7 psychologische trucs die je gezag geven op de werkvloer

Rake tips die echt wat opleveren.

Meest gelezen

We willen het: gezag hebben op de werkvloer. We doen ons stinkende best en willen daar best een beetje respect voor. Maar hoe doen we dat nou eigenlijk, autoriteit uitstralen? Appeltje-eitje. Pas onderstaande tips toe en je bent binnen no time koningin van de werkvloer.

1. Straal zelfvertrouwen uit met je houding

Iets om in het achterhoofd te houden: lichaamstaal is vele malen belangrijker dan de woorden die je gebruikt. Onderzoek wees zelfs aan dat 55% van effectieve communicatie wordt bepaald door lichaamstaal, 38% door intonatie en slechts 7% (!) door de daadwerkelijke woorden die je gebruikt. Jeminee, hadden we dat maar eerder geweten.

Advertisement - Continue Reading Below

We zeiden het hier al eerder: een krachtige pose doet wonderen voor je zelfvertrouwen. En dus raden we je aan voor een belangrijke afspraak twee minuten een high-power pose aan te nemen (denk: Wonder Woman). Hierdoor schiet je testosterongehalte omhoog en dit geeft een boost aan je zelfvertrouwen. Proberen waard, niet?

2. Let op je lichaamstaal

Wanneer je een nieuwe baas krijgt of wanneer er een promotie in het verschiet ligt, hebben we vaak de neiging op zoek te gaan naar bevestiging van onze meerderen. En, sorry, maar door je lichaamstaal val je opnieuw door de mand.

Meest gelezen

Kleine trekjes en houdingen kunnen namelijk het signaal geven dat je je ondergeschikt opstelt tegenover de ander. Lichaamshoudingspecialist Carol Kinsey Goman legt uit: 'Denk bijvoorbeeld aan het kantelen van je hoofd. Deze beweging laat zien dat je aandachtig luistert en dat je sympatiseert met de persoon in kwestie. Maar het straalt onbewust ook uit dat je je ondergeschikt opstelt aan de ander.' 

Hetzelfde geldt voor knikken tijdens een gesprek. Natuurlijk spoor je de ander daarmee aan verder te praten, maar ook toont het onbewust een tekort aan autoriteit en macht. Iets om in je achterhoofd te houden dus wanneer je met je baas rond de tafel gaat zitten.

3. Sta niet stil wanneer je presenteert

Het allermoeilijkste aan het geven van een presentatie is zorgen dat de hele kamer niet afdwaalt en in plaats daarvan gaat nadenken over wat ze die avond eens zullen gaan eten. Opnieuw helpt je lichaamstaal je uit de brand. Het is namelijk fysiek erg moeilijk om iemand te negeren die constant beweegt.

Doe daar je voordeel mee tijdens je volgende presentatie en probeer daarbij te variëren in lichaams-, hoofd- en handbewegingen. En gebruik die ruimte! Wanneer je drie verschillende punten discussieert, ga dan ook op drie verschillende plekken staan.

4. Laat je handpalmen zien

Nog zo'n handig trucje: laat je handpalmen zien. 'Eh juist, maar waarom,' horen we je denken. Nou omdat dat uitstraalt dat je eerlijk en betrokken bent. Het brein neemt deze positieve informatie op, waardoor de luisteraar zich meer op z'n gemak voelt.

Een handig foefje voor tijdens interviews en solliciatiegesprekken. Moet je wel zorgen dat ze niet overmatig zweten, dat wel.

5. Ben óf als eerste óf als laatste

We denken wel dat we een supergoed geheugen hebben, maar dat valt best mee. Zo blijkt, dat legden we hier al eens uit, dat mensen het eerste en het laatste wat er gebeurt het beste onthouden. Alles daar tussenin wordt een grijze massa in het geheugen.

Goed om te weten wanneer je een blijvende indruk achter wil laten. Plan dat sollicitatiegesprek dus óf heel vroeg óf zo laat mogelijk.

6. Houd beide benen op de grond

Wij vrouwen vinden het heerlijk om met de benen over elkaar gekruist te zitten. Vinden we lekker warm en daarnaast is het noodzakelijk wanneer een rok of jurk gedragen wordt. Maar nu is er neurologisch onderzoek dat uitwijst dat we toch beter beide voeten op de grond kunnen houden. Dit zou er namelijk voor zorgen dat we makkelijker kunnen switchen tussen het creatieve en het rationele deel van ons brein.

'Het is niet onmogelijk, maar het is erg lastig om moeilijke vragen te beantwoorden als je niet beide benen op de grond hebt staan,' legt lichaamstaalspecialiste Patty Wood uit. 

7. Ga naast je vijanden zitten

Denk er eens over na: het is knap lastig een hevige discussie te voeren wanneer de persoon in kwestie naast je zit. Wanneer je dus weet dat iemand je flink wat tegenwind gaat geven in een bijeenkomst, ga dan naast deze persoon zitten. Het feit dat je zo dichtbij bent, zal hem of haar zo ongemakkelijk doen voelen waardoor hij of zij minder agressief zal reageren.

van: Harper's Bazaar