In haar beroemde Gallery en Depot in Milaan brengt Nina Yashar de meest buitengewone designstukken en mensen bij elkaar. En, over unieke karakters gesproken, zelf kan ze er ook wat van.

Dit artikel is een preview. Het hele verhaal vind je in Bazaars gloednieuwe Art & Interior Issue, dat je vanaf vandaag bestelt of vind in geselecteerde boekhandels.


Bij Nina Yashar in Milaan

Aan de Viale Vincenzo Lancetti 34 is het een komen en gaan. Op de binnenplaats staan mannetjes enorme dozen uit te laden, die door andere mannetjes met vorkheftrucks naar binnen worden gereden. Tal van objecten staan ingepakt klaar om op transport te gaan. Binnen moet je even met je ogen knipperen. In de centrale hal van een gigantisch, industrieel atrium staan verschillende mise-en-scènes van exclusieve kunst- en designstukken.

Ze worden omringd door de balkons van de verdiepingen erboven, waar nog meer van die scenes zijn ingericht. Het is een feest voor de zintuigen: vintage mid-century-objecten van beroemde ontwerpers als Gio Ponti en Ettore Sottsass worden gepresenteerd in combinatie met bespoke stukken van namen als Audrey Large, Osanna Visconti, Analogia Project, Draga & Aurel en Christian Pellizzari. Ofwel, het heetste van de naald van de designscene van dit moment.

Daar tussendoor loopt een kleine, maar niet te missen dame rond op plateauzolen van krokodillenleer. Met op het hoofd een kleurrijke tulband, waar haar springerige krulhaar onderuit piept. In haar ene hand houdt ze een telefoon, in de andere een sigaret. Het is Nina Yashar, de vrouw die de boel hier bestiert. Oprichter en eigenaar van Nilufar Gallery, in het centrum van Milaan, en van het bijbehorende Nilufar Depot, waar we nu zijn. Een pakhuis aan de rand van de stad, dat door Yashar is getransformeerd tot, tja, noem het maar gerust een designhemel. Stukken uit heden en verleden, uit alle hoeken van de wereld, worden hier op een manier samengebracht zoals alleen Nina Yashar dat kan.

Ze is een bekend gezicht in Milaan en ver daarbuiten. Een vrouw die omschreven kan worden als iconisch, toonaangevend, excentriek en toch ook wel ongelofelijk Italiaans. ‘Basta! Basta!’ roept ze nu, terwijl ze de trap naar boven op loopt. Het is niet helemaal duidelijk tegen wie ze het heeft. Het personeel staat op scherp, klaar om te rennen. Ontoegankelijk, lijkt ze, en onaantastbaar, deze 67-jarige grande dame. Maar wie haar beter kent, weet wel beter. Stuk voor stuk vertellen ontwerpers die met haar werken over een Nina Yashar die genereus en verbindend is, maar ook speels, spontaan en soms ronduit ondeugend.

‘Met Nina kun je heel veel plezier maken,’ vertelt ontwerper Andrea Mancuso van Analogia Project, die al tien jaar kind aan huis is bij Nilufar en een vriendschap met haar opbouwde. ‘Dan ga je met haar op bezoek bij een marmergroeve op Sicilië, een afspraak van een uur. Maar eenmaal daar, beginnen de ideeën te stromen en de gesprekken te lopen. Het wordt al gauw steeds gekker en groter, en vier uur later ga je met een hoofd vol nieuwe projecten de deur uit. Zo gaan die dingen met Nina.’ Draga Obradovic, van designduo Draga & Aurel, herkent het: ‘Nina Yashar heeft geen filters. Als ze op een feest is en ze heeft geen zin meer, is ze weg. Maakt niet uit wie er nog meer rondloopt, en met wie ze had kunnen spreken. Belt ze je op, en is ze toevallig in een praterige bui? Dan hang je zo twee uur met haar aan de lijn. Ze doet wat in haar opkomt.’