Kleur bekennen!

Mensen duwen elkaar graag in hokjes. Je houdt van mode, van interieur of van eten. Hoe waardevol elk onderwerp afzonderlijk ook mag zijn, ik geloof nog meer in de opstelsom ervan. Want juist de combinatie van al die verschillende dingen vormt een afspiegeling van jouw persoonlijkheid. De beeldbepalers van deze wereld verbinden deze onderwerpen bijna als vanzelfsprekend. Merken als Fendi, Armani, Missoni, Louis Vuitton, Hermès, Dior, Chanel, Prada laten al langer zien dat mode, interieur en kunst elkaars inspiratiebron zijn. Ze startten interieurcollecties of kunstcollecties – of beide. En waar individuele ontwerpers vroeger misschien hun liefde voor andere vakgebieden niet direct lieten zien, zijn ze juist nu openlijk op ontdekkingstocht. Ze verleggen hun grenzen, op zoek naar avontuur, en willen leren van andere werelden. Voorbeelden? In Nederland lanceerde modeontwerper Claes Iversen een collectie wandkleden, bijna gelijktijdig met zijn couturecollectie. Diors creatief directeur Maria Grazia Chiuri showde haar cruisecollectie in het Beldi Paleis in Marrakesh en kleedde de catwalk aan met interieuraccessoires. Louis Vuitton lanceert sinds een paar jaar elke Milan Design Week een kleinschalige, high-end interieurcollectie, ontworpen door toonaangevende ontwerpers.

'Een van mijn grote voorbeelden is de Amerikaanse ontwerper Kelly Wearstler.'

Gelukkig zien we in deze kruisbestuiving van mode, kunst en interieur steeds meer vrouwen, ook Nederlandse. Zo ontwerpt interieurontwerper Sabine Marcelis voor modehuizen Celine, Burberry, Givenchy, Fendi en voor beautymerk Aesop. En modeontwerper Iris van Herpen nam de vormgeving van het pas geopende vernieuwde museum Naturalis voor haar rekening. Een van mijn grote voorbeelden die deze kruisbestuiving hooghoudt, is de Amerikaanse ontwerper Kelly Wearstler. We volgen elkaar al jaren. Als een nomade trekt ze door de wereld en brengt ze mode, kunst, interieur, cultuur en architectuur samen in haar ontwerpen. Ter gelegenheid van de lancering van haar nieuwste boek sprak Maaike Beekers exclusief met haar (pag. 69). Ook Amandine Marie, de neus van modehuis Bottega Veneta (pag. 117) vergelijkt haar vak met interieur. Zij woont in een huis waarin ze oud mixt met nieuw, wat voor haar net zo logisch is als het combineren van ingrediënten voor geuren.

'Wat je draagt, of hoe je woont, kunnen ware conversation pieces worden.'

Als kers op de taart spraken we met dé man van dit modeseizoen, Pierpaolo Piccioli, creative director van het Romeinse modehuis Valentino (pag. 84), die zich voor zijn poëtische visie graag laat inspireren door de (beeldhouw)kunst. 'Ik geef liever geen ideaal vrouwbeeld af, maar meer het idee dat individualiteit schoonheid is,' vertelt hij aan Bazaar-journalist Alexander Fury. Die individualiteit die Piccioli als schoonheid ziet, is ook onze drijfveer. We willen je inspireren keuzes te maken – in de optelsom van mode, beauty, juwelen, carrière, kunst en interieur – die jouw individualiteit onderstrepen, zowel in je professionele als je persoonlijke leven. Sterker nog, wij dagen je uit om hierin lef te tonen. Zodat wat je draagt, of hoe je woont, ware conversation pieces zijn en uitdrukking geven aan wie je bent en wilt worden. Zo wordt die schoonheid ineens heel inhoudelijk. En dat vieren we.

Miluska

P.S. Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten. Wie weet wel tijdens een van Bazaars Network Academy events of tijdens onze allereerste Juwelennacht op 11 oktober.

Shop hier Harper's Bazaars oktobernummer >