Miluska van ’t Lam (46) wilde vroeger maar één ding: bladenmaker worden. In haar jonge jaren werkte ze dan ook als redacteur bij een kinderboekenkrant én de stadsomroep. Mét succes, want ze werkte maar liefst acht jaar lang voor interieurmagazine Residence, waarvan vijf en een half jaar als hoofdredacteur. Half oktober werd Miluska benoemd tot de nieuwe hoofdredacteur van Harper’s Bazaar Nederland. Hoog tijd dus om ook online eens uitgebreid kennis te maken met deze magazinejunkie.

Je komt uit interieurland. Wat heb je eigenlijk met mode?

Miluska: 'Eigenlijk net zoveel als met interieur, maar toevallig kwam ik eerst in interieurland terecht. Ik heb acht jaar bij Residence gewerkt, waarvan de laatste vijf en een half jaar als hoofdredacteur. Kunst en reizen waren de andere onderwerpen; onderwerpen die de Harper’s Bazaar lezers herkennen. Ik geloof overigens heel erg in de combinatie van mode en interieur. Beide zijn uitingsvormen van je persoonlijkheid.'

Huisje, boompje, beestje?

Miluska: 'Ik woon samen met mijn dochter Marie-Laure (16) in Amsterdam aan de Prinsengracht, vlakbij het Amstelveld. Beroemd vanwege restaurant Nel, waar je in de zomer heerlijk buiten kunt eten onder de bomen op het plein. En eigenlijk wonen we een beetje samen met alle leuke buren. Met een aantal eten we elke maandagavond.'

instagramView full post on Instagram

Waarom heb je bij Bazaar gesolliciteerd?

Miluska: 'Bazaar heeft alle pijlers die me interesseren: mode, beauty, kunst, reizen, carrière en natuurlijk interieur. De artistieke insteek, de geweldige typografie, fotografie en inhoudelijke benadering maken het verschil. Met dank aan creative director Piet Paris die lef toont met zijn keuzes en de art direction door Tara van Munster. Het ideaal achter Bazaar, vrouwen inspireren zichzelf zichtbaar te maken, maakt Bazaar voor mij relevant. Ik vind het heel belangrijk om waarde te kunnen toevoegen. Daarom ga je in de toekomst nog meer van Bazaar merken. In het magazine, online en ook via boutique events.'

Hoe heb je je nieuwe baan gevierd?

Miluska: 'Op het dakterras van Soho House, tussen de lavendel en uitkijkend over Amsterdam. Samen met mijn dochter en een paar vrienden.’

Nog mode-, beauty en interieurfavorieten?

Miluska: 'Het liefst draag ik een mannenpak of een jurk. En ik ben groot fan van Dries van Noten, maar ik kijk ook met bewondering naar het ambachtschap van Iris van Herpen, het iconische Chanel en de flamboyante signatuur van Maison Valentino. Qua beauty vind ik goede nachtverzorging heel belangrijk. Terwijl ik slaap, wordt er goed voor mijn huid gezorgd. En ik kan niet zonder de translucent poeder van Laura Mercier voor een natuurlijke uitstraling.'

Miluska: In mijn interieur mogen een vintage kamerscherm en rijkgedecoreerde kussens niet ontbreken. Het sfeertje dat je ook vindt in Soho House Amsterdam. Een groot plezier doe je me met de interieurs van Dimore Studio en India Mahdavi. Wist je dat India twee prachtige galeries in Parijs heeft? Maar ik kan ook als een blok vallen voor een verstild interieur. Vincent van Duysen en Nicolas Schuybroek zijn daar meesters in.'

Welk boek ligt er op je nachtkastje?

Miluska: 'Ik luister momenteel podcasts voordat ik ga slapen. Van Esther Perel. De psychotherapeut uit België, woonachtig in New York, die onderzoek doet naar de spanning tussen de behoefte aan veiligheid en de behoefte aan vrijheid in relaties. Ze was de talk of the town deze zomer, na haar optreden in Zomergasten. Ze schoof afgelopen week ook aan bij Matthijs, bij De Wereld Draait Door. Ik ben geloof ik een beetje van haar gaan houden.'

Wat kunnen de lezers van jou verwachten?

Miluska: 'De liefde voor het merk Harper’s Bazaar, het meest iconische tijdschrift ter wereld. Ik volg het blad al jaren. Mijn hart maakte een sprongetje - noem het gerust sprong - toen het blad in Nederland werd gelanceerd. Ik bewonder het artistieke karakter en wil dat absoluut intact houden. Wel wil ik de Bazaar-stoel wat dichterbij schuiven, zodat lezers nóg beter kunnen kijken en voelen welk ambacht er schuilgaat achter alle verhalen en producties. Ik wil ze inspireren, met inhoud en beeld, ik wil ze meenemen en verwonderen en af en toe laten wegdromen. Ook verheug ik me om samen de verantwoordelijkheid te nemen om vrouwen te inspireren zichzelf zichtbaar te maken. Juist nu. Ik merk dat er nog meer verteld mag worden over Harper’s Bazaar Network Academy. Een geweldig initiatief waarbij ontmoetingen, leren en inspireren centraal staan. Maar eerst ga ik maar eens kennismaken met iedereen. De eerste gesprekken waren veelbelovend. Er ontstonden al pratende al een paar ideeën waarmee we lezers willen verrassen. Want we doen het echt samen: de redactie, de partners en ik. De tijd is er rijp voor, want volgend jaar bestaat Harper’s Bazaar vijf jaar!'