Paris Fashion Week sloot eerder deze week af met het tienjarig jubileum van Nicolas Ghesquière bij Louis Vuitton. Voor de gelegenheid dook de creatief directeur - bekend om zijn gave om mode en kunst naadloos te laten samensmelten - in zijn eigen archief. Het leidde tot een spektakel vol sculpturale vormen, grootse ontwerpen en bovenal een steengoede collectie. De kritieken waren minder lovend over Sean McGirrs debuut bij Alexander McQueen. Hoewel hij overduidelijk inspiratie putte uit McQueens Birds-collectie uit 1995, was het volgens modecritici met name het concept en de eenheid die ontbrak binnen zijn collectie. Echter, blijkt uit nader onderzoek, had McGirr als voornaamste doel om iets los te maken in de modewereld; het moest een collectie worden waar mensen over napraatte. En zo geschiedde.
Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich nóg een debuutcollectie - ditmaal van de hand van Chemena Kamali, nieuw aan het roer bij Chloé. Voor haar eerste presentatie putte ze inspiratie uit het Chloé onder leiding van Karl Lagerfeld en trok ze een blik met (niet zo) oude modemuzen open. De meest opvallende? Doutzen Kroes, die na een jarenlange radiostilte als nooit tevoren schitterde op de catwalk.
Dan zijn er nog een aantal tendensen waar je niet omheen kunt; naast trendkleur (olijf)groen, bevatte bijna iedere collectie een breed scala aan hoofddeksels. Bij Chanel waren de hoeden groots, bij Balenciaga prikkels-werend en bij Saint Laurent had de doorschijnende hoofdbedekking veel weg van een badmuts. Al met al een bijzonder seizoen, kunnen we wel stellen. En voor wie door de bomen het bos niet meer ziet, hieronder de niet-te-missen highlights en tendensen.
Tegen alle verwachtingen in, wordt dit dé modekleur van het seizoen >
De belangrijkste highlights van Paris Fashion Week
Chanel takes Marseille voor Cruise 2025
Louis Vuitton viert maximalisme in Shanghai
Dior brengt een ode aan New Yorkse vrouw
Déze kleur domineert de modewereld ineens