Opening galerieseizoen 2015: dit wil je niet missen!
De favorieten van Adriana Gonzalez Hulshof.
Adriana Gonzalez Hulshof
Adriana is directeur en founder van de stichting Amsterdam Art.
Jaarlijks initieert en organiseert zij vanuit deze stichting het
Amsterdam Art Weekend: een internationaal georiënteerde
kunstmanifestatie voor professionals en cultuurliefhebbers. Daarnaast is
deze kunsthistoricus comitélid van Young Stedelijk en docent aan de
Bildung Academie.
Mocht je meer tentoonstellingen willen bezoeken, kijk dan op onze website voor meer informatie:
Anouk Kruithof - Neutrals
Alleen een foto is voor Anouk Kruithof vaak niet genoeg. In haar werk
onderzoekt en ondervraagt zij de fysieke eigenschappen van het medium
fotografie. Dat resulteert in installaties, video's en performances
waarin fotografisch materiaal de kern vormt. Deze Nederlandse fotografe
verzamelt eerst het materiaal alvorens zij bedenkt of het wordt gebruikt
voor een boek, video of installatie. In deze tentoonstelling
presenteert zij de serie Neutrals. Deze bestaat uit zeven
sculpturen opgebouwd uit metaal en diverse soorten plastic waarop
afbeeldingen zijn geprint. Niets is echter wat het lijkt. De harmonieuze
kleurovergangen op het vinyl en latex zijn onherkenbare
identiteitskaarten van wapensmokkelaars. Deze beelden verkreeg zij naar
aanleiding van haar onderzoek naar meer dan 50 instagram accounts van
Amerikaanse overheidsinsstellingen.
> Galerie BoetzelaerNispen, t/m 7 november.
Beeld: Galerie BoetzelaerNispen
In Search Of… - Ger van Elk en Bas Jan Ader
Ger van Elk en Bas Jan Ader leverden ieder een significante bijdrage
aan de ontwikkeling van conceptuele kunst. Hun invloed is nog steeds
wereldwijd zichtbaar bij vele jonge kunstenaars. Aan de carrière van Bas
Jan Ader kwam in 1975 een abrupt einde na een mislukte poging om met
een vlot de Atlantische Ocean over te steken voor zijn project In Search of the Miraculous.
Ger van Elk werkte tot 2013 door aan zijn oeuvre. De tentoonstelling
focust zich op kunstwerken uit het begin van de jaren zeventig die in
Los Angeles en Amsterdam vervaardigd zijn. In deze steden waren beide
kunstenaars destijds werkzaam. Ger van Elk toont humoristische
parallelen tussen beide steden. De selectie video's, installaties en
vintage foto's geeft weer hoe zij elkaar beïnvloedden.
> GRIMM Gallery, t/m 23 oktober.
Beeld: Michiel van Nieuwkerk
Natasja Kensmil - The Mount of Olives
Zo op het eerste gezicht ogen de schilderijen van Natasja Kensmil
donker en duister. Afgehakte lichaamsdelen, schimmen van overledenen,
religieuze rites en relikwieën verwijzen naar machthebbers en heiligen
uit de Europese geschiedenis. Kensmil is gefascineerd door het mysterie
rondom legendes en de ondergang van dynastieën. Het afbeelden van deze
gruwelijkheden die de heersers en hun aanverwanten hebben ondergaan,
geeft een meer mensenlijk karakter aan deze figuren. Hoe langer je naar
Kensmil's mensgrote schilderijen kijkt, des te meer gedaantes opdoemen
uit haar glooiende landschappen. Opvallend is dat de schilderijen niet
alleen opgebouwd zijn uit donkere kleuren, maar daaronder ook lichte,
heldere kleuren prijken. Alsof er een glimp levendigheid rest in de vaak
doodse figuren.
> Galerie Andriesse Eyck, t/m 17 oktober.
Beeld: Andriesse Eyck galerie
Wilfredo Prieto - Summer in Russian River
Wat is de waarde van een document wanneer een minuscuul deel
ontbreekt? De Cubaanse kunstenaar Wilfredo Prieto stelt dit op poëtische
wijze ter discussie. Met een perforator knipte hij in zo'n honderd
documenten waaronder zijn creditcard, legitimatiebewijs en
concertkaartjes. Allen zijn ze ver voor de datum van verloop
geperforeerd. Niet de documenten vormen de tentoonstelling, maar juist
de overgebleven perforatorbolletjes. Als minuscule abstracte
kunstwerkjes zijn ze alle honderd ingelijst. Ieder bolletje draagt een
eigen titel die hint naar de afkomst van het document. De een heeft een
zilverglimmend oppervlak waarin de contouren van een land zichtbaar
zijn, ofwel: dit was een creditcard. De ander toont alleen een groen met
wit streepje; een verwijzing naar een tramkaart die na de knipbeurt
niet meer bruikbaar was.
> Galerie Annet Gelink, t/m 17 oktober.
Beeld: Galerie Annet Gelink
Songfestival 2024: alles wat je wilt weten
Waarom de Dodenherdenking steeds belangrijker is
Is intuitive living wel zo'n goed idee?
Dit geef je een moeder die alles al heeft