Volgens recent onderzoek van MIT is het essentieel voor de hersenontwikkeling van je kinderen dat je niet zozeer tegen je kinderen praat, maar vooral dat je met je kinderen praat, in een constructief gesprek dat over en weer gaat.

‘We concludeerden dat hoe vaker ouders zo’n soort gesprek met hun kinderen voerden, hoe sterker de voorste kwab van de hersenen reageerde op taal,’ stelt cognitief wetenschapper John Gabrieli.

Cognitieve vaardigheden

Deze hersenrespons, die werd gemeten onder kinderen tussen de vier en zes jaar terwijl ze onder een scanner naar simpele verhaaltjes luisterden, zou leiden tot een diepere en meer intieme relatie met taal.

Gemiddeld zouden kinderen uit gezinnen waarvan de ouders hoger opgeleid zijn in hun eerste drie levensjaren zo’n 30 miljoen woorden meer horen dan kinderen uit gezinnen die lager waren opgeleid. Deze bevinding zou verklaren waarom kinderen uit achtergestelde gezinnen ook vaker een leerachterstand hebben.

Nu hebben de onderzoekers aangetoond dat meer constructieve gesprekken met je kinderen daadwerkelijk de samenstelling van hun hersenen verandert. En daarbij gaat het dus niet zozeer om het aantal woorden dat een kind hoort, maar om de interacties zelf.

Tijdens deze interacties over en weer zouden de kinderen namelijk bepaalde ‘conversationele bochten’ inslaan die een zeer positief effect hebben op hun verdere ontwikkeling. Het zou niet alleen leiden tot een beter taalvermogen, maar ook de andere cognitieve vaardigheden van het jonge kind stimuleren.

Wie een heus genie wil voortbrengen, kan dus niet vroeg genoeg beginnen met het voeren van diepzinnige conversaties met zijn kind.

Via Gatsby.nl