Skip to Content

Alle highlights van het afgelopen modejaar, van Pamela Anderson tot Phoebe Philo en Beyoncé

Een stijlvolle terugblik op een veelbewogen jaar.

Door
preview for Streetstyle modetrends: Lange rokken

Iedereen die ik spreek is het roerend met me eens: 2023 was een raar jaar. Niet alleen stond dit jaar in het teken van oorlogen, rampen en ander leed, ook hing er een vreemde sfeer in de lucht - waarbij het een natuurlijk tot het ander leidt. In een jaar als 2023 voelt mode meer als een triviale zaak - en dat is het ook - en tegelijkertijd als een zeer welkome vorm van escapisme. Neem bijvoorbeeld alle over-de-top campagnes van Jacquemus, die volgden op zijn memorabele show in Versailles, of Pamela Anderson die een nieuw make-up free tijdperk inluidde vanaf de front row. Ook ontpopte Kylie Jenner zich tot muze van menig modehuis (inclusief die van haarzelf) en is het 'Miu Miu-effect' iets waar we niet meer omheen kunnen. Miuccia Prada's visie op mode is alom vertegenwoordigd in zo goed al iedere collectie en ieder street style beeld. Of je nou letterlijk een van haar creaties draagt of het houdt bij de styling à la haar modehuizen: haar invloed is enorm.

Hetzelfde geldt voor de enorme legacy die Sarah Burton bij Alexander McQueen achterliet. Een paar maanden geleden werd bekend gemaakt dat Burton en McQueen hun wegen zouden scheiden. Een absoluut dieptepunt voor de modewereld (al is het alleen al vanwege het aantal witte mannen dat nu de scepter zwaait bij de grote modehuizen), maar wat volgde was een historische show. Niet alleen de front row, maar ook Naomi Campbell (op de catwalk) pinkte een traantje weg. Naast de exit van Burton waren er nog een flink aantal swaps: Sabato de Sarno luidde een nieuw tijdperk bij Gucci in, Moschino verloor tot groot verdriet binnen een paar dagen hun nieuwe creative director en ook bij Louis Vuitton veranderde er het nodige: Pharrell Williams nam de mannenlijn flink onder handen. Voor iedereen die door de bomen het bos niet meer ziet: een overzicht.

Dé 11 modekleuren van 2024 die ertoe doen >

Modejaar 2023: de hoogtepunten

1

Pharrell Williams nieuwe creatief directeur Louis Vuitton menswear

instagramView full post on Instagram

Het jaar begon met een big bang, toen bekend werd dat Pharrell Williams was benoemd tot creatief directeur van Louis Vuitton menswear. De verwachtingen waren hoog en de gevoelens gemengd: kon hij waarmaken wat voorganger Virgil Abloh had neergezet? Het antwoord bleek een overtuigende 'ja'. Zijn show in Parijs trok niet alleen een enorm (wereldberoemd) publiek, maar was ook een historisch modemoment, mede dankzij het tranentrekkende gospelkoor.

Advertentie - Lees hieronder verder
2

Jacquemus' show in Versailles

Misschien wel de meest iconische modeshow van 2023 vond plaats in Versailles. Het luidde meteen een van de grootste modetrends van 2023 in: de kleur rood. Na verschillende collab met Nike weet Jacquemus te blijven verrassen. Zijn LE CHOUCHOU-collectie is volwassener dan we van hem gewend zijn, en geeft weer dat zijn modehuis een nieuwe richting inslaat.

Advertentie - Lees hieronder verder
3

Pamela Anderson and front-row star

Er is geen twijfel over mogelijk dat Pamela Anderson een van de grootste street style sterren van dit jaar is. Ze trok massa's kijkers met haar documentaire, en speelde zichzelf in de kijker tijdens fashion weeks. Ze is getransformeerd tot een nieuwe versie van zichzelf - geen stoeipoes Pamela, maar een zelfverzekerde, eigenzinnige Pamela. Het blijkt precies waar behoefte aan was: haar make-up free looks gingen viraal en in Parijs was ze the talk of town.

Advertentie - Lees hieronder verder
4

Sarah Burton toont laatste collectie voor Alexander McQueen

Met pijn in ons modehart namen we afscheid van Sarah Burton bij Alexander McQueen. Burton was de laatste designer die nog met de OG samenwerkte, en op de nieuwe aanstelling van het huis - een witte man - was in eerste instantie veel kritiek. Om te focussen op het positieve: Burtons laatste collectie was een voor in de boeken. Tegen alle verwachtingen in was het geen hommage aan haar eigen jaren bij het huis, maar aan de ontwerpen van McQueen zélf. De front row hield het niet droog, en ook Naomi Campbell pinkte op de catwalk een traantje weg.

Advertentie - Lees hieronder verder
5

GANNI ontwikkeld vriendelijke chatbot

Een samenwerking tussen mode en AI klinkt voor velen nog als toekomstmuziek, maar bij GANNI was het de keiharde realiteit. Op de meest mogelijke positieve manier, welteverstaan. Bij binnenkomst stelden gasten vragen aan de AI-bomen, mét ingebouwde chatbot. Die chatbot gaf niets dan vriendelijke antwoorden en aanmoedigend advies. Met dit initiatief legt GANNI de nadruk op de eindeloze mogelijkheden die AI biedt, en dat het niet nodig is om het met angst te benaderen.

Advertentie - Lees hieronder verder
6

Jonathan Anderson benoemd tot designer van het jaar

Als het voor iemand een goed jaar was, dan was het wel voor Jonathan Anderson. Alles wat uit zijn handen komt lijkt te veranderen in goud, en dat werd beloond tijdens de British Fashion Awards, waar hij met de prijs voor Best Designer of the Year naar huis ging. Bij zowel Loewe als JW Anderson blijft hij verrassen, met een nadruk op de overlap tussen kunst en mode. Zo bracht hij de LOEWE Craft Prize tot levenom opkomende kunstenaars een podium te bieden en de link tussen mode en kunst te versterken. Ook in zijn collecties schuwt hij niet van deze intersectie: eerder dit jaar stuurde hij modellen de catwalk op in outfits van klei.

Advertentie - Lees hieronder verder
7

Peter Do start bij Helmut Lang

Modehuis Helmut Lang was enige tijd wat ingedut, maar daar brengt de kersverse creatief directeur Peter Do verandering in. Zijn debuut tijdens New York Fashion Week markeerde een trip down memory lane, met onder andere referenties naar de eerste campagne van het modehuis ooit.

Advertentie - Lees hieronder verder
8

Phoebe Philo lanceert gelijknamig merk

phoebe philo campagne
Courtesy of Phoebe Philo

Het duurde een paar jaar, maar volgens velen was het het wachten waard: Phoebe Philo's terugkeer in de modewereld met haar gelijknamige merk. Het was precies wat werd verwacht van haar hand, met hier en daar een creatieve uitspatter. Ook was er kritiek, want alle modellen die Philo gebruikte zijn size zero. Daarnaast zijn de prijzen zó hoog, dat het alleen voor de lucky few is bestemd - mits je er op tijd bij bent, natuurlijk. Haar eerste twee drops waren binnen een dag uitverkocht.

Advertentie - Lees hieronder verder
9

Miu Miu is populairste merk van het jaar

Het 'Miu Miu-effect' is onbetwistbaar een van de grootste tendensen in de modewereld. Niet alleen wordt Miuccia Prada's werk eindeloos gekopieerd, ook vliegen haar collecties de winkels uit. Librarian core is sindsdien een ding en de nerd-brillen zijn niet aan te slepen. Ook de campagnes met Kendall Jenner, Gigi Hadid, Emma Corrin en andere grote sterren waren een regelrechte hit.

Advertentie - Lees hieronder verder
10

Iris van Herpen kleedt Beyoncé

De meest modieuze tour van dit jaar is toe te schrijven aan Beyoncé. Het zal je niet ontgaan zijn dat menig modehuis haar met trots kleedde tijdens haar Renaissance-tour, waaronder twee van Nederlandse komaf: Iris van Herpen (hier afgebeeld) en Wandler.

Advertentie - Lees hieronder verder
11

Pantless trend

Dit jaar deden we massaal de broek uit, althans: in de modewereld. De pantsless trend, ingezet door Miu Miu, is niet meer weg te denken uit het modebeeld. Sterren als Emily Ratajkowski, Julia Fox, Hailey Bieber, Kylie en Kendall Jenner, Bella Hadid en Emma Corrin geloofden eraan, maar eigenlijk was het Jane Fonda die in de vorige eeuw het startschot gaf.

Advertentie - Lees hieronder verder
12

Quiet luxury viert hoogtij dankzij 'Succession' en Sofia Richie

De bruiloft van Sofia Richie Grainge én hitserie Succession bepaalden dit jaar het modebeeld als geen ander. Quiet luxury is misschien wel een van de populairste termen van 2023, met een focus op kwaliteit boven kwantiteit. Het zorgde voor een opleving van vintage designerstukken, en van merken als The Row, Jil Sander, old Celine, en het oude Martin Margiela.

Advertentie - Lees hieronder verder
13

Maison Magiela's Tabi-schoen maakt een opmars

De Tabi ging is misschien wel een van de populairste schoenen van dit jaar; een modewereld zonder de split toe-schoen is niet meer voor te stellen. En dat terwijl de Tabi allesbehalve nieuw is: Martin Margiela introduceerde 'm in zijn 1990-collectie, na een inspiratiereis naar Japan. Niet alleen de schoen ging dit jaar viraal, ook het verhaal over de gestolen Tabi's tijdens een Tinder-date.

Advertentie - Lees hieronder verder
14

Kylie Jenner als iedereens modemuze (inclusief die van haarzelf)

Naast Pamela Anderson was het Kylie Jenner die dit jaar centraal stond in de modewereld. De beauty mogul sierde verschillende campagnes, waaronder die van haar eigen merk Khy én die van Acne Studios (waarover veel controverse) en was de muze van onder andere Schiaparelli.

Dit zijn ze: de belangrijkste modetrends voor 2024 >

Modetrend

street style munich march, 2024

Broeken van deze zachte stof maken een opmars

street style paris fashion week womenswear fallwinter 20242025 day nine

Altijd iets om aan te trekken dankzij deze formule

street style berlin may, 2024

Dé viral rok- en schoencombinatie van nu

gucci runway milan fashion week fallwinter 2024 2025

De belangrijkste modekleuren voor herfst/winter

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder