverfde wol en linnen. Ze zijn superzacht en hebben een aantrekkelijke nonchalance. Laat dat nou nét het DNA zijn dat ze ook naar By Malene Birger brachten.

Malene Birger richtte haar modehuis twintig jaar geleden op. Het was een van de eerste Deense modemerken met groots internationaal succes. Mede door het veranderende modelandschap bleek het lastig om dit succes staande te houden. Toen ze tien jaar geleden vertrok en aandelen verkocht, bleef het modehuis zoeken naar een nieuwe visie en richting. Tot 2020. Sinds hun aanstelling hebben Maja en Ellen het label weer net zo relevant gemaakt als in het begin. De esthetiek van By Malene Birger is minimalistisch, een vleugje bohemien, maar ook modern en tijdloos. ‘Het past binnen de tijdsgeest, maar is niet te trendy,’ legt Maja uit. ‘Toen ik startte zijn we teruggekeerd naar de kern van het bedrijf, naar de visie van Malene zelf.’

Lees het hele interview in Bazaars gloednieuwe issue dat vanaf 13 februari te bestellen is en te vinden is in geselecteerde boekhandels.