Nu ook Chanel, Miu Miu en Louis Vuitton hun shows achter de rug hebben, komt er een einde aan de eerste fashion month van het jaar. Na het aanschouwen van honderden shows, presentaties en nieuwe collecties zijn er een aantal zaken die met kop en schouders boven de rest uitsteken. Wat dacht je van gloednieuwe trendkleur olijfgroen (die overigens knap combineert met rood), een nonchalante versie van formal wear, de mob wife-esthetiek die zelfs op de catwalks doorschemerde, en de terugkeer van de (niet zo) klassieke hoed? Er was echter één grotere gemene deler binnen zo goed als iedere nieuwe collectie, die iedere andere trend en aesthetic vér overstijgt.

Alle hoogtepunten van Paris Fashion Week fall/winter 2024 >

De belangrijkste les die we leerden tijdens fashion month

Nicolas Ghesquières tienjarig jubileum voor Louis Vuitton sloot de eerste fashion month van 2024 af. Met een flink mode- en kunstspektakel, welteverstaan. Ruim vierduizend (!) gasten keken toe hoe de creatief directeur een ode bracht aan zijn decennium bij het huis. Dat mag dan klinken als een zelfingenomen zet - het was allesbehalve. Ghesquière laat zien hoe je een sterk concept omtovert tot een modecollectie - een gave die onder anderen Jonathan Anderson, Miuccia Prada en Rick Owens ook bezitten.

De beste shows van het seizoen - in mijn optiek waren dat die van Willy Chavarria, Collina Strada, Thom Browne en Khaite in New York; JW Anderson en KNWLS in Londen; Prada, Diesel, Ferragamo en Gucci in Milaan; en Dries van Noten, Loewe, Schiaparelli, Louis Vuitton en Miu Miu in Parijs - hadden een belangrijke gemene deler. Bij deze modehuizen gaat het niet zo zeer om wát je draagt, maar hóe je het draagt. Het draait om iets dat mensen allemaal gemeen hebben met elkaar: het aankleden an sich. Een handeling die meer zegt dan duizend woorden, blijkt.

De een doet het haastig, de ander met de grootste precisie en aandacht; hoe je je aankleedt, geeft een intiem kijkje in je leven, staat van zijn en in sommige gevallen zelfs van het zelfbeeld. Jezelf met aandacht en liefde aankleden is een manier van respect tonen naar jezelf en je naasten; het heeft de kracht om uit een neerwaartse spiraal te komen, om het te laten voordoen dat je je beter voelt dan je eigenlijk doet - en het is slechts een kwestie van tijd voordat je dat gevoel daadwerkelijk belichaamt.

De persoonlijke draai was op de catwalk dan ook goed terug te zien in de manier van styling; een nonchalant blote schouder bij Max Mara, de schoudertas dicht tegen het lijf bij Gucci en Bottega Veneta of juist stevig in één hand bij Hermès en Miu Miu, het undone sjaaltje (ook Miu Miu) en de terugkeer van de enorme handschoen - onder andere bij Louis Vuitton en Bottega Veneta. Al met al vormt dit gegeven goed nieuws: eindelijk eens een tendens die vluchtige trends overstijgt en niet direct aanspoort tot kopen.

miu miu runway fallwinter 2024 2025 paris fashion week